Skrevet av Emne: Et par dumme spørsmål  (Lest 3648 ganger)

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Et par dumme spørsmål
« : 24. juni 2012, 01:28 »
Hei, har nå snart trent i et år, har noen spørsmål.

Her er planen min, som jeg kjører annenhver dag

Knebøy: 5x5
Benkpress : 5x5
Skråbenk: 3x10
Bent-over-row: 4x8
Wide-grip pull ups: 4x8
Skulderpress: 3x10
Mage
Cable bent over (Triceps): 4x10
Biceps curl: 3x12

1: Som dere kan se fokuserer jeg mest på bryst og rygg ettersom at disse henger litt etter. Vil dette egentlig være en grei plan?

2:
Pleide å kjøre 90 kg 5x5 men i det siste har det bare gått nedover, klarer nå cirka 85 kg 5x5, hva kan grunnen til dette være?
3: Ettersom at det er fullkroppsprogram tar det en stund å fullføre, kan det være greit med en shake feks etter bryst eller rygg delen?

Takker så meget for alle svar.


Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Et par dumme spørsmål
« #1 : 24. juni 2012, 01:41 »
annenhver dag høres litt ofte ut for en såpass tung dag. det er ikke bare musklene som skal ha hvile.

Er ikke enig i å nedprioritere bein til fordel for overkropp. bena tåler mer juling enn skuldrene dine, som jeg tipper blir testet til det ytterste om du trener like tungt hver gang. spørs om det faktisk blir for mye, men det kommer vel ann på både ditt og datt.
-skulle likt å visst hva du mener med at overkroppen henger etter..

90kg 5x5 på hva? benk?



Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Et par dumme spørsmål
« #2 : 24. juni 2012, 01:43 »
annenhver dag høres litt ofte ut for en såpass tung dag. det er ikke bare musklene som skal ha hvile.

Er ikke enig i å nedprioritere bein til fordel for overkropp. bena tåler mer juling enn skuldrene dine, som jeg tipper blir testet til det ytterste om du trener like tungt hver gang. spørs om det faktisk blir for mye, men det kommer vel ann på både ditt og datt.
-skulle likt å visst hva du mener med at overkroppen henger etter..

90kg 5x5 på hva? benk?




Så du foreslår en splitt, istedenfor hele kroppen?

Japp, trente med 90 kg 5x5 på benk i et par uker, men i de siste 4 ukene har det gått nedover.

Utlogget Støte

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Et par dumme spørsmål
« #3 : 24. juni 2012, 03:07 »
Så du foreslår en splitt, istedenfor hele kroppen?

Japp, trente med 90 kg 5x5 på benk i et par uker, men i de siste 4 ukene har det gått nedover.

Kan kankje være tegn på overtrening og at kroppen din ikke klarer å restuere seg

Utlogget wirspern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Et par dumme spørsmål
« #4 : 24. juni 2012, 03:24 »
det med at du tar mindre og mindre var problemet mitt en stund også...jeg tok 1 uke fri der jeg tenkte veldig på kostholde. det som hjalp for meg var at jeg tenkte mer på hva jeg spiste, søvn, en kaffekopp før trening og mer mat !
det var virkelig en deilig dag på gymmen etter den uken ! Smiley

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Et par dumme spørsmål
« #5 : 24. juni 2012, 16:15 »
det med at du tar mindre og mindre var problemet mitt en stund også...jeg tok 1 uke fri der jeg tenkte veldig på kostholde. det som hjalp for meg var at jeg tenkte mer på hva jeg spiste, søvn, en kaffekopp før trening og mer mat !
det var virkelig en deilig dag på gymmen etter den uken ! Smiley

Har allerede hatt en deload, rett etter var jeg på topp. Alt gikk lett og økte, men datt sakte ned igjen.

Noen andre svar?

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Et par dumme spørsmål
« #6 : 24. juni 2012, 17:51 »
hva er du ute etter da? Hva slags program har du trent før?

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Et par dumme spørsmål
« #7 : 24. juni 2012, 20:05 »
hva er du ute etter da? Hva slags program har du trent før?


Er programmet jeg kjører bra, og hvordan kan jeg hindre det faktumet at jeg går nedover i styrke?

Utlogget Russern95

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 817
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 817

  • "Never settle"
Sv: Et par dumme spørsmål
« #8 : 24. juni 2012, 20:27 »
ved sånne program er det vel anbefalt at man har 1 tung, 1 middels og 1 lett dag etter det jeg har lest.. Ellers for å prestere maksimalt på et sånn program er å spise tilstrekkelig og sove nok veldig vitkig!  Mange tror dem spiser og sover nok, men så gjør de ikke det.

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Et par dumme spørsmål
« #9 : 24. juni 2012, 22:42 »
Er programmet jeg kjører bra, og hvordan kan jeg hindre det faktumet at jeg går nedover i styrke?

Jeg synes ikke programmet ditt ser bra ut fordi, som jeg hintet til tidligere, -og du sa selv: for mye fokus på overkropp. Om du selv mener kostholdet ditt, hvile osv er på plass, virker det noe logisk at treningsmetodene dine er det som gjør at du utvikler deg i feil retning.

Tror du kanskje bør vurdere å teste mindre belastning på skuldrene og armene. tren markløft for økning på hele kroppen. som jeg spurte deg om, hva mener du med at overkroppen henger etter? mindre trening av bein bidrar ikke akkurat til mer økning, kanskje tvert imot. mye testosteron produksjon i kroppen å hente i de store muskelgruppene, som gjør at armene vokser proporsjonalt

vet ikke hvilke programmer jeg kan anbefale deg da du ikke sier noe om hva du har prøvd før. greit å vite når ting startet å gå galt

Utlogget Russern95

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 817
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 817

  • "Never settle"
Sv: Et par dumme spørsmål
« #10 : 25. juni 2012, 11:37 »
Prøv ut en annen split heller..

F.eks mitt program er slik;

Dag 1 Thigs & hamstrings
Dag 2 Chest & Triceps
Dag 3 PAUSE
Dag 4 Back 'n Biceps
Dag 5 Shoulders & Calves
Dag 6-7 PAUSE.


Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Et par dumme spørsmål
« #11 : 25. juni 2012, 12:38 »
Hvorfor driver du å trener med samme belastning hver gang? Du må øke belastningen for å bli sterkere, og ikke minst hvile. En metode å gjøre dette på er f.eks. å følge en progresjon fra gang til gang slik: (i % av 5RM) 60 - 80 - 100 - 50 (hvile) - 70 - 90 - 110 - 55(hvile) - 80 - 100 - 120 - 60 (hvile) - osv

Om du er ute etter et fullkropps program har mange hatt gode resultater med RYP. En 4 splitt som foreslått ville jeg ikke anbefalt, ville heller gått for en 2 splitt når fullkropp blir for mye. Nå du hopper fra fullkropp til 4 splitt går du i mine øyne glipp av mye god progresjon, da en 2 splitt trener kroppen oftere.

Utlogget wirspern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Et par dumme spørsmål
« #12 : 25. juni 2012, 17:43 »
for det første blir programmet ditt VELDIG kjedelig ! og kilden bak muskelvekst er variasjon og progresjon. Så jeg anbefaler deg å dele opp treningsprogrammet ditt i kroppens "egenskaper" f.eks bryst og biceps som har egenskapen å dra ting mot seg.

Et treningsprogram som jeg har hørt er veldig bra, er Pham Woodbridge sitt : http://www.simplyshredded.com/ripped-to-shreds-fitness-model-bodybuilder-pham-talks-with-simplyshredded-com.html

Du kan jo bruke et treningsprogram og bruke metoden "Myo-reps".
Den har i egenskap å holde deg nær 100% fiberaktivering, og unna utmattelse. Det gjør at du vil føle at musklene dine pumper ordentlig, men du vil ikke føle deg sliten og utmattet.

http://myrevolution.no/s/myo-reps-del-1-en-evolusjon-og-revolusjon/ (dette er bare del 1 av 4 deler)  Smiley)

Utlogget Russern95

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 817
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 817

  • "Never settle"
Sv: Et par dumme spørsmål
« #13 : 26. juni 2012, 19:12 »
Hvorfor driver du å trener med samme belastning hver gang? Du må øke belastningen for å bli sterkere, og ikke minst hvile. En metode å gjøre dette på er f.eks. å følge en progresjon fra gang til gang slik: (i % av 5RM) 60 - 80 - 100 - 50 (hvile) - 70 - 90 - 110 - 55(hvile) - 80 - 100 - 120 - 60 (hvile) - osv

Om du er ute etter et fullkropps program har mange hatt gode resultater med RYP. En 4 splitt som foreslått ville jeg ikke anbefalt, ville heller gått for en 2 splitt når fullkropp blir for mye. Nå du hopper fra fullkropp til 4 splitt går du i mine øyne glipp av mye god progresjon, da en 2 splitt trener kroppen oftere.
Du sier man går glipp av progresjon... Vel med min splitt kan jeg Prestere BRA hver økt, ha 100% på HVER eneste muskel og få nok hvile gjennom ukene som går.  Har ikke sett annet enn progresjon jeg Wink

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Et par dumme spørsmål
« #14 : 26. juni 2012, 23:07 »
Det er min påstand at du går glipp av progresjon da en muskel er ferdig restituert etter 48 timer. Jeg mener absolutt ikke at du ikke får progresjon med en 4 splitt, bare at de fleste trolig vil ha mer utbytte av å trene en muskel oftere, som ved en 2 splitt eller fullkropp. Jeg ser ikke hvorfor en 2 splitt skulle gjøre at du ikke skulle kunne prestere bra og 100 % hver gang på hver muskel. Et annet lite problemet jeg ser med større splitter er dersom noe kommer i veien for å trene en dag; Da blir det plutselig 2 uker mellom disse musklene. Men for all del, jeg mente ikke å kritisere måten du trener på. Jeg mener bare at de flest vil ha mer utbytte av å trene hver muskel oftere, derfor ville jeg heller anbefale en 2 splitt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!