Skrevet av Emne: Har begynt å trene - vil opp i vekt fort  (Lest 1341 ganger)

Utlogget Cool_Vibes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6

Har begynt å trene - vil opp i vekt fort
« : 26. januar 2012, 17:47 »
Som underforumet tilsier så er jeg en nybegynner, og jeg vet ikke om jeg tenker helt i riktig bane. Tenker jeg feil, er det bare å si fra.

Jeg er en liten pingle som nettopp har begynt å trene. Jeg er skikkelig svak i hver eneste muskel i kroppen, og har innsett at jeg ikke vil leve slik. Jeg er også veldig tynn. De siste månedene har jeg fokusert veldig mye på kosthold, og det begynner etter hvert å ta form med noen utskeielser innimellom. Uansett, jeg har tenkt meg frem til følgende:

Jeg ønsker selvfølgelig å bli sterkere, komme i bedre form og få synlige muskler, men jeg ønsker også å bli en del bredere rundt livet enn det jeg er idag. Derfor vurderer jeg i tillegg til å spise bra å begynne med kosttilskudd. Proteiner, karbo, vitaminer og mineraler skal jeg begynne med snart uansett. Men jeg har også hørt om gainer og kosttilskudd som åpenbart er ment for å gå opp i vekt.

Så hvordan gjør jeg dette? Jeg er godt i gang med fullkroppsprogram for nybegynnere (ref. Stickytråd av Number1). Er det noen fare hvis jeg begynner å peise på med kosttilskudd for å gå opp i vekt allerede, eller skal jeg drøye til jeg begynner med et skikkelig treningsprogram? Og har det seg slik at noen treningsprogram er ment for maksimal vektøkning, maksimal muskelbygging etc, slik at jeg bør legge opp treningen ut fra hva jeg ønsker?

Jeg har funnet ut at det er veldig viktig for meg å bli litt bredere rundt livet. Pr dags dato måler jeg 70 cm rundt magen. Spør du meg kan jeg bare sette igang med vektøkning idag, men jeg vil gjøre det riktig også.

Vennligst svar UTEN å sitere åpningsinnlegget. :-)

Utlogget Cool_Vibes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6

Sv: Har begynt å trene - vil opp i vekt fort
« #1 : 26. januar 2012, 19:26 »
Okei, jeg skal lære meg kaloritelling fremover. Det er helt klart veldig viktig i min situasjon for å gå kontrollert opp i vekt. Takk for tips.

Videre lurer jeg på følgende - Jeg snakket med en kompiss som jeg anser som godt trent og har relativt god peiling. Han sa at dersom jeg vil opp i vekt bør jeg på sikt velge et treningsprogram med få repetisjoner. Det vil få en bivirkning med at kondisen i musklene blir dårlig (hvilket er logisk).

Er det den naturlige utviklingen for min del, eller kan jeg fortsatt velge om jeg vil ha god muskelkondisjon?

Jeg har ikke valgt hvilken kurs jeg har lyst til å sette enda, men ideelt sett tror jeg at jeg ønsker å utvikle god muskelkondisjon.. Noen kommentarer til dette?

Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

Sv: Har begynt å trene - vil opp i vekt fort
« #2 : 26. januar 2012, 19:35 »
Om du går opp (eller ned) i vekt har intet å gjøre med hvor mange reps du tar i øvelsene.
Det eneste som betyr noe er: ligger du i kalorioverskudd går du opp i vekt, ligger du i kaloriunderskudd går du ned i vekt. Trener du kardio må du selvfølgelig ta hensyn til kaloriforbruket der.
Ikke gjør det mer komplisert enn det er.
Spis bra så du ligger litt i underskud. Spis 1,5-2g protein pr kilo kroppsvekt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!