Skrevet av Emne: Trenger hjelp med vektøkning!:]  (Lest 2244 ganger)

Utlogget jorde95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Trenger hjelp med vektøkning!:]
« : 02. mai 2012, 23:49 »
Hei, jeg er en gutt på 16 år og for øyeblikket er jeg nede på 60 tallet når det kjelder min kropsvekt. (63 for å være nøyaktig)

Jeg lurer i den anledning på om noen av dere har tips til hvordan jeg kan få lagt på meg mere masse, ut i fra det jeg har lest kommer alle svar på sånne spm at man må spise mer jeg følger jeg har et godt speca kosthold. dere kan ta en titt:

1: havregryn 100-120g + gainer (kl 6)
2: jeg steker opp ca 200g kyling og 150g ris som jeg spiser nå (kl 9)
3: og nå (kl 11)
4: egg, gottage kesam etc + gainer (kl 13)
5: middag fisk vanelig mat etc (kl16)
6: etter trening nøtter bananer havregryn egg etc + gainer (kl 7)
7: avslutter dagen med alt fra brødskiver til egg (10kl)

jeg syns selv jeg spiser unormalt mye i forhold til andre i min klasse og på samme alder og vekt men fremdeles så rikker ikke vekta seg, trener styrke 5 ganger i uka 1-2 timer og boxing 1 dag 1-2 timer.
og statsa er helt greie, Benk: 100kg mark: 170 bøy: 150

jeg vet også at folk i familien hadde problemer med å legge på seg selv om nå er far og bror min godt over tresifra, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg eller om jeg bare må ta tiden til hjelp og se om det løser seg etter vært Wink

på forhånd takk ( sorry skrivefeil ass, bilder kan sikkert også komme etter vært forholdsvis ripped 10-12% fett)


Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #1 : 03. mai 2012, 00:08 »
Tror du har en type ectomorf kropp før jeg har sett bilder utifra opplysningene som du gir. Ectomorf er en med høy forbrenning som trenger mer mat enn andre typer kropper. Da kan du øke kaloriene i kosten, som du kanskje vet selv.

Men du kan ta en body analyse som kan fortelle deg som en god pekepinne hvor mye du forbrenner eller så kan du ta en fettprosent måling for å finne hvor mye muskler du har. Går du ikke opp så er det ikke nok kalorier og spiser ikke nok.  Smiley

Utlogget jorde95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #2 : 03. mai 2012, 00:15 »
takk for kjapt svar, når jeg sjekka ut litt mere om kropps typen ectomorf var dette akkurat som en skildring av min bror utrolig lange armer og ben i forhold til overkroppen. skal også sjekke opp dette med body analyse og fett/muskel % er også litt kort av vekst 170cm foreløbig vis dette skulle ha noe å si.

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #3 : 03. mai 2012, 00:19 »
takk for kjapt svar, når jeg sjekka ut litt mere om kropps typen ectomorf var dette akkurat som en skildring av min bror utrolig lange armer og ben i forhold til overkroppen. skal også sjekke opp dette med body analyse og fett/muskel % er også litt kort av vekst 170cm foreløbig vis dette skulle ha noe å si.

Hvor høy du er har lite å si på forbrenningen din, det som har noe å si er hvor mye muskler du har på kroppen og kanskje hvilken type menneskekropp du har. Du kan sikkert øke kaloriene i kosten med 300-500kalorier og se hva som skjer. Hvis ikke du går opp i vekt iløpet av 7 dager eller noe, så må du spise mer mat.

Utlogget jorde95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #4 : 03. mai 2012, 00:27 »
sant som du sier, ska prøve å øke på matintaket enda litt. mulig jeg poster noen bilder i nermeste fremtid også

Utlogget OmniDan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #5 : 03. mai 2012, 12:47 »
Hei jorde95!

Som Gærneheia sier, må du spise mer. Mer mat. Mer av alt! Du vil fort finne ut at treningsverdenen består av selverklærte treningseksperter og veiledningsguruer, og alt du leser må du nok ta med en klype salt. Stick to the basics; kjøtt, fisk, fugl, egg, ris, korn, frukt/grønt osv. Her har du en god artikkel på hva en "ekte bodybuilder på bulk" spiser http://www.animalpak.com/html/article_details.cfm?section=diet&ID=309 men også denne bør du selvfølgelig ta med en klype salt. Spis masse, spis ofte og spis "relativt" sunt. Les Bulke-tråden her for forumet for mer info om hvordan du skal/kan spise når du vil opp i vekt.

Ellers så er det en del småtriks som kan hjelpe deg i veien mot å nå nye kalorirekorder.

Proteinpulver og gainer (som du allerede bruker) er en enkel måte å få i seg nok protein og kalorier på. Prøv å ta disse i tillegg til måltidet, da øker du fort kaloriene iløpet av en dag.

En spiseskje olivenolje til måltider er både sunt og effektivt, en skje kan inneholde opptil 300kcal! Et par sånne er du fort opp i et ekstra tusen kalorier.

Prøv å unngå for mye bevegelse. Jeg tenker nok at en del på treningsforum vil reagere negativt på dette, men som ectomorf og høy forbrenning osv, er det uheldig å forbrenne for mye kalorier på annet enn vektøkning, hvis det nå er 100% målet ditt. Prøv å hold det til et moderat nivå. Et par joggeturer i uken er bare bra, men si et par timer dagen på kondisjonstrening o.l er uheldig.

Ellers så kan du prøve deg på å telle kalorier. Vi vil ikke at du skal bli helt manisk avhengig av emnet, men en noenlunde oversikt over kaloriene er til stor hjelp. Da kan du kanskje selv se at du faktisk ikke spiser mer enn andre, selvom det lett kan se ut som det!

Ellers vil jeg ønske deg lykke til. Har selv vært nede på 60kilos tallet en gang i fortiden, nå veier jeg stabile 90kg og øker videre. Den høyforbrennende slanke kroppstypen din vil gå fra å være forbannelsen din, til å være din beste venn om du fortsetter treningen i årene fremover! Husk, ting tar tid! Gi det et par uker, måneder, år. La det bli en livsstil, ikke et evil must Smiley


Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #6 : 03. mai 2012, 13:18 »

En spiseskje olivenolje til måltider er både sunt og effektivt, en skje kan inneholde opptil 300kcal!


Bare korrigerer deg med hvor mye en spise skje olje er ca 120kalorier pluss minus, men du får i deg sunne fettsyrer hver gang du tar det som er viktig i et kosthold. Men det er bra alternativ til å øke mer i vekt. Smiley

Utlogget OmniDan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #7 : 03. mai 2012, 15:33 »
Bare korrigerer deg med hvor mye en spise skje olje er ca 120kalorier pluss minus, men du får i deg sunne fettsyrer hver gang du tar det som er viktig i et kosthold. Men det er bra alternativ til å øke mer i vekt. Smiley

Stemmer, helt korrekt. Måtte tenkt på et par skjeer tilsammen elrns.  Embarrassed Men som sagt, supert supplemang til kosten din. Skyld det ned med vann eller melk så kjenner du såvidt noe til det Wink

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #8 : 03. mai 2012, 15:42 »
Jeg synes ikke omega 3,6,9 er så ille smak på så, det er nok smak og behag. Jeg tar omega 3 kosttilskudd istedet. Synes det er enklere å ta noen kapsler istedet, det er noe jeg har blitt vandt til nå.  Smiley

Utlogget jorde95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: Trenger hjelp med vektøkning!:]
« #9 : 03. mai 2012, 21:30 »
tusen takk for alle svarene! Cheesy:D

la også inn nogelunde den maten en vanelig dag består i et utregningsprogram av og fikk følgende
Kcal, 3577 ( detter er uten gainer med blir det, ca 5100)
protein, 211g
fett, 145g
karb, 253

så får man ca oversikt over hva man får i seg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!