Skrevet av Emne: Alternative kilder til karb - Eggnudler?  (Lest 2331 ganger)

Utlogget Dishwasher

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« : 05. januar 2012, 14:56 »
Hei!
Sliter virkelig med å stappe i meg nok karbohydrater, og har derfor kikket på ulike alternativer til å få i meg dette. Er fryktelig lei av ris, pasta og havregryn - kjøpte derfor en pakke Santa Maria eggnudler med fullkorn, og dette går ned på høykant  Grin 15g protein pr 100g er jo heller ingen ulempe.

Nå er jeg ikke på diett, så det gjør vel ikke noe om jeg spiker insulinet mitt litt, men vil allikevel spise noe som har en fornuftig GI. Så lurer litt på hvordan dette er i forhold til fullkornsris/pasta. Kan jeg spise dette hver dag med god samvittighet, eller kunne jeg likegodt stappet i meg en pakke med Mr.Lee?

Tar gjerne imot andre forslag til gode karbohydrat-kilder, eller metoder for å få karbene til å gli lettere ned Smiley

Takker for svar!

Utlogget Paint

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #1 : 05. januar 2012, 15:03 »
Prøvd søtpotet?

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #2 : 05. januar 2012, 15:15 »
hva med tortilla lefse?

Utlogget Birri

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 9

Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #3 : 05. januar 2012, 15:19 »
Kikerter! Lager hummus ut av det:) i de arabiske landene er hummus ala poteten for nostalgiske nordmenn.

kcal: 329
protein: 21,3g
fett: 5,4g
karbs; 42g

Dette er tørre kikerter da, men om du legger de i vann i et døgn beholder du mer av næringsinnholdet istedet for å kjøpe hermetiske:)

oppskrift på hummus; http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/hummus/

Utlogget østnes93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #4 : 05. januar 2012, 15:25 »
Er dritlei havregryn sjæl,så jeg spiser eggenudler! Smiley Smaker også veldig godt hvis du steker dem med litt olje og soya-saus Smiley

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #5 : 05. januar 2012, 15:45 »
GI betyr ingenting i realistiske måltider. Så ikke tenk på det i det hele tatt, om du da ikke skal spise en pose sukker.

Fullkorn eggenudler er konge.. ben & jerry's gjør nytten også!  Wink

Utlogget Dishwasher

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #6 : 05. januar 2012, 16:05 »
Digger forslagene folkens!  Smiley
GI betyr ingenting i realistiske måltider. Så ikke tenk på det i det hele tatt, om du da ikke skal spise en pose sukker.
Har lest mye ulike meninger når det gjelder GI og hvorvidt det egentlig har noe å si ja. Men er det ikke en fordel å holde blodsukkeret noenlunde stabilt for å holde kroppen i en anabol tilstand/unngå å bli katabol? Er det slik at så lenge man spiser vanlig mat som ikke inneholder de enkleste former for sukker, så slipper man å tenke på det?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #7 : 05. januar 2012, 17:26 »
Kroppen klarer helt fint å holde blodsukkeret stabilt, med et realistisk kosthold.

Om du ikke er en av de som spiser brødskiver til frokost med syltetøy på, med 2 glass juice og deretter 2 bananer og samme til lunsj kvelds så er du nok ikke i noen faresone.

Og katabolisme / anabolisme varierer gjennom dagen uansett, og så lenge du får i deg nok protein / trener smart trening (dvs ikke bakover utfall på en fot til bosuball) og spiser nok kalorier så er dette noe du ikke trenger å tenke så altfor mye på.

Utlogget Dishwasher

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #8 : 06. januar 2012, 13:52 »
Hehe ja da er jeg nok ikke i faresonen! Jeg vet jo at feks Martin Berkhan bulker med periodisert faste, og man skulle jo tro at blodsukkeret ville få en kurve som ser ut som en fjelltopp når man spiser slik. Men tydeligvis er det mulig å bygge muskler på den måten. Det får en til å stille spørsmålstegn ved hvor vesentlig det er med måltidsfrekvens osv..

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #9 : 06. januar 2012, 14:00 »
Meal frequency and energy balance

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM.

INSERM U341, Hotel Dieu de Paris, France.

Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people's habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a 'nibbling' meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship. However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies. We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

Måltidsfrekvens HAR ingenting å si. Det er bare en svært utdødd myte.

Utlogget Dishwasher

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #10 : 06. januar 2012, 14:33 »
Nyttig lesning Smiley Honnør!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Alternative kilder til karb - Eggnudler?
« #11 : 06. januar 2012, 14:42 »
Nei, men sånn relativt sett for en på diett så vil fullkornseggnudler være mer næringsrikt enn vanlige nudler.
Vanlige nudler er bare billig skvipp (f.eks loff ifh til grovbrød), og smaker dårligere enn fullkornsnudler. Det selges iallefall på meny osv!

I bunn og grunn er det smak og behag, men kan virkelig anbefale fullkornsnudler.. ikke fordi jeg bryr meg om fullkorn, men pga greit proteininnhold og bedre smak. Kan nok anbefale vanlig pasta over det igjen, for det metter enda mer.. og poteter over det igjen for det metter enda mer.. osv osv Smiley

Men som sagt.. variasjon og balanse er nøkkelen for suksess long-term!


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!