Skrevet av Emne: Vektstang på 220cm?  (Lest 7248 ganger)

Utlogget kristoffersandnes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 22

Sv: Vektstang på 220cm?
« #15 : 06. april 2012, 18:06 »
Den har ikke den beste roteringen. Men ja den roterer. En kompis har akkurat samme, han har kjørt noen reps på 260 med den blant annet, og funker like fint enda. Så etter mitt synspunkt og erfaring er stangen helt kurant for hjemme trening og selvsagt tung trening.

Tusen takk for godt svar og hjelp! Da bestiller jeg en slik stang! Smiley
260kg er ikke noe jeg kommer til å bøye uansett Smiley

Utlogget HansJ

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 582
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 582

Sv: Vektstang på 220cm?
« #16 : 08. april 2012, 00:04 »
Ikke noe problem.
Den har i hvertfall funket veldig bra for oss. Og er ikke dyrere enn at om den skulle ryke om ett par år er det bare å handle ny... Koster jo 1/3 av mange andre stenger som skal tåle akkurat samme vekten.
11.plass - Norges Sterkeste mann -90 2011
3.plass - NM Yoke 2012 -90
15.plass - Norges Sterkeste mann -90 2012
6.plass Norges Sterkeste mann - 80 2013

Mål for 2014: Pall plass -80 NSM


Medlem av Kristiansand Strongteam

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Vektstang på 220cm?
« #17 : 04. mai 2012, 01:20 »
Dette betaler du for i ei stang:
1) stålkvalitet, jo bedre stålet er jo lengre holder den og mindre sjanse har den for å bli bøyd under løft. Eleiko mener man har belegg for at stenger med PSI under 190 000 har sjanse for å bli PERMANENT bøyd over tid. og York Fitness i Canada to innkalte  tusenvis av stenger da to av deres HQ kina stenger knakk i to. Etter at de tok hjem produksjonen har dette ikke skjedd.
2) Dimensjon og vekt nøyaktighet dvs at ei herrestang er 2200 mm og ikke 2189 eller noe annet. At den er 20, 0 kg og ikke 18,0 , 19,1 eller noe annet. at ende-stykkene er 50,00 millimeter og ikke 51,5 50,5 eller noe annet. Faktisk har man ikke fått på konkurranse skiver på for billige stenger da de ikke er dreid ned nok.
3) At stanga er rett, dvs at den maks kan ha maks 2,5 mm sleng mens industristandarden på lav kvalitet er 22,5 mm
4) de dyre stengene løsner ikke endestykket av hele tiden fordi det er brukt mer avansert måte å låse endestykket. De mer kostbare bruker låseringer og ikke hex bolter.
5) konkurranse stenger blir teste mekanisk, noen med røntgen mv
6) høy kvalitets stenger fra de mest kjente merkene har ofte meget gode garantier.

HUSK at kravet til f.eks. en Styrkeløft konkurranse stang er: alt er nøyaktig, løfteren skal være fornøyde med grepet (ikke skrevet men blir praktisert) og stanga skal forbli HELT rett under hele konkurransen. De fleste

Utlogget kristoffersandnes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 22

Sv: Vektstang på 220cm?
« #18 : 18. mai 2012, 16:41 »
Dette betaler du for i ei stang:
1) stålkvalitet, jo bedre stålet er jo lengre holder den og mindre sjanse har den for å bli bøyd under løft. Eleiko mener man har belegg for at stenger med PSI under 190 000 har sjanse for å bli PERMANENT bøyd over tid. og York Fitness i Canada to innkalte  tusenvis av stenger da to av deres HQ kina stenger knakk i to. Etter at de tok hjem produksjonen har dette ikke skjedd.
2) Dimensjon og vekt nøyaktighet dvs at ei herrestang er 2200 mm og ikke 2189 eller noe annet. At den er 20, 0 kg og ikke 18,0 , 19,1 eller noe annet. at ende-stykkene er 50,00 millimeter og ikke 51,5 50,5 eller noe annet. Faktisk har man ikke fått på konkurranse skiver på for billige stenger da de ikke er dreid ned nok.
3) At stanga er rett, dvs at den maks kan ha maks 2,5 mm sleng mens industristandarden på lav kvalitet er 22,5 mm
4) de dyre stengene løsner ikke endestykket av hele tiden fordi det er brukt mer avansert måte å låse endestykket. De mer kostbare bruker låseringer og ikke hex bolter.
5) konkurranse stenger blir teste mekanisk, noen med røntgen mv
6) høy kvalitets stenger fra de mest kjente merkene har ofte meget gode garantier.

HUSK at kravet til f.eks. en Styrkeløft konkurranse stang er: alt er nøyaktig, løfteren skal være fornøyde med grepet (ikke skrevet men blir praktisert) og stanga skal forbli HELT rett under hele konkurransen. De fleste


Du har nok helt riktig i det du sier.
Men nå skulle jeg ha en vektstang som skulle brukes til lett hjemmetrening. jeg bruker ikke mer enn 100-140kg.
Så jeg har ikke behov for at stanga er kalibrert på den måten, stangen skulle tåle 360kg og jeg har knapt vekter nok til halve belastningen!

Men hadde jeg drevet styrkeløft serriøst, ville jeg såklart handlet en mer kostbar og kvalitetsstang. Samme om jeg skulle kjøpt meg sykkel på biltema det Smiley
Men den billigstanga jeg kjøpte fra sportsmaster er jeg fornøyd med godt grep og en stor oppgradering fra hva jeg hadde! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!