Skrevet av Emne: Jogging  (Lest 2143 ganger)

Utlogget amatør111

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Jogging
« : 06. mai 2012, 01:37 »
Jeg har hørt at folk som trener styrke ikke jogger fordi de mener man kan '' springe bort musklene''. Lurer bare på om det er sant. trener styrke selv og har begynt å få dårlig kondis. har ikke lyst til å miste musklene jeg allerede har. Grin Noen andre måter å trene kondis uten å miste muskler?

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Jogging
« #1 : 07. mai 2012, 00:04 »
Balansegang, kalles det Smiley. "Springe bort musklene" er en god, gammel byggermyte med en liten kjerne av sannhet. En bra generell "conditioning" er på alle måter en fordel.

Jevnlig kardio er aldeles utmerket, og hjelper på arbeidskapasiteten mht. vektene, men for å bruke en gammel klisje kan man ikke trene for å vinne marathon og trene for maks løft/masse samtidig.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Jogging
« #2 : 07. mai 2012, 01:55 »
En del styrketrenere har latterlig dårlig kondis. Det går an å være god på begge deler, bare se på crossfit utøvere. Men det er klart, har du enorme bein eller er generelt veldig tung så har du ikke mye anlegg for å springe noe særlig langt. Sykkel eller roing går kanskje bedre.


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Jogging
« #3 : 07. mai 2012, 02:32 »
At du ikke kan trene mengder med kondisjon og samtidig bygge muskler er fullstendig feil. Den eneste grunnen til at mange tror man kan "trene bort" musklene, er fordi kondisjonstrening forbrenner mange kalorier. Det betyr at du må spise mer for å unngå at kroppen går ned i kroppsvekt. Når kroppen går ned i kroppsvekt, er det vanskelig å bygge muskler - og utfordrende å beholde det man har om man ikke spiser riktig.

Derfor kan du fint trene så mye kondisjonsarbeid du bare vil - men du må sørge for å "spise inn" de kaloriene du forbrenner gjennom kondisjonsarbeidet. Jo mer kondisjonsarbeid, jo mer må du spise. Så enkelt er det. Det er bare matte.



Både sprintere og maratonløpere trener mye kondisjon. Men mens maratonløpere er tynne og hengslete, er sprinteren gjerne velbygd og muskuløs. Det forklares enkelt med ett ord:

Mengden.

Tenk "alt med måte". Et par økter i uken hvor du forbrenner 300 - 400 kalorier vil ikke skade deg. Det er så definitivt verdt det, helsemessig, selv om det krever at du kanskje spiser et par måltider ekstra i uken.

LuckyC

  • Gjest
Sv: Jogging
« #4 : 10. mai 2012, 09:35 »
Hva med intervall? F.eks 4x4? Det må vel være en bra kombinasjon med styrketrening noen ganger i uken. Da får du både "sprint" og LITT langdistanse Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Jogging
« #5 : 10. mai 2012, 21:25 »
Hva med intervall? F.eks 4x4? Det må vel være en bra kombinasjon med styrketrening noen ganger i uken. Da får du både "sprint" og LITT langdistanse Smiley
Uten å være noen ekspert: TN.no anbefaler f. eks dette. De skriver at det tærer mindre på muskelmassen enn langkjøring, samtidig som det er en effektiv måte å trene kardio på for å få raskt bedre kondisjon.

Min egen oppfatning er at det ikke spiller noen rolle. Du "tærer" ikke mye på muskelmassen med langkjøring heller. Det er en innbilling mange bare har, uten at de kan forklare logisk hvorfor det skulle være slik. Når alt kommer til alt, går det kun på to ting: Kaloriinntak + hvor mye du trener med vekter. Spiser du mye + trener ofte = du vil aldri miste muskelmasse. Men du må jobbe hardere (= spise mer) jo mer kondis du trener.

Om du bør trene 4x4 eller f. eks 40 min langkjør, kommer an på hva du vil oppnå med kondistreningen din. Er det økt slagvolum og O2-opptak som er dine svake punkt, tren 4x4. Er det melkesyreopphopning som er ditt svake punkt, tren langkjøring. Om jeg ikke blander nå... Kan være jeg surrer litt her. Er ikke mitt sterke punkt dette med kondisjonstrening, men det er iallfall forskjellige ting du trener med intervall/hiit vs. langkjør.

Smiley

Utlogget Guinss

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 201

Sv: Jogging
« #6 : 10. mai 2012, 21:48 »
Ikke rart folk tror at jogging tærer på muskelmassen. Leste det senest nå for noen dager siden, i artikkelen om Arti Sharma Lopes. Hun sa at hun kun kjører kardio i form av å gå; løping er fy-fy.

Jogging er nyttig for generell kondisjon, noe som gir gunstig effekt på styrketrening i form av økt intensitet(kortere pauser mellom øvelsene etc.). Iallefall om man har NULL kondisjon, og kun løfter vekter.
Økt matinntak i form av karbs før/etter jogging kan være lurt, 3-400 kcal på 20-30min jogging er ikke urealistisk.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!