Skrevet av Emne: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping  (Lest 51109 ganger)

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

For 90% av alle som trener holder det med følgende; tren så hardt og ofte du har lyst til. Spis deg mett, hold deg unna for mye fett og sukker.

Vi som har trent noen år føler innimellom for å fremstå som guruer og skal fortelle et villig publikum om hvor komplisert dette virkelig er. Sannheten er egentlig det motsatte. En vis mann sa en gang "shut up and train". Jeg synes det ligger mye i det.

Vi vet at det først og fremst er intensitetsnivået kombinert med dine genetiske forutsetninger som avgjør utseende og mengden av muskelmasse. Så lenge kcalbehovet ditt er dekket, vil jeg påstå  at tilskudd er totalt unødvendig for 99%. Jeg tror ikke på behovet av 3 gr protein per kg kroppsvekt. 1,5-2 gram bør dekke de aller fleste. Det får alle i seg i løpet av en dag. Pulverbehovet er selvfølgelig bransjeskapt.

Det triste i denne saken er at Yngvar velger å score et billig poeng i et land som er hysterisk opptatt av å forby og farliggjøre alt som ikke er brødskive med brunost.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Mine 100 kg med bullcrap, understreker mitt poeng. Det er at proteintilskudd og andre tilskudd ikke er nødvendig for å bygge muskler.

Jeg mener ikke å angripe brukere av kosttilskudd, men prøver å kommunisere at nødvendigheten av tillskudd er mer ett bransjeskapt behov enn ett reelt behov.

Jeg mener at dette er viktig å kommunisere til unge gutter og jenter i tenårene som er i treningsmiljøer. Det holder i massevis med bra kvalitet på treningen, vanlig kost og restitusjon så sant man har disiplin og ikke tar pauser fra trening.

Det handler ikke om å angripe voksne menn og kvinner som spiser pulver. Det handler om å opplyse ungdom om at pulver ikke er ett must for å bygge muskler. Det handler om å få fokus vekk fra kosttillskudd og "snarveier" og få fokus på bra trening og gode matvaner.

Støtter denne med mine 125 kg bullcrap.

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Yngvar fikk my støy for dette innlegget sitt og det er helt ufortjent.

I følge olympiatoppen er det ikke noe vitenskapelig belegg for å si at kroppen kan ta til seg mer enn 2 gram protein per kilo kroppsvekt.

I bygge og kraft miljøer hevdes det ofte at kroppen kan ta til seg opptil det dobbelte. Det er godt mulig det er mulig for folk som doper seg og dermed har en unormal hormon balanse m.m

For folk som trener rent har Olympiatoppen mest sansynlig rett.

Med bakgrunn i dette er det ved normalt kosthold ikke noe problem å få i seg nok proteiner.
Jeg veier selv 100kg med lav fettprosent og har aldri tatt ett eneste tilskudd av noe som helst. Det er ikke noe problem å få i seg nok igjennom mat og drikke.

No shit Einstein. Proteinpulver er et tilskudd, som er greit å ta hvis man ikke får i seg tilstrekkelig proteiner gjennom kosten , pluss at det er praktisk rett etter trening iht restitusjonen. Det er vitenskapelig dokumentert at det er gunstig å få i seg proteiner innen ca 30min (mulig tidsvinduet er lengre riktignok)  av treningen, og da er det for mange både praktisk og kosteffektivt å ta seg en shake etter trening istedenfor å ta med seg et stormkjøkken på treningsstudioet. Ikke alle får i seg 2g protein per kg lean body mass gjennom vanlig husmanns kost uansett hvordan du vrir og vender på det. Dette er ikke rakettforskning.

Hvis man spiser proteinrik kost før trening, er det selfølgelig ikke nødvendig med tilskudd da kroppen kun klarer å "ta opp" maks 10 gram ca per time. Man trenger nok neppe veldig mye mer enn 2gram for optimal muskelbygging, men proteiner har en høyere termisk effekt og metter bedre enn fks karbohydrater, det kan derfor være gunstig å ha et høyere protein inntak.

Det er på tide at du innser at folk bruker proteintilskudd fordi det er billigere enn tilsvarende mengde protein av fks kyllingfilet, og det er lettvint og tidsbesparende. Noen har ikke råd til tilsvarende mengde høykvalitets protein gjennom kosten, noen gidder ikke lage sunn/protein rik mat, noen spiser det de får servert hjemme som ikke nødvendigvis gir tilstrekkelig med proteiner osv. I slike tilfeller er det naturlig at man benytter et tilskudd.

At man derimot kan bygge muskler uten protein tilskudd skjønner jo enhver kronidiot. Personlig har jeg ikke brukt proteintilskudd på flere måneder, men jeg ser ikke noe i veien å benytte proteinpulver som et supplement i kosten. Dette er jo uansett helt irrelevant da spørsmålet var hvordvidt proteintilskudd er en inngang til doping, som er en helt latterlig påstand. Det blir som å si at kaffe er en inngang til heroin. Studier viser jo at selv ikke hasj er et gateway drug til sterkere stoffer.

100kg sier du? Hvor høy er du?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
1,5-2 gram bør dekke de aller fleste. Det får alle i seg i løpet av en dag.

@@@Nei, det gjør de ikke. Helsedirektoratet anbefaler 15% protein per dag og det er fullt mulig å få i seg mindre protein enn det hvis man spiser "vanlig". En person på 80 kilo som skal ha i seg 1.5g/kilo på 15% av kaloriinntak må innta hele 3360 kalorier per dag. Det er mer enn de fleste på 80 kilo spiser og ligner mer på det dobbelte av hva folk inntar på en slankekur.

Det triste i denne saken er at Yngvar velger å score et billig poeng i et land som er hysterisk opptatt av å forby og farliggjøre alt som ikke er brødskive med brunost.

@@@Godt poeng.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
...kroppen kun klarer å "ta opp" maks 10 gram ca per time.

Kilde ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Kilde ?

Nå fant jeg ikke en lenke til selve studien i farten, men fant i allefall denne:
http://bale.wordpress.com/2007/07/06/protein-absorption-rate/

Sitat
Absorption rates of amino acids from the gut can vary from 1.4 g/h for raw egg white to 8 to 10 g/h for whey protein isolate. Slowly absorbed amino acids suchas casein (~ 6 g/h) and repeated small doses of whey protein (2.9 g per 20 min,
totaling ~ 7 g/h) promote leucine balance, a marker of protein balance, superior tothat of a single dose of 30 g of whey protein or free amino acids which are both rapidly absorbed (8 to 10 g/h), and enhance amino acid oxidation.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

 SFV ; Du forutsetter at de 15% er maks av hva han klarer å få i seg, så regnestykket ditt har en logisk brist etter min mening.

Alle de guttene jeg kjenner som trener og ligger på rundt 80-90 kg spiser mer en nok protein.
La oss si et såkalt normalt kosthold ser slik ut;

Havregrøt eller noen skiver grovbrød med makrell i tomat til frokost
Melk til

Matpakke/ lunsj middagsrester fra dagen før
Melk


Middag
Kjøtt eller fisk 150-200 gram pluss pasta eller ris, grønnsaker

Kveldsmat noen blingser med kjøttpålegg, melk.

Hvis du mener man ikke får i seg 150 gram protein her så skjønner ikke jeg.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
SFV ; Du forutsetter at de 15% er maks av hva han klarer å få i seg, så regnestykket ditt har en logisk brist etter min mening.

Du skrev at alle får i seg 1.5g+. Det forutsetter isåfall at de fleste spiser mer enn 15% protein. Det gjør ikke de fleste. Og de gjør iallfall ikke det hvis de følger helsedirektoratets anbefalinger.

At alle "klarer" å få i seg det (hvis de vil) med eller uten proteinpulver, det er en annen sak. Men det er ikke noe automatikk i det.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Du skrev at alle får i seg 1.5g+. Det forutsetter isåfall at de fleste spiser mer enn 15% protein. Det gjør ikke de fleste. Og de gjør iallfall ikke det hvis de følger helsedirektoratets anbefalinger.

At alle "klarer" å få i seg det (hvis de vil) med eller uten proteinpulver, det er en annen sak. Men det er ikke noe automatikk i det.

Det er jeg enig i.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Alle de guttene jeg kjenner som trener og ligger på rundt 80-90 kg spiser mer en nok protein.
La oss si et såkalt normalt kosthold ser slik ut;

Havregrøt eller noen skiver grovbrød med makrell i tomat til frokost
Melk til

Matpakke/ lunsj middagsrester fra dagen før
Melk


Middag
Kjøtt eller fisk 150-200 gram pluss pasta eller ris, grønnsaker

Kveldsmat noen blingser med kjøttpålegg, melk.

Hvis du mener man ikke får i seg 150 gram protein her så skjønner ikke jeg.

De passer på å spise proteinrik mat til hvert måltid og jeg tipper at de trener mye, har høy forbrenning og inntar over 3000 kalorier per dag. Pluss at de ikke prøver å gå mye ned i vekt. Det er noe helt annet enn det som er tilfelle med de fleste som trener.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Det interessante er jo at det er disse gutta som er mest opptatt av pulver, også er de som minst trenger det. Fordi de spiser bra med protein uansett.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Det interessante er jo at det er disse gutta som er mest opptatt av pulver, også er de som minst trenger det. Fordi de spiser bra med protein uansett.

Det kan bli litt sånn. Men jeg husker da Nutrilett kom på markedet på 80-tallet og alt som var av jenter skulle slanke seg med det. Og det fungerte. Nutrilett inneholder ganske mye protein og ligner på en del måltidserstattere som selges av proteinpulveraktører idag. Var det noen som klagde over det "proteinpulveret" på den tiden ? Nei, og det har nok litt med markedsføringen å gjøre.

Det er klart at når noe greier som egentlig inneholder melkeproteinpulver og knapt noe annet blir markedsført som "Anabolic beast stack, unleash the monster in you" så blir det til slutt bråk. "anabolic" betyr "muskeloppbyggende" men det er det jo ikke alle som er klar over.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Nå fant jeg ikke en lenke til selve studien i farten, men fant i allefall denne:
http://bale.wordpress.com/2007/07/06/protein-absorption-rate/

Med 7 gram per time så blir det 168 gram absorbert per dag, men det avhenger nok av størrelsen på personen og tarmsystemet. Med utgangspunkt i en person på 80 kilo så blir det 2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag.

Jeg fant en lignende artikkel :

http://www.uk-muscle.co.uk/food-diet-nutrition-info/30666-interesting-article-protein-absorption.html

Her snakkes det om 285-365 gram protein per dag som en øvre "safe" grense for en person på 80 kilo, samme tall som i den artikkelen jeg linket i begynnelsen av denne tråden, ca. 3.5 til 4.5 gram per kilo.

Det kan se ut som at det er liten vits å innta mer enn rundt 2 gram per kilo kroppsvekt og skadelig å innta mer enn 3.5 til 4.5 gram per kilo kroppsvekt. Eskimoer som kun spiste kjøtt fikk av og til proteinforgiftning da dyrene de jaktet på ble magre men det er kanskje et mer akutt fenomen, dvs. det medfører problemer i løpet av kort tid.

Men protein har også en termisk effekt, dvs. at kroppen bruker en del energi på å forbrenne det og det er positivt under slanking. Protein er også nøytral i forhold til apetitten. Karbohydrater og spesielt raske karbohydrater øker gjerne apetitten og fettrik mat har en psykologisk innvirkning på apetitten. Et kosthold med mye protein og lite sukker gjør det lettere å begrense kaloriinntaket ettersom apetitten holdes i sjakk.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Forøvrig. Er det noen som har lagt merke til de abnormalt store ørene hans?


Kanskje han er i slekt med han i avataren din ? Får man det av å spise suppe ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Kanskje han er i slekt med han i avataren din ? Får man det av å spise suppe ?


Jeg syntes jeg du skal holde deg for god til å sammenligne selveste Yoda med Yngvar Andersen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!