Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 93271 ganger)

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #195 : 22. desember 2012, 21:28 »
Ingen kommentarer eller negativ / positiv / konstruktiv kritikk? Smiley

Pen bøy. Kun en ting å utsette:

Albuene dine. De peker bakover i starten av løftet. Tyder på stiv brystrygg/t-spine og stive skuldre. Får du  løsnet litt i det vil bøyen bli enda bedre.

Ikke prøv å si at albuene må være slik for at ikke stangen skal rulle av. Det er nemlig feil  Wink
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Akslur

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 252

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #196 : 22. desember 2012, 22:51 »
Pen bøy. Kun en ting å utsette:

Albuene dine. De peker bakover i starten av løftet. Tyder på stiv brystrygg/t-spine og stive skuldre. Får du  løsnet litt i det vil bøyen bli enda bedre.

Ikke prøv å si at albuene må være slik for at ikke stangen skal rulle av. Det er nemlig feil  Wink

Takker for svar! Cheesy

Det at de peker bakover i toppen av løftet er fordi jeg da slapper av mer naturlig før jeg starter ned, men du har nok rett, jeg kan godt forbedre meg der!

Jeg jobber ofte med skuldrene (pga. press over hodet og benkpress), men har ikke peiling på hva jeg skal gjøre for å løse opp brystrygg / t-spine (hva nå det er)! Noen tips? Cheesy
Loggen min

Mine raw perser:
Benkpress: 2x100kg
Markløft: 180kg
Knebøy: 167,5kg
Støt: 90kg
Rykk: 70kg

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #197 : 22. desember 2012, 23:13 »
T-spine= thoracic spine= brystrygg. Enklere googling  Cheesy

Alle former for rulling med ball/rør/stang under øvre del av ryggen kan hjelpe. Det samme vil tøying av biceps/fremside skulder/bryst.

Det kan også være at du er myk nok, men at du bare trenger å tenke på å klemme skuldrene hardere sammen, og presse albuene litt frem, og så er du der. Prøv det siste først, og se hvordan det går. Kanskje må du holde hendene litt tettere sammen for å klare å få albuene frem?
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #198 : 26. januar 2013, 19:39 »
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4jXyAs84WmY

- Belte på siste sett

Den knekken som høres av og til når jeg er i bunnposisjon kommer fra knærne.

Ser jo også selv av knærne går noe innover når jeg går opp igjen, men tror egentlig ikke de kommer innenfor tærne siden jeg får knærne utover i bunn. Skal uansett være oppmerksom på det neste økt og fikse det. Skal også prøve å stå litt bredere og se hvordan det ser ut da.


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #199 : 27. januar 2013, 15:17 »
Du kan prøve å holde kroppen litt mer stabil med mer spenn (holde hodet rett frem hele tiden) og gå litt senere ned. Knærne dine går veldig mye inn på vei opp og dette må du jobbe med. Spiller ingen rolle om de går såpass mye inn at de kommer inn over tærne, da dette garantert kommer til å bli en svakhet på tyngre vekter! Kanskje du kan prøve å stå litt bredere, da du får knærne ganske mye ut. (Da kan du kanskje vinkle ut føttene litt mer også? Vanskelig å si).

Ellers så det veldig bra ut ellers, i tillegg til at det var eksemplarisk filming fra flere vinkler!






Svak, bitter og dopingfri



Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #200 : 27. januar 2013, 19:26 »
Du kan prøve å holde kroppen litt mer stabil med mer spenn (holde hodet rett frem hele tiden) og gå litt senere ned. Knærne dine går veldig mye inn på vei opp og dette må du jobbe med. Spiller ingen rolle om de går såpass mye inn at de kommer inn over tærne, da dette garantert kommer til å bli en svakhet på tyngre vekter! Kanskje du kan prøve å stå litt bredere, da du får knærne ganske mye ut. (Da kan du kanskje vinkle ut føttene litt mer også? Vanskelig å si).

Ellers så det veldig bra ut ellers, i tillegg til at det var eksemplarisk filming fra flere vinkler!
Takk for tilbakemelding, skal jobbe med de tingene du nevnte, så skal det nok bli bra tenker jeg. Skal også prøve en litt bredere forplassering, men jeg føler egentlig at det er litt vanskeligere å få en god dybde da, men det er vel kun snakk om for dårlig mobilitet.

Men, om jeg gjør en mer styrkeløftknebøy, og ikke kan komme helt ned enda, bør jeg allikevel praktisere dette da, og få en bedre dybde over tid. Altså, heller få en godkjent dybde, men kanskje ikke helt "ATG" ?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #201 : 28. januar 2013, 11:33 »
Ville prøvd, så lagt ut video av det alternativt Smiley Bare prøv å stå bittelitt bredere enn du gjør nå, hold knærne dine ute i bunn også. Det kan jo hende at du presser ut knærne dine unødvendig langt slik du står nå, det er litt vanskelig å si. Samtidig kan det at det er "vanskelig å komme ned" bety at det er mer riktig stand for deg, med litt mer trykk osv. Selv står jeg veldig smalt, så dette er noe en må eksperimentere litt med.

Edit: så videoen på nytt igjen, ville prøvd å stå like bredt, vinlke ut føttene dine litt og holde knærne ro i bunn. Enten ved å fokusere på å presse ut i bunn og på vei opp, evt ved å ikke presse de like mye ut som du gjør nå (det kan hende du er mobil nok til å presse de lengre ut til siden enn det du trenger).






Svak, bitter og dopingfri



Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #202 : 28. januar 2013, 12:51 »
Ville prøvd, så lagt ut video av det alternativt Smiley Bare prøv å stå bittelitt bredere enn du gjør nå, hold knærne dine ute i bunn også. Det kan jo hende at du presser ut knærne dine unødvendig langt slik du står nå, det er litt vanskelig å si. Samtidig kan det at det er "vanskelig å komme ned" bety at det er mer riktig stand for deg, med litt mer trykk osv. Selv står jeg veldig smalt, så dette er noe en må eksperimentere litt med.

Edit: så videoen på nytt igjen, ville prøvd å stå like bredt, vinlke ut føttene dine litt og holde knærne ro i bunn. Enten ved å fokusere på å presse ut i bunn og på vei opp, evt ved å ikke presse de like mye ut som du gjør nå (det kan hende du er mobil nok til å presse de lengre ut til siden enn det du trenger).

Takk for svar, Slux. Skal prøve ut tipset ditt. Tror egentlig bare jeg må prøve meg frem når det kommer til fotplassering. Vil tippe at en god teknikk for meg vil være litt bredere enn nå, og litt mer vinkel på føttene. Får bare se hva som føles mest naturlig.

Angående dybde så tror jeg nok at jeg skal få en ok dybde, selv om jeg også står bredere. Det jeg primært tenkte på var f.eks. slik som karen på 0:40 gjør her: https://www.youtube.com/watch?v=FlUQksjoQLY Nå blir det selvsagt feil å sammenligne oss, da vi har forskjellige lengdeforhold, men tenker på bunnposisjon. Han har en liten stopp i bunn, og går saktere ned. Jeg derimot, går litt raskere ned, og får en litt annerledes bunnposisjon med litt mer sprett og trykk.

Ble litt kronglete formulert, og det er nok litt vanskelig å forklare og forstå.

Har laget meg et par tips til hva jeg skal øve på i dag
- Knær mer utover.
- Litt annerledes fotplassering.
- Holde hodet strakt under hele løftet.
- Spenne overkropp mer, spesielt lats. Skuldre mer ned og bak.
- Prøve å få tyngdepunkt enda lengre bak (Knær mer utover)
- Litt langsommere eksentrisk

Slenger ut en video senere Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #203 : 28. januar 2013, 19:02 »
Etter min mening trenger du neppe å presse knærne mer ut i toppen, men heller fortsette å holde de ute når du presser opp. Låse de fast Wink Lykke til! Knebøy er en helkroppsøvelse, og skal kjennes slik ut Wink






Svak, bitter og dopingfri



Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #204 : 28. januar 2013, 19:25 »
Hei igjen. Prøvde litt forskjellige fotplasseringer, og endte faktisk med en ganske bred. Fikk kun prøvd denne på det siste settet, så skal prøve meg frem på Fredag igjen, da kan jeg også filme teknikken fra flere vinkler, og forhåpentligvis få en god og brukbar teknikk. Filmet et sett i dag:

https://www.youtube.com/watch?v=ueJb6pqLC3c

Det første jeg ser er hvertfall at jeg må prøve å få tyngdepunktet lengre bak. I tillegg er stabiliteten dårlig, men mye av det kommer nok av planken jeg står på. Om en drøy måned får jeg løftesko, og da blir det nok bedre tenker jeg. Igjen, takk for svar. Smiley


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #205 : 28. januar 2013, 20:43 »
Du har nok mye rett i det du sier der! Ser du jobber med knærne, og det gjelder bare å ha fokus på 100% av tiden, ut med knærne i bunn i hver rep! Kjempebra! Smiley

Om jeg får tipse deg om et par øvelser som har hjulpet meg mye med teknikk så er det sakteknebøy, prøv 4 sekunder ned og 4 sekunder opp. Det åpner virkelig øyene for de ulike fasene i knebøyen.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Boz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • Light Weights!
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #206 : 22. mars 2013, 16:06 »
Har fått høre at jeg har buttwink, lurer på hva jeg kan gjøre for å fikse dette?
Her er en video av det.
http://www.youtube.com/watch?v=mBOR8rmDzDg

http://www.youtube.com/watch?v=91YSByRMt8U

Her er en video fra siden, men her prøver jeg bevisst å ikke vinke i bunnen. Jeg kjenner at jeg klarer ikke gå så dypt som jeg ønsker før korsryggen runder Sad
Har forresten ingen smerter i ryggen, men blir utrolig fort sliten i nedre rygg når jeg gjør div arbeid der jeg står framoverbøyd.
Light Weights!

Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #207 : 20. april 2013, 11:18 »
Tenkte jeg skulle slenge meg på her og få noe veiledning på min knebøy! Alltid hatt sansen for øvelsen, men har ikke helt oversikt på hva som er rett og hva som er galt! kom med innspill

http://www.youtube.com/watch?v=TWTOK6xLnrM

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #208 : 01. mai 2013, 22:15 »
Vil gjerne ha noen innspill her, har slitt med å ikke få til bøyen egentlig i 2-3 år nå, ingenting har fungert spesielt bra. Prøver nå å ikke gå så dypt og føles generelt mye bedre ut, men veldig uvant...

Har testet med bøy sko og uten, får ikke helt bestemt meg. + Har prøvd å stå bredere pga jeg har så lange lårbein og blir liggende fremover men har fungert dårlig. Mulig jeg kan stå bredere nå som jeg ikke går så dypt. Tanker ?

http://www.youtube.com/watch?v=NmpnHyJ55i8
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #209 : 01. mai 2013, 22:42 »
Har fått høre at jeg har buttwink, lurer på hva jeg kan gjøre for å fikse dette?
Her er en video av det.
http://www.youtube.com/watch?v=mBOR8rmDzDg

http://www.youtube.com/watch?v=91YSByRMt8U

Her er en video fra siden, men her prøver jeg bevisst å ikke vinke i bunnen. Jeg kjenner at jeg klarer ikke gå så dypt som jeg ønsker før korsryggen runder Sad
Har forresten ingen smerter i ryggen, men blir utrolig fort sliten i nedre rygg når jeg gjør div arbeid der jeg står framoverbøyd.

Måten jeg fikset buttwink var å rett å slett ikke gå dypene ned enn det jeg klarte uten buttwink. Deretter tøye fremside lår og styrke rumpa.

Tenkte jeg skulle slenge meg på her og få noe veiledning på min knebøy! Alltid hatt sansen for øvelsen, men har ikke helt oversikt på hva som er rett og hva som er galt! kom med innspill

http://www.youtube.com/watch?v=TWTOK6xLnrM

Ville kanskje prøvd å presse ut knærne mer, evt stå smalere. Prøv også å få albuene frem litt!

Vil gjerne ha noen innspill her, har slitt med å ikke få til bøyen egentlig i 2-3 år nå, ingenting har fungert spesielt bra. Prøver nå å ikke gå så dypt og føles generelt mye bedre ut, men veldig uvant...

Har testet med bøy sko og uten, får ikke helt bestemt meg. + Har prøvd å stå bredere pga jeg har så lange lårbein og blir liggende fremover men har fungert dårlig. Mulig jeg kan stå bredere nå som jeg ikke går så dypt. Tanker ?

http://www.youtube.com/watch?v=NmpnHyJ55i8

Litt vanskelig å se teknikken, men det ser ut som du kanskje har litt dårlig ankelmobilitet, da det virker som du letter lett på hælen i bunn?






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!