Skrevet av Emne: Narkotika og helseksader  (Lest 8313 ganger)

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Narkotika og helseksader
« #15 : 05. mars 2008, 13:09 »
Barnelege Astrid Alvik ved UiO har forøvrig funnet ut at alkohol er det rusmidlet som gir "mest uopprettelige fosterskader", mer enn både kokain og heroin. Det kan kanskje si noe, med mindre det er noe spesielt med disse fostrene (jeg har ikke greie på fostre, heldigvis).
Ifølge Frantzen i Tidsskriftet (http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1130942) har "sveitsiske leger" (diffus henvisning) funnet ut at barn født av mødre som har brukt heroin (og kun heroin) gjennom svangerskapet, ikke har fysiske skader som følge av dette. De blir født avhengige, men altså uten direkte fysiske skader som kommer fra heroinen i seg selv.


Dette er vel en sannhet med visse modifikasjoner, Alines-spedbarnssenter kan fortelle om et litt annet bilde (og det er de som tar seg av de fleste heroinistbarn i Norge) - Barn som fødes med avhengighet vil i langt høyere grad enn andre barn ha problemer med å ta til seg næring og dette er et problem som kan vare ut hele det første leveåret. Dette blir fort til en fysisk skade!

Dessuten har avhengige spedbarn oftere tilknytningsproblemer og forferdelige gråtetokter (som varer og varer) noe som igjen har stor innvirkning på utvikling, læring og psykisk helse.

Men med riktig behandling og oppfølging, ting foreldre med avhengighetsproblematikk sjelden makter uansett hvor sunt de ellers lever, kan det gå veldig bra med disse barna. I motsetning til barn født med alkoholpåført syndrom.


Jeg vil tro det at de fleste narkotikum kan kombineres med et sunt liv, gitt at man ellers lever som normalt.

Sagt på en annen måte: du kan greitt kombinerer narkotika og et langt liv gitt at følgende faktorer er på stell


Jeg er enig i at de fysiske forutsetningene du ramser opp antageligvis vil bidra til god livskvalitet Zuul, men så lenge en vet at narkotiske stoffer endrer hjernen og nervesystemet er det kanskje ikke bare det som vil avgjøre hva slags liv du får? Som jeg sa over her er jeg særdeles skeptisk til at det er bra å tukle med belønningssystemet i hjernen og det er vel det folk som har gått på heroin i lang tid og som får metadon eller subutex rapportere om også - livet blir aldri det samme igjen uansett.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget -Hera-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Narkotika og helseksader
« #16 : 05. mars 2008, 15:05 »
Dette er vel en sannhet med visse modifikasjoner, Alines-spedbarnssenter kan fortelle om et litt annet bilde (og det er de som tar seg av de fleste heroinistbarn i Norge) - Barn som fødes med avhengighet vil i langt høyere grad enn andre barn ha problemer med å ta til seg næring og dette er et problem som kan vare ut hele det første leveåret. Dette blir fort til en fysisk skade!

Dessuten har avhengige spedbarn oftere tilknytningsproblemer og forferdelige gråtetokter (som varer og varer) noe som igjen har stor innvirkning på utvikling, læring og psykisk helse.

Men med riktig behandling og oppfølging, ting foreldre med avhengighetsproblematikk sjelden makter uansett hvor sunt de ellers lever, kan det gå veldig bra med disse barna. I motsetning til barn født med alkoholpåført syndrom.

Det er selvfølgelig et godt poeng. Jeg kjenner ikke til forskningen på området, jeg bare søkte litt rundt da jeg så tråden og fant noen annenhåndsopplysninger her og der. Det som ofte er problemet når jeg prøver å få oversikt over ulike narkotikum er gjerne at de som har en mer eller mindre kvalifisert mening om det, også har en agenda med å gi ut opplysninger - jeg synes derfor bildet jeg får av det jeg leser/hører ofte blir fremstilt veldig svart/hvitt eller for/imot. Det er synd.

Utlogget kaffekoppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: Narkotika og helseksader
« #17 : 09. mars 2012, 05:48 »
Miljø,personlighet spiller en stor rolle.
Det er stor forskjell mellom ulovlige stoffer angående skadelighet\risikoer.
Det er ganske mange forskjeller mellom cannabis og heroin, eller lsd og alkohol. Disse stoffene har svært lite til felles, utenom 3 er narkotika\ulovlige og 1 er lovlig og er mest sosialt akseptert i dagens kultur. Samlebetegnelsen "narkotika" skaper ett bilde som ikke helt reflekterer realiteten.
http://www.erowid.org/ inneholder en del info om alt ifra alkohol til kokain.
Hilsen en som ikke er narkoman. Grin


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!