Skrevet av Emne: hjelp, mista styrke i jula  (Lest 5164 ganger)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
hjelp, mista styrke i jula
« : 02. januar 2013, 19:58 »
Jeg løfta før ferien 80 kg 12x3 i benk. nå etter ferien klarer jeg 80 kg bare 7-8 reps. betyr det at jeg har mista muskler også? og på trening nå da, når jeg ikke løfter så mye som jeg gjorde for 3 uker siden, bygger jeg ingenting?

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #1 : 02. januar 2013, 20:04 »
Vis du har drukket en del i jula spist dårlig, osv. Så har du enkelet og greit bare en liten sett-back. Om 14dager er du garantert tilbake der du var vis du forsetter slik du gjorde før jul. Kroppen er nokk bare litt ute av form men kommer fortere tilbake en du aner! Nei du har sansynligvis ikke mistet noe særlig med muskler.
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #2 : 02. januar 2013, 20:23 »
takk, herlig svar. men om jeg allerede har løfta 80x12. men er under det nå. rettere sagt, når jeg ikke klarer å løfte like tungt nå som for noen uker tilbake, bygger jeg noe denne perioden her nå da? denne perioden hvor jeg jobbee meg tilbake, er eet lulig bygge noe aom helst muskler?

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #3 : 02. januar 2013, 20:34 »
litt skrivefeil. men håper dere skjønte  Smiley

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #4 : 02. januar 2013, 20:42 »
Ja du bygger fremdeles vis kostholdet er rett. trening + kalorioverskudd og loads med protein = Bygging. Etter 1 uke med trening og blod i armene igjen og rett kosthold så er du nok tilbake Smiley!
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #5 : 02. januar 2013, 21:14 »
okei, kompis. har bare alltid hørt at i denne perioden bygger jeg meg opo igjen i styrke og masse til der jeg var før pausen. altså- jeg bygger ikke noe ny masse, men bygger opp igjen det jeg evt har mista.

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #6 : 02. januar 2013, 22:00 »
du har sansynligvis ikke "mista " noen muskler.. Er bare kroppen som er slapp å sliten. Du bruker 1 uke eller litt over det på å hente deg inn igjen. få tiblake rutiner osv.. Da er kroppen tilbake der den var, med garantert like mye muskler. Du greier ikke å bygge noen muskler på 1 uke uansett.
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #7 : 22. januar 2013, 21:15 »
 Jeg håper dere tar dere tid til å svare meg på noe som jeg undrer veldig på, hører nemlig veldig mye forskjellig rundt dette. Hvis en mann løfter 100 kg 4 sett, 8 repetisjoner. Tar en mnd pause, så starter igjen og klarer ikke mere enn 90 kg på samme antall sett og reps. Først og fremst- har mannen mista muskler ved siden av styrken? Og det som egentlig er spøramålet mitt her - klarer mannen å bygge noe muskler i denne perioden til han når 100 kg igjen? siden han allerede har vært der, og muskla har løfta det før. Er det sånn at han har mista litt muskler også, sånn at styrka og musklene henger 100 % sammen, da henger jeg med. Også er noen økter jeg kan ha en veldig dårlig dag, og klare f.eks 7 rep av det jeg greide 10 av økta før. vil jeg da bygge noe på den økta der jeg klarer bare 7, når jeg tidligere har utsatt muskelen for tungere løft? Jeg håper du tar deg tid til å svare meg, hadde satt skikkelig stor pris på det. Skjønner jo det at man ikke bygger muskler på en økt. men håper dere skjønner hva jeg mener. Noen sier at man ikke bygger om man ligger en periode på samme vekt, sett/rep og hastighet. Andre mener det er mulig å bygge, - mener at man bryter ned muskelfibre uansett. Hva er riktig?  Huh

Utlogget Atene

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 99

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #8 : 22. januar 2013, 21:22 »
Uten å være noen treningssekspert er hvertfall min mening er at en bygger muskler i den perioden til han når 100 kg igjen, du bryter ned muskelfibrene i kroppen og de vil bygge seg opp igjen ved restutisjon. Men selvom du tar pause i 1 måned så vil du komme deg meget fort opp igjen på like mange rep og sett som før du tok denne pausen.
Hater å få massemassse blod i hodet når jeg tar mark

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #9 : 22. januar 2013, 21:24 »
men hvis mannen da ikke klarer å øke vekten, så han kjører 4 x 8 på 100 kg i en mnd. 3 treninger i uka. Vil han da bygge noe de to siste ukene f.eks, siden han ikke har økt belastninga i form av vekt / sett / reps på en lengere periode?

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #10 : 22. januar 2013, 21:25 »
Har du lett under sofaen?

Utlogget Atene

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 99

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #11 : 22. januar 2013, 21:36 »
Ja
Hater å få massemassse blod i hodet når jeg tar mark

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #12 : 22. januar 2013, 21:39 »
Okei. Har bare hørt masse forskjellig. Mange sier at om personen ikke øker belastninga, så vokser heller ikke musklene. Men ikke vet jeg. Stoler på dere!

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #13 : 22. januar 2013, 23:12 »
Hver gang du belaster kroppen tungt bygger musklaturen og nervesystemet seg opp for å tåle samme belastningen en gang til, vist forholdene er til rette for det (tenker da på kosthold og restitusjon). Vist du fortsetter å trene med samme vekt til det blir lett så har kroppen ingen grunn til å utvikle seg videre.
Men det betyr heller ikke at en 10kg drop i styrke gjør at du må trene deg opp til det nivået du var på før du kan bygge muskler, det er helt normalt at styrken går litt opp å ned, etter 1 mnd med trening er du nokk tilbake der du var.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: hjelp, mista styrke i jula
« #14 : 23. januar 2013, 06:23 »
Jeg håper dere tar dere tid til å svare meg på noe som jeg undrer veldig på, hører nemlig veldig mye forskjellig rundt dette. Hvis en mann løfter 100 kg 4 sett, 8 repetisjoner. Tar en mnd pause, så starter igjen og klarer ikke mere enn 90 kg på samme antall sett og reps. Først og fremst- har mannen mista muskler ved siden av styrken? Og det som egentlig er spøramålet mitt her - klarer mannen å bygge noe muskler i denne perioden til han når 100 kg igjen? siden han allerede har vært der, og muskla har løfta det før. Er det sånn at han har mista litt muskler også, sånn at styrka og musklene henger 100 % sammen, da henger jeg med.
Du vil måtte trene deg opp igjen. Har du mistet muskelmasse, må denne bygges på igjen på samme måte som du bygde den på første gangen. Det vil imidlertid ikke være snakk om store mengder med muskelmasse. Du vil ikke miste et kg med muskelmasse på en mnd med treningsfri, for å si det sånn. Nøyaktig hvor mye du normalt vil miste, er litt vanskelig å si - det blir i så fall ren tipping fra min side. Men på en mnd. med treningsfri, må du nok forvente å kunne miste litt.

De fleste normalt godt trente mennesker vil imidlertid ikke miste mye muskler på en mnd. Det er noe helt annet for en toppidrettsutøver. Han/hun vil merke slikt langt fortere, fordi de allerede har presset grensene til kroppen, og for de kreves det svært mye arbeid å bare holde seg på det nivået de er på. Samtidig vil dette avhenge av hvordan man spiser under perioden, samt hvor mye og hvordan man beveger seg. Blir du liggende stille med en skade på et sykehus, vil du kunne miste mye muskler (da kan vi snakke om ganske betydelige mengder), både normalt trente og ikke minst toppsidrettsutøvere.

Nå er det likevel slik at alt som går fort av, kommer fort på igjen. Kroppen bygger seg fortere opp til et nivå den har vært på før, enn et nivå den ikke kjenner. Nøyaktig hvorfor det er slik, vet jeg faktisk ikke. Jeg vet bare at det er slik. Noen kaller det "muskelminne", altså at det er en slags hukommelseslignende effekt som gjør at kroppen "husker" hvordan den tidligere var. Men det er altså ikke snakk om tenkende muskler her... Tongue

Og, for å bare ha sagt det: I praksis vil det henge 100% sammen, men det kan være at det ikke henger 100% sammen i teorien. Poenget er at det er umulig å merke om det henger sammen 90% eller 100%... Og det henger iallfall ikke sammen 50%, det kan vi bekrefte. Så i praksis kan man like godt si at det henger sammen 100%, for det er umulig å si noe mer eksakt enn det. Har du mistet betydelig mye styrke, har du mistet betydelig muskelmasse. Har du mistet litt styrke, har du mistet litt muskelmasse.

Men her er det altså viktig å skille mellom det å ha en dårlig dag, og det å ha blitt svakere. Har du sovet 4 timer og spist minimalt, så er det naturlig å føle seg svakere enn vanlig på trening.

Også er noen økter jeg kan ha en veldig dårlig dag, og klare f.eks 7 rep av det jeg greide 10 av økta før. vil jeg da bygge noe på den økta der jeg klarer bare 7, når jeg tidligere har utsatt muskelen for tungere løft? Jeg håper du tar deg tid til å svare meg, hadde satt skikkelig stor pris på det. Skjønner jo det at man ikke bygger muskler på en økt. men håper dere skjønner hva jeg mener. Noen sier at man ikke bygger om man ligger en periode på samme vekt, sett/rep og hastighet. Andre mener det er mulig å bygge, - mener at man bryter ned muskelfibre uansett. Hva er riktig?  Huh
Ja, du kan både bygge muskler og bli sterkere på denne måten, selv om du ikke løfter like mye som sist. Du må ikke alltid presse deg over grensene dine hver gang du er på trening for å bli sterkere. Jeg trener selv en blanding av økter hvor jeg presser meg maks, og økter hvor jeg bruker mindre vekt. Noen klarer å presse seg maks hele veien, men selv har jeg erfart at det er lettere å bli sterk ved å være sparsom med kiloene av og til. Da er det lettere å pushe grenser neste gang.

Det viktige er at du løfter mer over tid.

Håper dette ga svar på det du lurte på! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!