Skrevet av Emne: 2 splitt  (Lest 2970 ganger)

Utlogget mortentuneee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

2 splitt
« : 05. august 2012, 12:47 »
Går det fint å kjøre underkropp og overkropp hver for seg to ganger i uken? Sånn som dette programmet.

Overkropp:
Markløft
Skulderpress
Hantelroing
Benkpress
Flyes
Cablecross
Triceppushdown
Tricepkickbacks
Bicepscurl

På brystøvelsene kjører jeg tri sett og kjører supersett på skulderpress + hantelroing og triceppushdown + Tricepkickbacks.

Underkropp:
Knebøy
Legpress
Utfall
Legextension
Legcurl
Tåhev
Mage

Kjører supersett på knebøy + legpress og legextension + legcurl


Mandag: Hvile
Tirsdag: Overkropp
Onsdag: Underkropp
Torsdag: Hvile
Fredag: Overkropp
Lørdag: Underkropp
Søndag: Hvile

Ser dette bra ut eller er det noen metoder/programmer som er mer effektive?

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: 2 splitt
« #1 : 05. august 2012, 14:56 »
En overkropp/underkropp-splitt er en god måte å dele opp treningen og kan brukes på flere måter. Et opplegg som du har satt opp med fire treninger i uken blir kanskje litt mye, spesielt med så mange øvelser som du har valgt å bruke.

Jeg ville ha redusert på øvelsene og heller gått for mere base. Rekkefølgen på øvelsene ville jeg også ha byttet litt rundt på.

Hvis du ser på overkroppsøkta så ville jeg kanskje ha gått for noe slik;
Markløft
Benkpress
Hantelroing (evt. foroverbøyd stangroing)
Bicepsøvelse
Tricepsøvelse

Armøvelser kan godt kjøres i supersett. Ellers så synes jeg det blir mange øvelser på deg hvor du trener muskler som allerede har fått mye trening.

På underkroppsøkta så ville jeg ha gått for;
Knebøy
Strake markløft/rumenske markløft
Mage/korsrygg (kan godt kjøres som oppvarming for økta, også på overkroppdag)

Øvelser som leggpress, legextension, legcurl osv. er øvelser som strengt tatt ikke trenger å være med så lenge du kjører fornuftig med baseøvelsene.

Du har ikke sagt noe om målsetninger for treningen din. Det burde du gjøre da det vil ha litt å si for tilbakemeldingene for oppsettet ditt. Det står heller ikke noe om antall sett og reps, progresjonsplan osv. Det vil også ha litt å si for tilbakemeldingene. Du får si litt mere om deg selv om målsetningene dine, også kanskje jeg skal revurdere hva jeg har sagt/foreslått.
Du er uansett inne på et fornuftig oppsett med mange gode øvelser. Som grunnregel kan jeg si at baseøvelser må ha fokus. Det er på disse øvelsene du vil vokse og det er her du må satse på progresjon. Hva du tar i legextension og tricepskickback blir faktisk irrelevant når det er bøy og benk som vil få deg mot målet ditt!  Smiley

Jeg var såvidt inne på en 2-splitt med overkropp/underkroppfordeling, men endret det til forside/bakside da det ble litt "kjedelig" med enten bare overkropp eller underkropp på en økt. Det er vel kun en smakssak og ikke noe annet.


Utlogget mortentuneee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: 2 splitt
« #2 : 05. august 2012, 16:12 »
En overkropp/underkropp-splitt er en god måte å dele opp treningen og kan brukes på flere måter. Et opplegg som du har satt opp med fire treninger i uken blir kanskje litt mye, spesielt med så mange øvelser som du har valgt å bruke.

Jeg ville ha redusert på øvelsene og heller gått for mere base. Rekkefølgen på øvelsene ville jeg også ha byttet litt rundt på.

Hvis du ser på overkroppsøkta så ville jeg kanskje ha gått for noe slik;
Markløft
Benkpress
Hantelroing (evt. foroverbøyd stangroing)
Bicepsøvelse
Tricepsøvelse

Armøvelser kan godt kjøres i supersett. Ellers så synes jeg det blir mange øvelser på deg hvor du trener muskler som allerede har fått mye trening.

På underkroppsøkta så ville jeg ha gått for;
Knebøy
Strake markløft/rumenske markløft
Mage/korsrygg (kan godt kjøres som oppvarming for økta, også på overkroppdag)

Øvelser som leggpress, legextension, legcurl osv. er øvelser som strengt tatt ikke trenger å være med så lenge du kjører fornuftig med baseøvelsene.

Du har ikke sagt noe om målsetninger for treningen din. Det burde du gjøre da det vil ha litt å si for tilbakemeldingene for oppsettet ditt. Det står heller ikke noe om antall sett og reps, progresjonsplan osv. Det vil også ha litt å si for tilbakemeldingene. Du får si litt mere om deg selv om målsetningene dine, også kanskje jeg skal revurdere hva jeg har sagt/foreslått.
Du er uansett inne på et fornuftig oppsett med mange gode øvelser. Som grunnregel kan jeg si at baseøvelser må ha fokus. Det er på disse øvelsene du vil vokse og det er her du må satse på progresjon. Hva du tar i legextension og tricepskickback blir faktisk irrelevant når det er bøy og benk som vil få deg mot målet ditt!  Smiley

Jeg var såvidt inne på en 2-splitt med overkropp/underkroppfordeling, men endret det til forside/bakside da det ble litt "kjedelig" med enten bare overkropp eller underkropp på en økt. Det er vel kun en smakssak og ikke noe annet.



Målet mitt med treningen er å legge på meg mer muskelmasse og bli større, er ganske spinkel ( 183 cm og 63 Kg) Kjører 3 x 8-12 sett og reps. Takk for svaret ditt!

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Sv: 2 splitt
« #3 : 05. august 2012, 19:07 »
Husk å ikke gå i den fella som jeg tror mange går i. Nemlig at du kan ikke bygge muskelmasse på luft Smiley Du må huske å spise mye, å spise riktig å dermed ligge i overskudd av kalorier.

Men jeg sier meg enig med det som er sagt over her. Alt for mye øvelser som egentlig trener akkurat de samme musklene. Bare tull. Kjør på med de øvelsene som vidart never over her, det holdes i massevis. Hvis du føler for litt mer så legg til utfall og/ eller lår-curls på underkropp, og f.eks chins og militærpress på overkropp.
- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: 2 splitt
« #4 : 05. august 2012, 20:04 »
Fornuftig innlegg fra ChickenMcflurry her ang. kosthold. Du kommer lengre med dårlig trening og bra kosthold enn med bra trening og dårlig kosthold! (kanskje satt litt på spissen dette her men..)

Ang. sett og reps: Prioriter baseøvelsene når det kommer til sett og reps. På base kan du kjøre alt fra 3 til 5 sett med alt fra 4-12 reps, men på støtte/isolasjonsøvelser kan du ta litt færre sett, 2-4 sett, med et høyere repstall.

Du må uansett huske på progresjon i treningen, og den må komme på baseøvelsene! Enten i form av mere vekter, mere reps eller flere sett. Normalt sett vil man kanskje øke på vektene og kutte ned på repstallet etter hvert som man har progresjon i treningen.

Utlogget mortentuneee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: 2 splitt
« #5 : 05. august 2012, 20:45 »
Takk for svar ChickenMcFlurry og vidart! Da tenker jeg og heller kutte ut noen av øvelsene, og heller ta noen fler sett på de øvelsene jeg tar! Ja har ganske bra kosthold. Har overskudd av kalorier og har bra inntak av proteiner og karbohydrater.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!