Skrevet av Emne: Volum kontra styrke?  (Lest 2405 ganger)

Utlogget Luksengard

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Volum kontra styrke?
« : 27. april 2012, 13:00 »
Hei,
Jeg har alltid hørt mange varierte meninger om hvordan man skal trene for å bygge større muskler. Da snakker jeg i hovedsak om volum, ikke hvor sterk man er.

F.eks forskjellen på en bodybuilder og en strongman.

Trener de forskjellig etter som at bodybuilderne oppnår utrolig størrelse mens strongmennene blir utrolig sterke?

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Volum kontra styrke?
« #1 : 27. april 2012, 13:14 »
Ja strongmen blir utrolig sterke, men ikke se bortifra at bodybuildere kan bli veldig sterke selv.
Forskjellen er at strongmen må fokusere mer på basis øvelser, men som sagt er basis øvelser svært bra for å øke muskel masse/volum og gir utrolig god styrke samtidig.

De har det ikke akuratt sååååå forskjellig, men forskjellen er at strongmen tenker mer styrke enn å kjøre volum/bygge.

Om jeg har feil, så må noen rette meg opp, men kjenner en som skal bli strongman og har kjent noen andre som har vært og syntes treningen dems ikke er så stor forskjell, forhold til det jeg gjør på min plan.

Utlogget asdf123

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

Sv: Volum kontra styrke?
« #2 : 27. april 2012, 17:18 »
Antall set og reps, samt forskjellige øvelser, vil jeg tro.
Train-eat-sleep-repeat.

Utlogget Fjellet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 76

Sv: Volum kontra styrke?
« #3 : 27. april 2012, 17:24 »
Det ene utelukker ikke det andre. Det er ikke enten styrke, eller volum. De som liker å bygge virker som liker å kjøre litt mer reps og øvelser. Mer isolasjonsøvelser kontra strongmens baseløft. Samt dele kroppen opp i treningsdager. Type 3,4,5 split.
1991, 190, 103kg. Power clean 100x2, ML 180, BP 130, KB 140x2, MP 70x3. . Jobber med å bli sterkere, raskere og spenstigere!

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66


Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Volum kontra styrke?
« #6 : 27. april 2012, 20:59 »
Veldig bra link! Takk for du delte Smiley

Bare hyggelig! Har inntrykk av at Kai Greene er en skikkelig bra og jordnær person. Liker filmene av han på youtube ! anbefaler å se igjennom de fleste der om du har tid Cheesy
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Volum kontra styrke?
« #7 : 28. april 2012, 11:32 »
Bare hyggelig! Har inntrykk av at Kai Greene er en skikkelig bra og jordnær person. Liker filmene av han på youtube ! anbefaler å se igjennom de fleste der om du har tid Cheesy
Jepp will do Wink Har sett noen andre før, men ikke akuratt denne. Det forklar godt og enkelt hvorfor bodybuildere foretrekker flere reps for hypertrofi og ikke få reps som er egentlig styrke.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Volum kontra styrke?
« #8 : 29. april 2012, 16:04 »
Det er sant det som Kai Greene sier, men det er også viktig å huske på at du er avhengig av å bli sterk for å bli stor. Det er ikke nødvendigvis smartest å velge 8 kgs hantlene fordi du føler at du klarer å "kontrahere hardest" og "utføre øvelsen kjempestrict", om målet er å en gang klare å løfte 30 kgs hantlene på denne måten. Om du allerede klarer å løfte 12 kgs hantlene med litt dårligere teknikk og mindre "muskelkontakt" enn hva du føler at du får til med 8 kgs hantlene, så vil jeg anbefale deg å trene med disse. Han bruker ALTFOR lite vekt i videoen for å bli så stor som han er. Jeg garanterer at han løfter tyngre enn dette til vanlig, eller har bygget seg opp med mer vekt. Han andre karen bruker jo 15 lbs-hantler, noe som tilsvarer 6,8 kg. Dette er ALTFOR lite for at denne mannen skal vokse. Grunnen er at dette overbelaster ikke musklene uansett hvor mye du prøver å "skvise" hantlene. Og når det ikke skjer, så vil heller ikke kroppen forandre seg.

Kroppen tilpasser seg ikke av at DU gjør en vekt tung ved å mose håndtaket med all den kraften du klarer. Den tilpasser seg når hantlene er så tunge at du MÅ gjøre dette, om du forstår hva jeg mener.

Her har du noen gode råd ang. hvordan du bør gjøre repetisjonene dine når du ønsker å bli større:

http://www.youtube.com/watch?v=RRiqpbmK4Ww#noexternalembed&feature=plcp

Du må tenke: "Jeg skal få opp denne vekta som jeg ikke klarer å trene perfekt med i dag, uansett hva som skjer - for jeg må klare å vende meg til denne vekten så jeg blir sterk nok til å trene strict med den en gang i fremtiden!".

Det er dette som funker i virkeligheten. Det Kai Greene gjør i videoen over, er nesten som å simulere en maskin. Effektivt for pump, men ikke for å skape microtrauma og oppnår vekst i musklene dine.

Du må hele tiden vende deg til å bli flink med tyngre vekter. Det betyr at du på et eller annet tidspunkt MÅ trene med vekter som du ikke klarer å løfte slik Kai Greene løfter hantlene i videoen.

Skjønner hva jeg mener?

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Volum kontra styrke?
« #9 : 29. april 2012, 17:29 »
Jepp enig med deg Para. Jeg gjør som følgende, når kroppen lett kan ta 8-10 reps med 2-3 sets, så kan jeg øke. Dette er noe alle burde gjøre, kroppen forteller jo at man kan øke i vekt Smiley!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!