Skrevet av Emne: Hjelp med å bekrefte noen spørsmål om kosthold og trening  (Lest 1132 ganger)

Utlogget Zeat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Halla! Jeg er da en gutt på 16 år, veier 65kg. Jeg trente før sommerferien i en måned eller to, men så bare stakk eieren og det ble stengt, men nå rett etter skolestart engang så skal det bli åpnet igjen. Så for å forberede meg så har jeg lest en del rundt på nettet for info om trening og kosthold, for å prøve å få til et litt mer organisert og kanskje mer effektivt resultat når jeg da begynner igjen. Så etter å ha lest mange stickyer og diverse andre tråder så har jeg endt opp med noen spørsmål jeg er 90% sikker på, men hadde likt å få bekreftet Smiley beklager på forhånd for at dette sikkert er blitt tatt opp en halv million ganger, men jeg ikke klarer å finne det uansett.

Selveste treningsdelen er jeg egentlig ganske sikker på, jeg skal trene tre ganger i uken+gymtime på skolen. Jeg trener da først halvtime på tredemølle der jeg varmer opp i 10min med å gå, så jogger i 10-15 min og en siste spurt på slutten på 5-10min, etter det så tar jeg en runde på alle styrkeappemratene (er ganske lite treningssenter så jeg synes det passer bra) og tar første sett med nesten alt jeg klarer, og repeter det da 3 eller 5 ganger. Jeg synes dette burde passe meg bra siden jeg ikke har noe spesielt mål om å bli supermann elns, bare bli litt bedre enn den nerden jeg er som bare sitter på rævva hele dagen lang. Så på denne biten er egentlig eneste spørsmål, er dette sjukt feil å trene på denne måten, også merker jeg at jeg har veldig høy puls i forhold til det som anses som vanlig og til vennene mine og sånt, men riktige måten å "fikse" dette på er kardiotrening ikke sant? Isåfall kan det hende jeg slenger inn noen sett med hoppetau et eller annet sted (på sittups elns så det blir rektig boksetrening :p )

Så er det kostholdet mitt spm jeg vet jeg må fikse på, siden nå er det nesten bare middag som spises.
Jeg har da lest litt og har kommet opp med noe som kanskje er brukbart i hodet mitt, så mitt spørsmål er om dette kan brukes og om evt. Tips Wink
06.30 frokost, tallerken med havregryn og skummet melk
08.30 (rett før skolestart) spise noe frukt, som bananer eller eple forå holde det igang.
11.00-12.00 lunch på skolen, (skal begynne på ny skole så vet ikke hva som er i kantina, men hvis de har noe salat med kylling biter elns så blir det vel det) hvis ikke så kan det hend ejeg kan få mekka noe omelett med noe kjøtt hjemmefra (hvilken type kjøtt ville blitt anbefalt da?)
Ca. 15.00 tenkte på noe frukt igjen på dager uten trening, evt. Med proteinshake elns på dager med trening (kommer tilbake på dette senere). Har også hørt man burde få i seg karbohydrater føre trening, men er litt usikker på hva det burde være.
17.00-18.00 middag har jeg ikke noe kontroll over, men det bruker å være ganske brukbare middager, ikka bare fastfood liksom.
21.00-22.00 kveldsmat, usikker på denne, har ikke helt klart å fått med meg hva man bør ha i seg føre man legger seg.

Så har jeg noen spørsmål om proteinpulver og Carb pulver+ diverse andre liknende saker.
Første er jo såklart om jeg burde bruke noe av dette, jeg ville tro det siden jeg tror jeg får i meg altfor lite proteiner.
Så er det om bruk. Såvidt jeg har forstått så skal proteinpulver brukes hver dag, men skal det brukes f.eks 2 ganger på dager jeg trener og bare 1 gang på de dagene jeg ikke trener? Og hvis jeg også har Carb pulver skal det brukes hver dag eller bare de dagene jeg trener?
Så lurer jeg på når jeg burde bruke det, på proteinpulver så virke det å være ganske etter hva man velger selv, men hvis jeg da også tar carb pulver for å få inn karbohydratene føre trening så må den vel brukes føre trening :p
Og hvis jeg da har proteinpulver og carb pulver kan de blandes i samma shake? Har da planer om å blande enten en halv liter eller 0.7 liter som da er en vannflaske. Og er det evt. Andre ting jeg burde blande i? Og hva er best, melk eller vann? Det letteste for meg ville vel vært siden det må holde ut skoledagen først, men så er det om da en ferdigblanda shake holder ut så lenge eller om jeg må blande rett før. Uansett så er vann lettest for meg.
Og så til slutt så er det vel kanskje noen vitaminer jeg burde få i meg?

Hvis du har lest helt hit så takker jeg for din tid og håper at du forstod mine spørsmål og hva jeg lurer på, selv om det ble mye lenger enn jeg først trodde den skulle bli.
Jo også kan jeg ikke så veldig mye om alt dette så hvis dere gidder, kunne dere tatt med noen eksempler hvis dere sier f.eks få i deg masse karb til lunch elns.
Så igjen beklager jeg for å spørre det spørsmålet som sikkert er spurt hundrevis av ganger før, men hvis jeg skjønner meg på alt jeg har lurt på så kan det vel hende jeg kan kage en liten guide til de som er like nybegynnere som meg Wink
16 år, mellom 185 og 190 høy, 65 kg

Utlogget Zeat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

16 år, mellom 185 og 190 høy, 65 kg

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Jeg vil ikke anbefale deg å trene 30 minutter med kardio FØR styrketrening. Du kan heller ta en kort pause etter styrketreningen og så kjøre kardio. Er lite gunstig å starte en styrketrening hvor du allerede er tom for energi.

Men et spørsmål, når du sier du tar en runde på alle apparatene på gymmet, hvilke apparater er det og isåfall hvor mange? Ingen øvelser med manualer/frivekter?

Det er egentlig vanskelig å svare på spørsmålene dine da jeg egentlig ikke fikk noe klarhet i hva målet ditt er. Jeg fikk et inntrykk av at du vil trene for å...vel, bare for å trene :p

For å svare på spørsmålet om proteinpulver. Om du skal drikke en eller to shaker om dagen kommer vel helt ann på hvor mye proteiner du får i deg ellers. Spiser du mye proteinrik mat så trenger du ikke å drikke shake i det hele tatt. Dette må du undersøke å regne ut selv Wink

Og ja, det er fullt mulig å blande begge dele i samme shake.

- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Utlogget Zeat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

hei! takk for svar.
det er vel rundt 8 apperater, som går over arm og benstyrke for det meste, og en for magemusklene.
jeg trener da også med benkpress, manualer og tar situps, armhevninger, chin ups, planken.

målet mitt er vel egentligå få et bedre utseendet og ha noe å hjelpe til på selvtilliten min, siden den er sykt lav. har lyst til å bli en mer "hot" eller "kul" person i utseendet og styrke, isteden for den veike, uaktraktive nerden jeg er nå.
så for å oppnå det så er det vel å bli kvitt fett og bygge opp muskelmasse. må liksom ikke ha six packen, men bare få et greit utseende og styrkenivå.

også et lite spørsmål til: hjelper det på hvordan ansiktet ser ut hvis man trener? det burde vel få vekk litt av bollekjakane og få fram haka og kinnbena litt mer ikke sant?

håper det ga litt mer mening nå Smiley
takker igjen for svar
16 år, mellom 185 og 190 høy, 65 kg

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Allright, når man vet sånt er det mye lettere å gi deg et godt svar Smiley

Hvis du har lyst på bedre selvtillitt vil jeg anbefale deg et 5x5 program. Å stå på gymmet å løfte tunge markløft eller knebøy gir ihvertfall meg en boost av selvtillitt Smiley

Sjekk ut dette: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Konsentrer deg om de tre øvelsene,  Benkpress, Markløft og Knebøy.
Kombiner disse med øvelser som f.eks chins, roing og militærpress og du vil allerede ha et solid program Smiley Følg gjerne akkurat det programmet som er satt opp der:

Dag 1: Rygg og biceps
- Markløft 5 x 5
- Chins eller nedtrekk 2 x 10
- Foroverbøyd roing med stang 3 x 10
- Stangcurls 5 x 10

Dag 2: Bryst og triceps
- Benkpress 5 x 5
- Brede dips 2 x 10
- Skrå flyes 2 x 10
- Smal benkpress 5 x 10

Dag 3: Hvile

Dag 4: Bein
- Knebøy 5 x 5
- Beinpress 2 x 10
- Utfall i smithmaskin 2 x 10
- Strake mark 5 x 10
- Lårcurls 2 x 10

Dag 5: Skuldre og legger
- Militærpress 5 x 5
- Sidehevninger 3 x 10
- Stående tåhev 3 x 10-15
- Sittende tåhev 3 x 10-15

Dag 6 & 7: Hvile
Mage kan du trene på rygg- og beindagene, på slutten av økten.

Angående ansiket så vil nok trening gjøre en betydelig forskjell der ja, eller, det vil si om du går ned i fettprosent via styrketrening og et riktig kosthold, så vil det utgjøre en forskjell i ansiktet Smiley

Ps: Du vil aldri oppnå målet ditt uten et skikkelig kosthold, anbefaler deg å lese deg opp på dette Smiley Muskelmasse lages ikke av luft Wink
- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Utlogget Zeat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

tusan takk for svar Smiley
får jobbe på kostholdet mitt så skal nok dette gå bra Smiley
16 år, mellom 185 og 190 høy, 65 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!