Skrevet av Emne: Puls og kondis??  (Lest 1055 ganger)

Utlogget FitMom

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 037
  • Honnør: 157
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 037

Puls og kondis??
« : 23. mai 2012, 18:21 »
Lurer på en ting? Hva går maxpulsen utifra, altså vil maxpulsen variere i forhold til hvor god eller dårlig form man er i? Eller er dette bare bestemt utifra alder og hvordan hver enkelt kropp fungerer?

Grunnen til undringen er at jeg sliter med og komme opp i høy puls på sykkeltimen om dagen what Og jeg merker jo at jeg jobber!! Men kroppen gir tapt før pulsen kommer høyt nok, eller skyldes alt da at kroppen ikke får hentet seg nok inn til og komme opp igjen?

Har ikke tatt noe maxtest dessverre, men i følge pulsystemet som regner ut for meg sier den 196 i forhold til alder(vet dette blir Ca). Men dette klarte jeg fint for et par mnd siden, men nå?? Nei!

Enkelte vil bare si: "så still maxpulsen lavere da" Og ja greit nok det Tongue Men lurer på om noen vet grunnen Smiley

Utlogget rasteplass

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

Sv: Puls og kondis??
« #1 : 23. mai 2012, 18:41 »
Den aldersformelen er mer villedende enn veiledende. Ta en maxpulstest. Finn en slakk+ motbakke på et par hundre meter. Varm opp godt først. Ta 2 - 3 intervalldrag først hvor du har igjen bare 10 meter før du knekker helt. Ta et par minutter pause før du tar et siste drag hvor du løper max til du absolutt ikke klarer mer, sjekk puls. Da har du sannsynligvis oppnådd maxpuls minus 1 - 2 slag kanskje Smiley

Hvor høy maxpuls du har har forøvrig ingenting å si for hvor god form du er i.

Utlogget FitMom

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 037
  • Honnør: 157
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 037

Sv: Puls og kondis??
« #2 : 23. mai 2012, 19:15 »
Tusen takk for svar Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!