Skrevet av Emne: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp  (Lest 4410 ganger)

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« : 19. februar 2012, 23:18 »
Jeg trener 3 split styrketrening eller 4 split? ihvertfall 3 dager på 1 dag hvile osvosv.

Dag en trener jeg: Underkropp(knebøy, leggpress osv) og mage(situps osv)
Dag to trener jeg: Bryst og tricep (manual press, skrå manual press, dips, tricep press osv)
Dag tre trener jeg: Rygg og bicep (markløft, chins, roing, bicep curl, incline bicep curl osv)
Dag fire: Hviledag

Greia er nå at jeg ikke har fokusert på rene skuldre øvelser i det siste, fordi det bare ikke har passet inn. men jeg vil gjerne få lagt i skulderpress/militærpress og barbelfront raise osv.

Før hadde jeg dag fire til skuldre, men er merker at jeg trenger en hviledag hvis jeg skal holde motivasjonen oppe, så det er ikke aktuelt å legge noe inn der Smiley

Også alle treningsdagene mine er ca 60 min, og vil ikke overstige dette, dessuten skal det ikke være altfor bra å trene styrketrening lenger enn det Smiley men hvilke dager burde jeg legge inn skuldre? sammen med hvilke andre muskler? jeg beveger meg jo litt inn på skulder området på både dag 2 og dag 3, chins, skrå press, dumbel press osv.


Noen forslag?

takk for alle svar Smiley

Redstrek

  • Gjest
Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #1 : 19. februar 2012, 23:24 »
Noen forslag?

takk for alle svar Smiley

Jeg personlig hadde lagt inn en skulderøvelse på pressdagen (Bryst) Gjorde det faktisk litt selv en stund.
Hvordan ser prog. ut? Kanskje du kan erstatte noen øvelser på pressdagen?

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #2 : 20. februar 2012, 00:01 »
Jeg personlig hadde lagt inn en skulderøvelse på pressdagen (Bryst) Gjorde det faktisk litt selv en stund.
Hvordan ser prog. ut? Kanskje du kan erstatte noen øvelser på pressdagen?

Takk for svar Smiley nå skrev jeg et lengre innlegg men ble uheldighvis logget ut innen jeg rakk og poste og mista alt, så jeg forkorter det litt:

bryst dagen ser kort slik ut

oppvarming

manualpress 4 x 10 rep
skrå manual press 4 x 10
tricep press 4 x 10 rep

slutten varierer med dips og france press

hva hvis jeg legger inn skulderpress på denne press dagen og andre skuldre øvelser som ikke innholder press på rygg dagen?  eller vil da skuldrene bli altfor nedbrutt?

Redstrek

  • Gjest
Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #3 : 20. februar 2012, 00:04 »
Hmm ja. Skulderpress passer nok bra på denne dagen. Du bør ikke ta noe form
for skulderøvelser på ryggdagen, da den kommer etter pressdagen. Musklene trenger mer hvile enn som så

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #4 : 20. februar 2012, 11:38 »
Et alternativ er jo å starte uken med 1. treningsdag på bryst/triceps, deretter beintrening på 2. dag og 3. dag med ryggtrening/biceps. Sidehev og militærpress kan legges inn på dag 1  og bakside skuldre kan legges inn på dag 3?
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #5 : 20. februar 2012, 22:46 »
Et alternativ er jo å starte uken med 1. treningsdag på bryst/triceps, deretter beintrening på 2. dag og 3. dag med ryggtrening/biceps. Sidehev og militærpress kan legges inn på dag 1  og bakside skuldre kan legges inn på dag 3?

Ja, var noe slik jeg hadde i tankene. måtte bare få det bekreftet fra "høyere makter" Smiley

Spørsmål: militærpress/skulderpress med hantler trener fremside og "oppå" skuldrene(?), hvilke flere øvelser kan jeg trene her? og hvilke øvelser trener bakside skuldre? liggende flyes?

Takk for svar Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #6 : 20. februar 2012, 23:06 »
Ryggøvelser med ordentlig strekk i skulderleddet tar godt på bakre skuldermuskel (posterior deltoid). Inkludert chins, pullups og roøvelser bortsett fra stående framoverbøyd roing, der er bevegelsen litt kort.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #7 : 20. februar 2012, 23:23 »
Ryggøvelser med ordentlig strekk i skulderleddet tar godt på bakre skuldermuskel (posterior deltoid). Inkludert chins, pullups og roøvelser bortsett fra stående framoverbøyd roing, der er bevegelsen litt kort.


er det noen øvelser så går direkte på bakre skuldre da? trener chins, men skulle hatt en øvelse der jeg fikk tatt skikkelig på bakre skuldra Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #9 : 20. februar 2012, 23:39 »

Aldri sett før, men dette skal jeg prøve! Tusen takk for hjelp, honnør!  Grin

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #11 : 21. februar 2012, 03:17 »
Enig med Rita.

Et forslag til hvordan du kan implementere militærpress/skulderpress i bryst-økten, vil være (tar nå utgangspunkt i programmet du beskrev ovenfor):

manualpress 4 x 10
skrå manual press 4 x 10
militærpress/skulderpress 3 x 10
barbell front raise/sidehev 2-3 x 10
tricep press 3 x 10 rep

Merk at jeg har satt opp 3 sett på militærpress/skulderpress, 2-3 på barbell front raise/sidehev og redusert 4 sett til 3 på tricep press. Dette har jeg gjort fordi:

1) Du får trent fremside skuldre mye i manualpress og skrå manual press. Du trenger ikke mange sett for å få trent skuldre optimalt viss du ikke er vandt med å trene skuldre direkte fra før. Jeg vil egentlig si at du kunne klart deg med kun militærpress/skulderpress, og tatt 3 sett her. Det hadde holdt viss du er ny og mangler muskelmasse i skuldre fra før. Men viss du vil ha med barbell front raise, kan du godt det også. Det vil ikke ødelegge noe, men det vil ikke nødvendigvis gi så veldig mye bedre fremgang heller, tror jeg. Rett og slett fordi det er en liten øvelse, og du virker såpass uerfaren at det ikke er mye poeng i å gjøre en slik øvelse før du har bygget opp mer styrke i miltiærpress/skulderpress. Men viss du vil ta den: 2-3 sett med barbell front raise også. 2 vil nok holde om du kjører hardt.

Merk imidlertid at jeg også har skrevet sidehev som et alternativ som du kan ta fremfor barbell front raise. Front raise trener fremsiden av skuldrene, men dette har du allerede trent veldig mye på dette tidspunktet i økten. Det du ikke har trent like bra, er utsiden av skuldrene - og disse kan det være mye mer fornuftig å trene på dette tidspunktet! Derfor, viss du ikke har noen spesiell grunn til å absolutt skulle trene front raise: Tren heller sidehev. Da kan du godt ta 3 sett, siden utsiden av skuldrene ikke har blitt trent mye på dette tidspunktet.

2) Siden vi har lagt inn militærpress/skulderpress, får du også trent triceps her. Derfor trenger du ikke så mange ekstra sett på triceps til slutt. 2-3 sett holder her.

Forslag til øvelser for bakside skuldre:

- Reverse flyes med kabler
http://www.youtube.com/watch?v=auYGB6od3xc#noexternalembed&feature=related

- Reverse flyes-maskin
http://www.youtube.com/watch?v=Wo4a2J_bveM#noexternalembed

- Roing til hals (personen i filmen sitter forøvrig altfor høyt opp, og gjør øvelsen feil. Albuene skal være i linje med underarmen når stangen dras mot overkroppen. Stangen skal gå mot halsen (bunnen av halsen, evt. rett under bunnen av halsen. Grunnen til at jeg bruker denne filmen er imidlertid fordi denne maskinen er ekstremt god, og mange sentre har den).
http://www.youtube.com/watch?v=_I3pbM7Eu0c#noexternalembed

- Stående foroverlent sidehev med hantler
http://www.youtube.com/watch?v=mf16EUm6Fjw#noexternalembed

- Stående foroverlent sidehev med kabler
http://www.youtube.com/watch?v=l-7dbWQRlGM#noexternalembed

- Sittende foroverlent sidehev med hantler
http://www.youtube.com/watch?v=q1mPicAs1Hs#noexternalembed

- Én arms foroverlent sidehev med hantel på benk
http://www.youtube.com/watch?v=tdd2Fp0L0WU#noexternalembed&feature=endscreen&NR=1

- Sidehev for bakside skuldre hvor du ligger med magen ned på en benk (kan bruke flat og incline stilling)
http://www.youtube.com/watch?v=RNrb6fgP9rU#noexternalembed&feature=related

- Face pulls
http://www.youtube.com/watch?v=kexr7CqnVng#noexternalembed

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #12 : 21. februar 2012, 08:19 »
Bakside skuldre: Viktig å tenke at skulderbladene i prinsippet ikke skal beveges enten man ligger på magen i skråbenk eller f.eks kjører nedtrekk for skuldre. Tenk deg at du danner en rett linje fra albue til albue og at armene ikke er hevet over skulderhøyde. Face Pulls krever imidlertid en annen teknikk for her kobles jo også trapezius inn...Anbefaler nedtrekk bredt grep - super øvelse å få kontakt på. Len deg ganske langt bakover - tenk at albuer skal beveges i høyde med skuldrene. Stopp i tide slik at det dannes en rett linje mellom albuene og over øvre del av rygg. Følg med på at albuene ikke "faller ned" fra skulderhøyden og konsentrer deg om at skulderbladene holdes adskilt. Tar kjemepebra - forutsatt at min forklaring er forståelig!;0)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #13 : 21. februar 2012, 10:09 »
Bakside skuldre: Viktig å tenke at skulderbladene i prinsippet ikke skal beveges enten man ligger på magen i skråbenk eller f.eks kjører nedtrekk for skuldre.

Det spørs jo hvor isolerende du vil at øvelsen skal være for akkurat posterior deltoid. Facepulls tar vel på det meste i øvre rygg bortsett fra lats.

Lats (latissimus dorsi) i rødt, så her snakker vi om området ovenfor :

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Legge skuldre inn i treningsprogram. hjelp
« #14 : 21. februar 2012, 11:38 »
Ja. Slik jeg beskriver gjeldende skulderøvelser er de å anse som isolasjonsøvelser. Greit poengtert.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!