Skrevet av Emne: Linux til gammel laptop  (Lest 3419 ganger)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Linux til gammel laptop
« : 29. november 2011, 10:30 »
Jeg sitter med en bærbar dell inspiron 8500 fra 2003/2004.

Denne startet jeg opp i går etter å ha stått ubrukt over flere år. Den første medlingen jeg fikk opp var at antivirusen var utdatert for 1521 dager siden. I tillegg til dette var det 35 windowsoppdateringer som ventet..

Den var litt treg i utgangspunktet, men etter å ha forsøkt å oppdatert antivirusen og windows gikk alt fantastisk mye tregere. Jeg har ikke de originale installasjonscdene fra jeg kjøpte den, så det er litt usikkert hva jeg skal gjøre..

Vurderer å slette hele dritten og legge inn en eller annen variant av linux, men hvilken versjon passer best til mitt formål?

Det blir primært behov for å høre på musikk, se på film, brenne ut musikk og spille "utdaterte" spill, les transport tycon, etc.. Muligens noe nettsurfing, men ikke noe must for dette..

Grunnen til at jeg vurderer linux er fordi en kollega/kompis anbefalte meg dette ettersom jeg ikke hadde de originale greiene lengre. I tillegg ble det sagt at linux kunne gi nytt liv til en eldre og treg pc,

Håper på informative svar! Smiley

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: Linux til gammel laptop
« #1 : 29. november 2011, 10:46 »
Ubuntu eller Linux Mint.

Sistnevnte er basert på Ubuntu, men kommer med en del ekstra preinstallert (og er det jeg kjører selv). Dagene hvor Linux var forbeholdt programmeringsgeeks er for lengst over. Nå er det så og si like enkelt og intuitivt som et hvilket som helst Windows- eller Mac-OS. Sånn bortsett fra at det kjører mye bedre på mye mindre ressurser.

Gjorde samme valg som deg med min Laptop, men den var nykjøpt. Aldri sett meg tilbake. Fungerer knirkefritt til mitt formål. Kan ikke se en eneste god grunn til å ikke gå for en Linux-distro med mindre man er gamer eller driver med redigering/3D-programmering på høyt nivå.

Det eneste området hvor Linux Mint kommer til kort på for meg er fotoarbeid (finnes gode alternativer til Linux, men foretrekker Lightroom). Har derfor både Linux Mint og Windows XP på laptopen min (men bruker som sagt sistnevnte kun til bilderedigering).

Både Linux Mint og Ubuntu kan lastes ned som "LiveCD". Det er en oppstartsCD som lar deg teste operativsystemet uten å installere det. Hvis du er i tvil, brenn en av hver, og se hva du foretrekker.

Det eneste jeg er usikker på mtp bruket du nevner er "utdaterte spill". Du kan kjøre en del Windows-programmer (f.eks Transport Tycoon, som du nevner) gjennom et linux-program som heter "Wine", men det er ikke alt som funker. Selv har jeg bare testet det til Utorrent og Spotify (begge deler funker). Vet Transport Tycoon skal funke, og at det finnes en egen linux-klone av spillet, men absolutt ikke sikkert at "alt" av gamle spill lar seg kjøre gjennom linux.

Linux Mint: http://linuxmint.com/
Ubuntu: http://www.ubuntu.com/

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Linux til gammel laptop
« #2 : 29. november 2011, 10:56 »
Takker for meget godt svar!

Skal forsøke meg frem med de utgavene som du har linket til. Det ble gjort et lite forsøk med linux mint av tidligere nevnte kollega/kompis, men det gikk ikke.. Det ble spekulert i at dette var pga at den akutelle utgaven var for ny for pc`n. Vet ikke helt om det var det han sa, da jeg på ingen måte skjønner noe av dette..

Transport Tycoon var bare et eksempel på spill da jeg så at det fantes en openTTD utgave laget for linuxbaserte operativsystem.

Skal forsøke å få igang pc`n igjen på nattvakt i morgen!

Ellers så mottar jeg gjerne flere innspill!

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: Linux til gammel laptop
« #3 : 29. november 2011, 10:59 »
Han forsøkte å installere det på din PC, altså? Ikke utenkelig at den er for gammel nei, men synes det høres merkelig ut om den er fra denne siden av millenniumskiftet. Finnes en haug ulike versjoner da, kanskje verdt å sjekke ut. Evt bare prøve Ubuntu, forskjellen er ærlig talt ikke veldig stor (og fordelen med Ubuntu er at brukerbasen er langt større).

Lykke til, uansett.

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Linux til gammel laptop
« #4 : 29. november 2011, 11:14 »
Nok en gang takk!

Han forsøkte med det samme som han bruker på sin egen laptop. Går ut fra at dette er relativt nytt, men tror uansett at det var linux mint..

Skal forsøke igjen i morgen kveld/natt, og kan gjerne komme med tilbakemelding på dette dersom detter er av interesse!

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Linux til gammel laptop
« #5 : 01. desember 2011, 22:40 »
Har gjort flere forsøk i løpet av kort tid her, og situasjonen er som følger;

Ubuntu fungerer, men er veldig tregt.. Litt synd da den ser relativt grei ut å jobbe med. Ble mye styr med grafikken, men det ordnet seg med en oppdatering av driver til skjermkortet.
Puppy fungerte veldig bra. Alt gikk raskt, men det er vel ikke noe for en nybegynner? Fantastisk mye som jeg ikke skjønte der..

Skal gi Fedora et forsøk nå, men hvis det ikke fungerer blir det tilbake til Puppy. Det fungerte iellfall bra, så da får jeg bare lære meg det..

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: Linux til gammel laptop
« #6 : 01. desember 2011, 23:00 »
Lenge siden jeg har testet Puppy, men mener ikke å huske det som spesielt vanskelig. Kanskje ikke et like behagelig oppsett som LM eller Ubuntu, eller like intuitivt når man kommer rett fra Windows/Mac, men fortsatt.. Tror det skal gå greit å lære seg det om du gir det en uke eller to. Skjønt det bør nevnes at jeg kun brukte det når maskinen min hadde krasjet, og sånnsett ikke fikk gjort meg et langvarig inntrykk.

Men det er nok den distroen som krever klart minst av maskinen.

Knoppix har jeg også testet litt (samme formål som Puppy). Sjekk ut det også, husker det som mer behagelig enn Puppy.

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Linux til gammel laptop
« #7 : 02. desember 2011, 02:47 »
Lenge siden jeg har testet Puppy, men mener ikke å huske det som spesielt vanskelig. Kanskje ikke et like behagelig oppsett som LM eller Ubuntu, eller like intuitivt når man kommer rett fra Windows/Mac, men fortsatt.. Tror det skal gå greit å lære seg det om du gir det en uke eller to. Skjønt det bør nevnes at jeg kun brukte det når maskinen min hadde krasjet, og sånnsett ikke fikk gjort meg et langvarig inntrykk.

Men det er nok den distroen som krever klart minst av maskinen.

Knoppix har jeg også testet litt (samme formål som Puppy). Sjekk ut det også, husker det som mer behagelig enn Puppy.

Har holdt på litt med Ubuntu nå, og det går ikke så veldig bra.. Er fullstendig ukjent med opplegg som dette, og jeg har vanskeligheter med å finne igjen ting. Er liksom en annen verden enn hva jeg er vant med!

Puppy ble for sært for meg, selv om det gikk litt raskere enn Ubuntu. Fedora startet aldri skikkelig opp, så nå skal Ubuntu testes ut litt mere.

Har lastet ned openTTD (ja, det er sært..) og holder på å leve meg tilbake til fortiden. Artige greier!
Får ikke til dette heller da jeg spiller uten motstandere og får ikke lastet ned noen scenarioer..

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Linux til gammel laptop
« #8 : 02. desember 2011, 06:33 »
Finnes det noen aktive forum for ubuntu i Norge?
Har noen ting jeg lurer på, og det er ikke spesielt lett for en nybegynner å få til alt..

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Linux til gammel laptop
« #9 : 02. desember 2011, 08:32 »
(Det er vel for sent nå, men jeg kan jo allikevel nevne at ...)

Linux på en så gammel PC er bortkastet for en nybegynner med mindre han (/du) aspirerer til å bli nerd  woot

XP er støttet av MS til 2014 (sier de), og det er bedre å dytte i mere minne og oppdatere programvaren på hvilken som helst PC som er eldre enn 4-5 år, enn å legge inn dagens linux.

Du kan bruke hvilken som helst XP-plate fra Dell (eller andre leveradører) for å legge inn XP på nytt ettersom lisensen er selve "klistrelappen" og ikke platen, og driverne finnes fortsatt på Dell sine hjemmesider.

Minnebrikker til denne modellen finner du hos Komplett.no og 2GB koster mindre enn en "tur på by'n".


Dell drivere
http://www.dell.com/support/drivers/no/no/rc1078549 (bildet 'lyver')

Dell håndbok
http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/ins8500/en/8500/sm/index.htm

Minnebrikker hos Komplett :
http://www.komplett.no/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&strMfr=Dell&strProdLine=Inspiron+Laptops%2FNotebooks&strModel=Inspiron+8500+Series
HABEAS CORPUS

Utlogget Leviathan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: Linux til gammel laptop
« #10 : 02. desember 2011, 10:15 »
http://www.ubuntu.no/forum - Ubuntu Norge
http://www.linux.no/ - Linux Norge

Men engelske ubuntuforums er nok langt mer aktivt:

ubuntuforums.org/


Ser forøvrig ut til at andre kan kjøre Ubuntu fint på samme maskin som du har, selv om det ofte er en del problemer som må fikses først (eksempel).

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Linux til gammel laptop
« #11 : 02. desember 2011, 15:59 »
(Det er vel for sent nå, men jeg kan jo allikevel nevne at ...)

Linux på en så gammel PC er bortkastet for en nybegynner med mindre han (/du) aspirerer til å bli nerd  woot

XP er støttet av MS til 2014 (sier de), og det er bedre å dytte i mere minne og oppdatere programvaren på hvilken som helst PC som er eldre enn 4-5 år, enn å legge inn dagens linux.

Du kan bruke hvilken som helst XP-plate fra Dell (eller andre leveradører) for å legge inn XP på nytt ettersom lisensen er selve "klistrelappen" og ikke platen, og driverne finnes fortsatt på Dell sine hjemmesider.

Minnebrikker til denne modellen finner du hos Komplett.no og 2GB koster mindre enn en "tur på by'n".


Dell drivere
http://www.dell.com/support/drivers/no/no/rc1078549 (bildet 'lyver')

Dell håndbok
http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/ins8500/en/8500/sm/index.htm

Minnebrikker hos Komplett :
http://www.komplett.no/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&strMfr=Dell&strProdLine=Inspiron+Laptops%2FNotebooks&strModel=Inspiron+8500+Series


Takk for godt svar! Jeg skal ha dette i bakhodet dersom jeg blir usikker på om Ubuntuopplegget er noe for meg. Mye av motivasjonen var vel at jeg ville prøve noe nytt uten å risikere å rote til min daglige laptop!

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Linux til gammel laptop
« #12 : 02. desember 2011, 16:00 »
http://www.ubuntu.no/forum - Ubuntu Norge
http://www.linux.no/ - Linux Norge

Men engelske ubuntuforums er nok langt mer aktivt:

ubuntuforums.org/


Ser forøvrig ut til at andre kan kjøre Ubuntu fint på samme maskin som du har, selv om det ofte er en del problemer som må fikses først (eksempel).

Se der ja! De har jo hatt akkurat det samme problemet som jeg hadde med oppsettet av Ubuntu!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!