Skrevet av Emne: Hva skal jeg gjøre?  (Lest 2339 ganger)

Utlogget Sunflower

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hva skal jeg gjøre?
« : 21. februar 2003, 19:40 »
Heisann.

Jeg tror jeg har et problem, og det plager meg, jeg vil ikke gjøre det, men jeg gjør det.

Ofte etter at jeg har spist, føler jeg meg tykk og helt "sprengt". Dette er ikke fordi jeg har spist altfor mye, men av og til kommer det ofte av at jeg drikker vann til maten, både før og etter.

Når jeg føler meg slik, kan jeg ikke unngå å kaste opp.
Ofte kaster jeg opp bare fordi jeg føler meg tykk, og andre ganger ofte hvis jeg har spist noe usunt, og har dårlig samvittighet.

Jeg tenker på mat hele tiden, på hva jeg kan spise, ikke kan spise, at jeg må trene og at jeg må gå ned i vekt.
Jeg vet at det ikke er bra for kroppen å drive å kaste opp, men jeg har drevet med det i over et halvt år med små mellomrom.
Dette er ikke noe jeg vil gjøre, men etterhvert er det blitt et problem som jeg ikke blir kvitt.
Jeg trener hver dag, men det får liksom ingen virkning, og det blir på en måte bare en slags "medisin" at jeg trener, slik at jeg da kan spise med god samvittighet.

Nå i det siste har jeg ofte blitt svært kvalm etter jeg har spist, spesielt middag, og dette er ikke fordi jeg har spist for mye, men jeg blir bare kvalm, og må dermed kaste opp.

Jeg har lyst å gå ned et par kilo i vekt, men jeg kan ikke mye om hvordan jeg bør gjøre det, og hva den beste måten er.

Kan noen hjelpe meg på veien?

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:Hva skal jeg gjøre?
« #1 : 21. februar 2003, 21:16 »
http://www.lommelegen.no/forum/forum.asp?FORUM_ID=12 Dette er et diskusjons forum for mennesker med spiseforstyrrelser. Disse menneskene er nok mer egnet til å svare på dine spørsmål enn det vi er. Men jeg vil råde deg til å ta kontakt med en lege, og fortelle hva problemet er.

Ønsker deg en god bedring, og håper at problemet ditt løser seg.
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:Hva skal jeg gjøre?
« #2 : 21. februar 2003, 21:45 »
Unnskyld, jeg missforstod vist spørsmålet ditt..

Det som skjer da kroppen ikke får nok næring er at den går i "spare" modus. Det vil si at den sparer på energien. så det første du bør gjøre er å kontakte lege, eller rådføre deg med personer med bedre kunnskap, slik at de kan hjelpe deg ut av bulimien.. Dersom du ikke er så glad i å snakke ansikt til ansikt så er forumet nevt over vedlig bra. Håper jeg svarte deg litt bedre enn ved forrige post.
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget Big1

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 279
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 279

Re:Hva skal jeg gjøre?
« #3 : 21. februar 2003, 22:16 »
En ting som er verdt å merke seg,er at når kroppen går i "spare"modus så holder den på fettet og tærer på muskelmasse i stedet.Når en da begynner å spise normalt igjen,suger kroppen til seg mest mulig fett som en"reserve".Prøv å få et normalt forhold til mat og når du er kommet over den kneika,kan du begynne å tenke på å gå ned i vekt,men gjør det med trening og bruk tid.Vet ikke om dette hjalp mye,men i alle tilfelle kontakt lege.

Utlogget Sunflower

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Re:Hva skal jeg gjøre?
« #4 : 22. februar 2003, 01:21 »
Takk for rådene!

Men nå er det slik at det er min far som er fastlegen min, så det egner seg ikke så godt..
Men uansett finnes det nettdoktorer som sagt, og andre folk som kan hjelpe Smiley




Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Hva skal jeg gjøre?
« #5 : 22. februar 2003, 01:24 »
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men det er alltid best at de nærmeste får greie på dette slik at de kan hjelpe deg!
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Sunflower

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Re:Hva skal jeg gjøre?
« #6 : 22. februar 2003, 01:27 »
Uansett, takk for at dere tok dere tid til å svare, og takk for linken til det andre forumet! =)

Utlogget Sunflower

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Re:Hva skal jeg gjøre?
« #7 : 22. februar 2003, 01:28 »
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men det er alltid best at de nærmeste får greie på dette slik at de kan hjelpe deg!


Hm, jeg er 17.

Mine nærmeste venner vet jo dette, men jeg føler ikke for å snakke med mamma og pappa om det..

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Re:Hva skal jeg gjøre?
« #8 : 22. februar 2003, 09:29 »
En annen ting du kanskje kan begynne å gjøre er å fordype deg i hvordan kroppen fungerer. Hvordan den reagerer på mat, hvordan den reagerer på trening. Dette vil gi deg en dypere forståelse om temaet, og på den måten forhåpentligvis så går det et lys opp for deg. Og du vil begynne å gjøre hva som er best for kroppen din.

Jeg vet at dette ikke vil bli lett. Fordi hva du gjennomgår er faktisk en mental sykdom, og slike ting er ikke alltid like lett å komme seg igjennom. u sier at faren din er fastlegen din? Da hadde jeg løpt til ham med en gang og gitt beskjed. For han er så nærmt deg at han vil kune hjelpe deg veldig godt. u kan stole på din far.

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:Hva skal jeg gjøre?
« #9 : 22. februar 2003, 19:45 »
Tilfelle du ikke vet det så kan du snakke med Rådgiver på skolen din, denne personen har 100% taushets plikt. De kan rådføre deg i hva du bør gjøre. De har telefon nr til kontakt personer osv.. Helsesøstrer på skolen din kan jo også kontaktes dersom du ikke vil snakke med fastlegen din..

Gi tilbake medling hvordan det går med deg, tilfelle det er mer du vil ha hjelp med.
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Hva skal jeg gjøre?
« #10 : 22. februar 2003, 20:50 »

Men nå er det slik at det er min far som er fastlegen min, så det egner seg ikke så godt..


Kanskje du skal gå til en annen lege?? Helsesøster, helsestasjon for ungdom eller lignende kan også være til hjelp. Uansett vil jeg absolutt anbefale deg å snakke med noen.

Lykke til videre, vennlig hilsen Zoria
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Sunflower

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Re:Hva skal jeg gjøre?
« #11 : 22. februar 2003, 21:50 »
Tusen takk for tilbakemeldingene!

Som noen av dere har nevnt, så tror jeg at jeg vil rådføre meg med helsesøster..
Og det også helt sikkert lurt for meg å se hvordan kroppen min er bygd opp og hvordan den reagerer på mat, for å kaste opp, det vil jeg ikke, men det er jo som dere sier en slags mental sykdom, og det er derfor vanskelig å bli kvitt..
det merker jeg jo selv også.

Jeg er bare glad for at det er så mange støttende mennesker der ute, og jeg vil si takk for at dere tar tid til å hjelpe meg =)



Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Re:Hva skal jeg gjøre?
« #12 : 23. februar 2003, 11:02 »
Bare det at du klarer å innrømme at du har et problem er et STORT steg i riktig retning..STÅ PÅ!

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Hva skal jeg gjøre?
« #13 : 23. februar 2003, 13:28 »
Helt enig med Mr.Muscle, hadde ei venninne med samme problemer som benektet det i lang lang tid! Det første skrittet i riktig retning er å gjøre noe med problemet, og det gjør du med å søke hjelp... Smiley

Lykke til!

Noc
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!