Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 93277 ganger)

Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #135 : 18. juli 2012, 20:57 »
Hei

Har et spørsmål ang. frontbøy. Etter jeg har kjørt sett, får jeg smerter bak i ryggen mellom skulderbladene. Kjenner det også nå etter trening. Noen som vet hva det kan komme av? Holder ryggen rett og skulderbladene vippes ikke "utover" heller.

Har hatt litt smerter der den siste tiden, kommer og går. Skal så lite til som å lene seg fremover av og til for kjenne det. Vurderer å oppsøke kiropraktor eller noe slikt.

(Beklager litt off-topic, er bare å slette innlegget)

Takker så meget for evt. svar Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #136 : 18. juli 2012, 22:29 »
Er snakk om løftesko ja, vektløftersko Smiley

Tar du frontbøy med vektløfter eller kroppsbyggergrep? Ved sistnevnte kan det jo hente du lener deg frem og samtidig får en strekk i øvre rygg. Legg ut video, kanskje vi ser noe på teknikken Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #137 : 28. juli 2012, 06:32 »
Hei

Har et spørsmål ang. frontbøy. Etter jeg har kjørt sett, får jeg smerter bak i ryggen mellom skulderbladene. Kjenner det også nå etter trening. Noen som vet hva det kan komme av? Holder ryggen rett og skulderbladene vippes ikke "utover" heller.

Har hatt litt smerter der den siste tiden, kommer og går. Skal så lite til som å lene seg fremover av og til for kjenne det. Vurderer å oppsøke kiropraktor eller noe slikt.

(Beklager litt off-topic, er bare å slette innlegget)

Takker så meget for evt. svar Smiley


Helt motsatt for meg. Føler jeg får trent og brukt den rhombos av FB. Du skal implisitt forsøke presse dem sammen samtidig som du løfter albuene høgt oppover. Det lar seg jo ikke gjøre å knipe dem sammen i den stilling, men forsøk å spenn opp øvre del.
Intuitivt tenker jeg det samme som Slux. Du kan være for mye fremoverlent og/eller albuene for lavt ned og for avslappa øvre del av ryggen. Stram hele overkroppen når du reiser deg. Biceps, triceps og hele pakka. Forsøk å begynne løftet med at du prøver å presse opp stanga over hodet og bakover. Som i Jerken. Bena vil da bare følge etter.

Ikke bruk Reza Zadehs 300kgs FS med 1 finger på stanga som rollemodell. De karene har så god erfaring at de strammer opp hele kroppen uten å bruke armene i det hele tatt ( utenom til å løfte albuene). Prøv å hold et skikkelig grep og press deg opp. Da holder man lettest overkroppen vertikal

Ellers: løftesko, bredere fotstilling, vekter under helene, fleksibilitet og mobilitet som kommer med tiden.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #138 : 03. august 2012, 23:10 »
Har prøvd å jobbet mye med bøyen min, har nå begynt å løfte tærne oppover så jeg skal få mer vekt på hælen...

http://www.youtube.com/watch?v=bdOz33kAI6k#noexternalembed&feature=youtu.be
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #139 : 04. august 2012, 10:01 »
Takk for svar om frontbøyen. Byttet om grepet til styrkeløft-grep, og det hjalp veldig mye faktisk. Kjente at jeg trente muskelen i steden for å få vondt. Prøvde dette tidligere, men da fikk jeg vonde håndledd som følge av at jeg holdt stangen oppe med henda og ikke fokuserte på å presse albuene oppover. Skal se om jeg kan få til film neste frontbøy-økt. Holder forøvring 2 fingre på stanga.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #140 : 04. august 2012, 18:10 »
Du slipper korsryggen veldig mye i bunnen. Tror jeg ville prøvd å holde et litt bredere grep for å kunne spenne opp brystkassen og ryggen din litt bedre, samtidig ikke dippe med rumpa. Dette kan du gjøre ved å stoppe når du kjenner den slepper, evt noen kan si ifra når du slipper på rumpa.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #141 : 04. august 2012, 18:37 »
Du slipper korsryggen veldig mye i bunnen. Tror jeg ville prøvd å holde et litt bredere grep for å kunne spenne opp brystkassen og ryggen din litt bedre, samtidig ikke dippe med rumpa. Dette kan du gjøre ved å stoppe når du kjenner den slepper, evt noen kan si ifra når du slipper på rumpa.

Takk for svar, så hva du mente Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #142 : 08. august 2012, 09:38 »
Du får nok noen styrkeløftere på nakken nå Wink men knær innover skjer ikke bare etter frivending, også i vanlig dyp bøy

Sånn som Aamnau gjør når han reiser seg her på 193 som menes ?: http://www.youtube.com/watch?v=ARL0QSn7s9s

Terskelvekt og balanse... Vekta blir såpass tung og/eller startposisjonen såpass svak/ubalansert, at han skyter opp ræva for å få fart.... For å ikke tippe forover og/eller miste vekta foran, må knea samles for å motvirke rumpeløftet. Det er også vanskelig å spre knea for å bygge spenninga før man reiser seg, når man samtidig må balansere et maksløft over hodet. 193kg for Aramnau i bøy er jo ingenting, men som overhead squat er det nok nærme maksen. Samtidig så ser man at på 195 så gjør han det i mindre grad. Mottaket satt nok mye bedre der og han var derfor i mye bedre balanse før han starta reise seg. Fikk nok bedre tid til å skape spenning til reiset. En som er veldig flink til å ta i mot, balansere og samtidig klare spre og lage spenning, er lu xiaojun.
 
Er usikker på om det var dette du tenkte på mtp knea samles.... Men sikkert noen vektløftere som også foretrekker å skyte opp ræva litt sånn generelt. Vane/uvane, hvor er hvem sterkest og svakest... Vil tro at man oftere ser de samme løfterne samle knea...Kanskje ikke så farlig i reisen, så lenge stanga går opp. Og det gjør den nok om erector musklene er bra sterke.. Men vil ikke anbefale det i draget. Mister mye kontroll, kommer fort frampå og får fort sving på stanga og typisk mister den foran... Så har du også de som liker å starte med litt samla kne i bunn, for å skyte de utover akkurat når de begynner løftet..Smag og bag og kanskje også litt fleksibilitet, selv om toppløfterne neppe mangler akkurat det..Er blitt i tvil om hvilken type du tenke på


Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #143 : 13. august 2012, 21:44 »
Her er video av knebøyteknikken min. Ser ut som om jeg bøyer bittelitt i korsryggen helt i bunn på løftet. Har aldri kjent det i korsryggen under knebøy før, men kjente det faktsik litt i dag etter arbeidssettene. Føler også jeg "slipper" meg litt ned i bunn, slik at jeg kommer helt ned og mister litt spenn i kroppen, om jeg kan si det slik. Dette er kun oppvarmingssett, har nok noe dårligere teknikk på tunge arbeidssett. Kom gjærne med tips Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=FkPGrSEOuLM

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #144 : 13. august 2012, 23:03 »
Her er video av knebøyteknikken min. Ser ut som om jeg bøyer bittelitt i korsryggen helt i bunn på løftet. Har aldri kjent det i korsryggen under knebøy før, men kjente det faktsik litt i dag etter arbeidssettene. Føler også jeg "slipper" meg litt ned i bunn, slik at jeg kommer helt ned og mister litt spenn i kroppen, om jeg kan si det slik. Dette er kun oppvarmingssett, har nok noe dårligere teknikk på tunge arbeidssett. Kom gjærne med tips Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=FkPGrSEOuLM
kan vel ikke kalle meg en knebøyekspert, men synes det ser veldig bra ut. fin rygg hele veien. dyp

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #145 : 13. august 2012, 23:08 »
Her er video av knebøyteknikken min. Ser ut som om jeg bøyer bittelitt i korsryggen helt i bunn på løftet. Har aldri kjent det i korsryggen under knebøy før, men kjente det faktsik litt i dag etter arbeidssettene. Føler også jeg "slipper" meg litt ned i bunn, slik at jeg kommer helt ned og mister litt spenn i kroppen, om jeg kan si det slik. Dette er kun oppvarmingssett, har nok noe dårligere teknikk på tunge arbeidssett. Kom gjærne med tips Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=FkPGrSEOuLM

Var ikke verst dette! For å hindre at du bøyer ryggen i tyngre sett ville jeg stoppa farta og kontrollert den litt senere ned når du går under 90 grader.






Svak, bitter og dopingfri



Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #146 : 14. august 2012, 07:08 »
Takk for svar begge to. Skal prøve å gå litt saktere ned og holde ryggen. Mulig jeg får filma et tyngra arbeidssett også slik at jeg får sett da Smiley

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #147 : 14. august 2012, 14:24 »
Det jeg likte var:
- Veldig stabil overkropp, dvs ikke goodmorning eller rygghev opp
- du er myk i hofte og skritt så du blir ikke skjøvet forover nede

Pga vinkel til kamera så er ikke det litt vanskelig å se nøyaktig:
- Om du stå litt forover slik at du har problem med å få dybde
- om du har dybden inne

En ting jeg ser er at du vipper med nedre del av korsryggen nede og det skyldes trolig at du har en overdreven svai i ryggen i bøy.

Knebøy 5 måneder etter korsbåndsoperasjon+delvis fjerning av menisk.

http://www.youtube.com/watch?v=WUoG1q475oc#noexternalembed

Anyone?


Utlogget engineer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #148 : 28. august 2012, 22:17 »
Hei! Smiley

I alle år jeg har drevet med fysisk fostring så har jeg holdt meg til frontbøy og utfall, siden jeg følte det passet meg bedre på grunn av lange lårbein, kort torso, dårlig mobilitet og masse andre dårlige unnskyldninger. Proporsjonene på skrotten har ikke endret seg, men mobiliteten er bedre, frontbøyen er helt stagnert og jeg har fått meg Do-Wins med drøyt høy hæl.
 
Jeg innbiller meg at styrkeløftbøy ikke er helt gunstig med mine proporsjoner, så jeg prøvde å løfte med så olympisk stil som jeg klarte, med stanga passe høyt plassert mellom nakkemuskulaturen og skulderbladene og bena litt bredere enn skuldrene, med tærne pekende utover.

http://www.youtube.com/watch?v=oEJ3Y2hLsSE&feature=plcp

Dette blir spørsmål om mer en bare teknikk:

- Hva kan jeg forbedre teknisk? Jeg kjenner smerter i baksiden av skulderpartiet og overarmene, men antar dette er bare fordi posisjonen er uvant for meg. Går over med en gang.
- Hvilket program bør jeg kjøre? Jeg kan trene stort sett hver dag, og har lyst til å bli sterk i knebøy. Kjører 5/3/1 nå med bøy to ganger i uka, men mer frekvent trening hadde vel vært gunstig for raskere forbedringer i teknikk og styrke. Jeg har sett på Dietmar, Sheiko og Smolov, og tror jeg fint hadde taklet treningsmengden i alle med tanke på hvor lave vekter jeg kommer til å bruke, men er ellers usikker på hvilken av de jeg bør velge.
- Hvilken belastning bør jeg bruke når jeg beregner et av nevnte program? Frontbøyen min ligger på om lag 120 kg, og markløft med overhåndsgrep uten belte er på 190 kg.

På forhånd takk! Smiley

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #149 : 29. august 2012, 19:37 »
Tommye Kono hadde nok likt denne bøyen! Einar Gilberg vil hate den. Du presser knærne veldig langt frem. Personlig får jeg kneprobl med en slik bøy. Vet ikke hvor bra det er for knærne på sikt. Personlig ville jeg ha lent meg mere forover for og ikke presse knærne så langt frem.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!