Skrevet av Emne: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping  (Lest 51080 ganger)

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Og så er det det her med personlige preferanser. Man kan spise haugevis med kjøtt og fisk hver dag og få i seg mengder med protein, men hva hvis man ikke har lyst til det ? Fordøyelsen min reagerer negativt på å spise store mengder med kjøtt og jeg er også mildt laktoseintolerant. Melkeproteinpulver reagerer jeg derimot ikke på i det hele tatt. Så det passer meg å basere proteininntaket mitt hovedsaklig på fisk og melkeprotein. Dessuten så synes jeg at de shakene jeg lager og den maten jeg blander proteinpulver i smaker bra. Jeg slipper ganske enkelt å tvinge meg selv til å spise en halv kilo kjøtt og fisk hver dag.

Ja selvfølgelig må man også vurdere enkelt situasjoner, sånn som dette. Men ser man nærmere på positiive følger f.eks protein tilskudd fører med seg på et samfunnsmessig plan, så er det klart at det å "kriminalisere" proteintilskudd fører nok ikke positiviteter med seg, at folk slutter med tilskuddet for det er liten vei til anabole steroider.
Men heller at da som kutter tilskuddet også tar trening i mindre grad seriøst fremover, og kanskje opplever en minimering av motivasjon.

For de som får vondt i magen av å spise for mye m.m ++ er det selvfølgelig bra å ta tilskudd hvis det kan bedre den psykiske helsen eller det fysiske.
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Jeg syntes jeg du skal holde deg for god til å sammenligne selveste Yoda med Yngvar Andersen.

May the force be with us all lest we twice beget such an offense. And please pass the Suptonite.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Jeg får vel bla litt i bokhylla mi... ref "Mat og medisin - nordisk lærebok i generell og klinisk ernæring"

Statistikk- Innhold av energi og energigivende næringsstoffer på engrosnivå. Mengde per person per dag:

år: Protein(g)
1955: 89
1970: 85
1980: 94
1990: 94
2000: 95
2004: 99

* Maten som blir kjøpt og spist utenfor husholdningen, f.eks på kafe, restaurant, kantine eller gatekjøkken, o.l er ikke med i registreringen av matmengder.

Gjennomsnittlig kroppsvekt får dere finne selv.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Jeg får vel bla litt i bokhylla mi... ref "Mat og medisin - nordisk lærebok i generell og klinisk ernæring"

Statistikk- Innhold av energi og energigivende næringsstoffer på engrosnivå. Mengde per person per dag:

år: Protein(g)
1955: 89
1970: 85
1980: 94
1990: 94
2000: 95
2004: 99

* Maten som blir kjøpt og spist utenfor husholdningen, f.eks på kafe, restaurant, kantine eller gatekjøkken, o.l er ikke med i registreringen av matmengder.

Gjennomsnittlig kroppsvekt får dere finne selv.

Tipper både gjennomsnittlig høyde og vekt har økt nesten tilsvarende siden 50-tallet. Men det har vært en økning i proteininntaket de siste årene :

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Energi-og-naeringsstoffer/Protein.aspx

"Gjennomsnittskostens innhold av protein har økt fra 12 til 15 prosent av energiinntaket i løpet av de siste 30 årene. Det er dermed på anbefalt nivå."

Gjennomsnittsverdien flyttes nok litt av inntoget av lavkarbodietter og proteinpulver, så et ordinært kosthold ligger nok på noe under 15 prosent, fortsatt.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Dette betyr at folket ligger på anbefalt inntak. Det er da medregnet gamle som unge, kvinner og menn. Hvis snittet av befolkningen klarer 15% så ligger de som trener og er fysisk aktive mest sannsynlig over dette. Mao ingen grunn til å bruke pulver for muskelvekstens skyld. At det er billig protein, og enkelt er jeg derimot enig i.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Det er vel ingen som vil ha pulvermuskler!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Det er vel ingen som vil ha pulvermuskler!

Nei, det kan man se tydelig lang vei. Ser igrunn ganske stygt ut.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Mao ingen grunn til å bruke pulver for muskelvekstens skyld.

Nei... selvsagt ikke. 99% av alle bodybuildere, fitness-utøvere, styrkeløftere, strongmen o.l. tar feil, mens du, Simen og halv-apkatten fra NRK er de eneste som har greie på dette. Bare synd vi andre er for dumme til å forstå at dere har rett, ikke sant?

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Fredag 21.11.03

Frokost

Dalblads whey proteinshake i melk+2 skiver grovt brød


Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Ja der tok du meg gitt :-). Har aldri sagt at jeg ikke har smakt en proteinshake he he det tror jeg de fleste som trener styrke har gjort. Men å tro at det er nødvendig er en annen sak, det gjør jeg ikke. Det er ikke nødvendig med Shake for å bli stor og sterk. At proffe byggene raskt og enkelt får i seg proteiner med kontroll på karbs og fett gjennom pulver er noe annet en at Ole på 19 som skal ta 100 i benk trenger pulver når han allerede spiser nok mat. Du og jeg (og vi to) kan klare oss fint uten aller de produktene du ser i Flash på denne siden.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Nei... selvsagt ikke. 99% av alle bodybuildere, fitness-utøvere, styrkeløftere, strongmen o.l. tar feil, mens du, Simen og halv-apkatten fra NRK er de eneste som har greie på dette. Bare synd vi andre er for dumme til å forstå at dere har rett, ikke sant?


Det er praktisk og billig med pulver, men det er ikke nødvendig rent proteinmessig.
Har aldri kalt noen dum. Men om du er 18-20 år og kjøper bøtte etter bøtte med pulver og tar i tillegg til kosten din så er sjansen stor for at den største effekten er psykisk. Du har allerede dekket proteinbehovet ditt så hva er vitsen?
At noe heter plasmaekspander, anabolic force bCAA de luxe tar ikke bort det faktum at du snakker om melkepulver. Du trenger det ikke.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Ja der tok du meg gitt :-). Har aldri sagt at jeg ikke har smakt en proteinshake he he det tror jeg de fleste som trener styrke har gjort. Men å tro at det er nødvendig er en annen sak, det gjør jeg ikke. Det er ikke nødvendig med Shake for å bli stor og sterk.

Det er det ingen her som påstår heller. Så da har du havnet på den samme siden, egentlig.

Og hvem bryr seg om det er melk, melkepulver, ferdigblandet melk og melkepulver (Tine YT etc) eller hva det er for noe ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Det er det ingen her som påstår heller. Så da har du havnet på den samme siden, egentlig.

Søren heller, nå som jeg var i ferd med å bli forumets Yngvar ha ha.
Det er nok enklere måter å få honnør på et treningsforum på en å kritisere proteinpulver ;-)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Søren heller, nå som jeg var i ferd med å bli forumets Yngvar ha ha.
Det er nok enklere måter å få honnør på et treningsforum på en å kritisere proteinpulver ;-)

Den enkleste måten å få honnør på er å opprette fem forskjellige troll som snakker til hverandre og høres veldig morsomme ut fordi de hauser opp hverandre.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Tror jeg kan regne med sponsing fra PF nå!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!