Skrevet av Emne: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?  (Lest 1457 ganger)

Utlogget Sønnen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

  • Æ løft itt en pelle mannskit! Foreløpig.
Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« : 26. oktober 2012, 22:06 »
Hei!

Jeg er 16år, og har trent styrke veldig av og på i to år(hovedsakelig på vinteren). Har jo som mål nå å trene hele året, noe som jeg tror ikke kommer til å bli noe problem.

Derfor bestemte jeg meg for å skru sammen et program, og lurer på om dere har noen innvendinger. Tar imot alt av konstruktive tilbakemeldinger!
 
Programmet ser slik ut:

Mandag/Torsdag
-Bicepscurl-8x3
-Benkpress 5x5
-Knebøy 5x3
-Vendinger/støt 3x5

Tirsdag/Fredag
-Leg Curl-8x3
-Skulderpress 5x5
-Leg press-5x5
-Nedtrekk 8x3
-Markløft 3x5

Er også helt klar over at dette må muligens byttes ut ved stagnering.


Takk på forhånd!

Utlogget Sønnen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

  • Æ løft itt en pelle mannskit! Foreløpig.
Sv: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« #1 : 27. oktober 2012, 23:05 »
Hadde virkelig satt pris på om noen kom med meningene sine ang. programmet. Starter på dette til Mandagen, og skulle gjerne visst om det er noe som blir overbelastet, andre øvelser, repetisjoner osv... Smiley

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« #2 : 28. oktober 2012, 01:33 »
Av alle hjemmesnekra program av unge gutter jeg har sett her inne er dette noe av det mer fornuftige, her har du mye bra.

Jeg tror du bør ta de store tunge løfta først i økta, og de letteste sist.

Like viktig som valg av øvelser er vektbelastning og progresjon. Du bør begynne lavt, og legge på litt og litt, fra økt til økt. Når du ikke klarer framgang og feiler to-tre økter på rad, tar du et steg tilbake og går ned 20% på vekta. For eksempel

Utlogget Sønnen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

  • Æ løft itt en pelle mannskit! Foreløpig.
Sv: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« #3 : 28. oktober 2012, 12:30 »
Takk for respons! Spesielt moro at du liker programmet! Cheesy
Da har jeg omrokkert litt i den siste økta, men føler at jeg må en isjolasjonsøvelse før jeg begynner på baseøvelsene.
 Kunne det vært lurt å bytta om knebøy og benkpress i den første økta, mtp at knebøy er tyngre?

Mandag/Torsdag

-Bicepscurl-8x3
-Benkpress 5x5
-Knebøy 5x3
-Vendinger/støt 3x5

Tirsdag/Fredag

-Leg Curl-8x3
-Markløft 3x5
-Leg press-5x5
-Skulderpress 5x5
-Nedtrekk 8x3




Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« #4 : 28. oktober 2012, 17:32 »
At det er lurest å ha de tyngste løfta først tror jeg noe du vil erfare etterhvert som vektene blir tunge. For tunge blir de, hvis ikke legger du opp til for lite progresjon. Vektene bør bli så tunge at du gruer deg til å gå og trene. Og hvis du ikke skulle gjøre den erfaringa så fungerer det sikkert fint slik du gjør det.

Ja og så er det viktig du gjør øvelsene riktig. Masse folk gjør ting feil, noe som gir dårligere resultat og skaderisiko over tid. Dette er like viktig som alt det andre.

Utlogget Sønnen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

  • Æ løft itt en pelle mannskit! Foreløpig.
Sv: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« #5 : 28. oktober 2012, 17:59 »
Takk, har aldri tenkt på det på den måten! Blir noen omrokkeringer på oppsettet da.
Skaderisikoen ved feil løfting er jeg fullt klar over, så kunne vel vært en idè å snakke med en PT der, eller evt legge ut video her? Tenker jo da hovedsakelig på mark og bøy.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« #6 : 28. oktober 2012, 18:42 »
Ja, hvis det er en god PT. Det finnes også mye bra på youtube - men da må du også sortere ut det dårlige. Legge ut video her kan sikkert være lurt.

Skikkelig benkteknikk er like vanskelig å få til som bøy og mark. Det er ikke bare å legge seg ned og løfte stanga i været.

Utlogget Sønnen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

  • Æ løft itt en pelle mannskit! Foreløpig.
Sv: Kunne du tatt en kikk på dette programmet?
« #7 : 28. oktober 2012, 19:08 »
Takk for massevis av hjelp,Arehb! Skulle sendt deg mange honnører hadde jeg enda visst hvordan jeg gjorde det! Tongue


Gå til:  

Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?
Søtsug og andre cravings er din verste fiende når du er på diett.