Skrevet av Emne: Trenger råd!!!  (Lest 1103 ganger)

Utlogget kristine83

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2

Trenger råd!!!
« : 20. mars 2012, 23:39 »
Er ei jente på 28år, er ca 164 høy og vekta ligger på 63kg. Trener ca 1time intervall (utendørs) en til to ganger i uka. Rettere sagt løpe-gå-løpe-gå Wink Og trener litt vekter (benkpress,knebøy) og rockering i 20min de dagene jeg ikke løper! Hva bør jeg spise og drikke for at jeg skal få best mulig resultater? har igrunn null peiling på sånt hehe Wink Ønsker å stramme opp og gå ned rundt 6-8kg Smiley De siste årene så har det liksom lagt seg på de feile stedene..hofter,rumpe og lår..uff!!
Så derfor trenger jeg alle råd jeg kan få for å komme skikkelig igang Smiley

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Trenger råd!!!
« #1 : 21. mars 2012, 14:51 »

Feil sted?! Bra sted mener du da? :p Men jaja til saken. For det første, som jeg ser du vil stramme opp. Det hjelper ikke med bare kardio, men styrke økter. Muskler er mer faste enn fett, som du sikkert nok vet fra før.

Men siden jeg ser du allerede er i gang med treningen og vet hva du skal gjøre, så skal jeg ikke forklare så mye mer.
På diett vil du helst ha i deg 2 gram proteiner per kroppsvekt. Om du veier 63kg så vil du helst ha 126 proteiner om dagen. Når du står opp burde du få i deg litt havregryn om du liker det og noe protein rikt ved siden av. Etter trening er det også viktig med mye proteiner og litt karbs for at kroppen ska ta opp dette kjapt og ikke minst kroppen trenger det.

Jeg er ikke helt sikker på hva du liker (mat altså), så fortell gjerne hva du ikke tåler eller ikke liker, så kan jeg finne noe ut for deg Smiley.

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Trenger råd!!!
« #2 : 21. mars 2012, 14:54 »
Så derfor trenger jeg alle råd jeg kan få for å komme skikkelig igang Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=5YsGJz3j4os#noexternalembed

Se på denne så kommer du i gang Smiley
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Trenger råd!!!
« #3 : 22. mars 2012, 15:37 »
Er ei jente på 28år, er ca 164 høy og vekta ligger på 63kg. Trener ca 1time intervall (utendørs) en til to ganger i uka. Rettere sagt løpe-gå-løpe-gå Wink Og trener litt vekter (benkpress,knebøy) og rockering i 20min de dagene jeg ikke løper! Hva bør jeg spise og drikke for at jeg skal få best mulig resultater? har igrunn null peiling på sånt hehe Wink Ønsker å stramme opp og gå ned rundt 6-8kg Smiley De siste årene så har det liksom lagt seg på de feile stedene..hofter,rumpe og lår..uff!!
Så derfor trenger jeg alle råd jeg kan få for å komme skikkelig igang Smiley

Litt mer komplisert svar:
Du kan regne ut kaloriinntaket ditt ved å bruke en såkalt kaloriformel, mifflin-st.jeor er den beste

Der BMR = basalforbrenningen din, altså det du forbruker ved å ligge stille en hel dag. Så bare ganger du med en faktor basert på aktivitetsnivået ditt for å finne ut dine kalorier. Jeg gjør det enkelt og legger ved en link som regner ut for deg:

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html

Smart måte å spise etter:
http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

http://www.dangerouslyhardcore.com/370/carb-back-loading-the-final-follow-up/

Jeg vil bare merke at totalt sett så er det kaloriene som spiller en STØRST rolle, men ved å følge kroppens egen rytme så kan man markant gå opp i muskelmasse uten å legge på seg fettmasse i noen stor grad og til og med gå ned i fettmasse. For å forklare det enkelt så handler det litt om hvordan insulinsensitiviteten varierer naturlig gjennom dagen, og hvordan vi kan utnytte glukose transportørene i muskelcellen / fettcellene på de mest gunstige tidspunktene i tillegg til å ha en god effekt på mastersignalstoffer som leptin m.fl. Kort og godt vil du selektivt holde en høy fettforbrenning gjennom tidligere faser på dagen, og på kvelden fokusere på å innta karbohydrat som du kan lese i dypere detalj i artiklene.

Vanligvis er insulinsensitiviteten størst TIDLIG på dagen, både i muskelceller og fettceller, men spiser vi karbohydrat tidlig vil kroppen skifte til forbruk av glukose enn oksidering av fett. På kvelden synker insulinsensitiviteteten, men via styrketrening vil vi da få en såkalt ikke-insulin mediert translokasjon av GLUT-4 (det er denne som frakter glukose) som da vil føre til at næringsemner vil selektivt trykkes inn i musklene og i mye mindre grad i fettceller. Ergo vil vi oppnå en svært positiv effekt.

Vi kan sammenligne dette med følgende scenario hvor INNTEKT = muskelceller og UTGIFT = fettceller. Dette er en forenklet sammenligning.. selvsagt.

Vi har to lagerdører, om morgenen er begge disse to åpne på vidt gap og gradvis lukker de seg. Ene døren gir deg INNTEKT andre døren gir deg UTGIFT. Om vi spiser karbohydrat tidlig vil INNTEKT døren lukke seg og UTGIFT døren åpne seg litt ekstra og vi får en skift mot UTGIFT, dette har kun betydning om vi ligger i kalorioverskudd. Om vi derimot spiser fett tidlig vil dørene være jevne, og forbrenningen av fett holdes høyt utover dagen. Om vi SENERE PÅ DAGEN trener styrke, vil vi ÅPNE inntektsdøren, mens utgiftsdøren vil ikke åpne seg like mye. Vi får en skift mot ØKT inntekt. På slutten av dagen vil vi ha fått en positiv inntektsside og en negativ utgiftsside.. ergo næring til restitusjon og oppbygning, men i mindre grad til fettceller.

Jeg har ingen tall til deg p.d.d på hvor stor forskjell du vil oppleve, men personlig så har det gitt utrolig gode resultat. Både Layne Norton metoden og bio-rytme / CBL-metoden. Så det er noe jeg anbefaler til alle, til mine kunder og til alle andre frem til den dagen jeg finner noe som er enda mer effektivt.

Børge Fagerli er mannen bak bio-rytme og han også bruker dette på alle kundene sine, slik jeg forstår og de får noen sinnsvake resultat.
Om du trenger noe klarifikasjon, eller du har noen punkt du er uenig i så henvender jeg deg eller andre til artiklene først også kan jeg prøve å besvare.

Om du trenger mer hjelp så er det selvsagt bare å spørre videre. Smiley

Enkelt svar:

MYE protein
Karb og fett varierer på hvordan du trener
Fett tidlig, karbohydrat sent og rundt trening

Finn ut kaloriene du ca bruker (28 kcal pr kg er veldig enkel start), og begynn der. Ca 40-50% protein, 30% karb og resterende fett om du vil ha det enkelt.

6-8kg er ingenting, og bør ikke være et umulig mål å få til innen juli. Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Trenger råd!!!
« #4 : 22. mars 2012, 18:53 »
Er ei jente på 28år, er ca 164 høy og vekta ligger på 63kg. Trener ca 1time intervall (utendørs) en til to ganger i uka. Rettere sagt løpe-gå-løpe-gå Wink Og trener litt vekter (benkpress,knebøy) og rockering i 20min de dagene jeg ikke løper! Hva bør jeg spise og drikke for at jeg skal få best mulig resultater? har igrunn null peiling på sånt hehe Wink Ønsker å stramme opp og gå ned rundt 6-8kg Smiley De siste årene så har det liksom lagt seg på de feile stedene..hofter,rumpe og lår..uff!!
Så derfor trenger jeg alle råd jeg kan få for å komme skikkelig igang Smiley

Husk å trene overkroppen også når du slanker deg så den ikke blir veldig spinkel. Dessuten vil en kraftigere overkropp få underkroppen til å se tynnere ut.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!