Skrevet av Emne: Hvordan bli kvitt søtsuget ?  (Lest 1272 ganger)

Utlogget Bjørnen96

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Hvordan bli kvitt søtsuget ?
« : 03. februar 2013, 23:50 »
Noen som har konkrete tips for hvordan jeg kan bli kvitt søtsuget ? Grin

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: Hvordan bli kvitt søtsuget ?
« #1 : 04. februar 2013, 12:28 »
Deffer du siden du spør?

Utlogget Superhelt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 184

Sv: Hvordan bli kvitt søtsuget ?
« #2 : 04. februar 2013, 12:41 »
Gele.
Mark: 235
Knebøy: 160
Benk: 145
Alder 23. Høyde 181. 85kg
Superhelt @ www.Norkost.no
Coach Prosjekt 1 1.feb -> (108 - 94g)
Coach Prosjekt 2 1.Jan -> (82-74kg) -Ferdig

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hvordan bli kvitt søtsuget ?
« #3 : 04. februar 2013, 16:32 »
Det er viktig med et stabilt blodsukker når du ønsker å forhindre søtsug. Når man har et stabilt blodsukker, har kroppen normale nivå av signalsubstanser som serotonin og endorfiner. Serotonin påvirker f. eks humør, søvn og seksualitet, mens endorfiner påvirker f. eks selvfølelse, velbehag og fysisk og psykisk smerte. Problemet oppstår når nivået av disse signalsubstansene blir for lave. Man føler seg dårlig, kan få dårlig humør, føler seg slapp og ukonsentrert, og merker et "søtsug". Dette søtsuget er hjernens måte å styre deg til å ta handlinger som øker disse signalsubstansene igjen - nemlig å spise noe som øker de. Og helst fort.

Sukker.

Sukker skaper en rask oppsving i blodsukkeret, og er derfor noe hjernen ønsker at du spiser. Det er derfor du vil unngå et lavt blodsukker. Kan du unngå det, kan du unngå søtsuget. Det som gjør sukker ekstra ille, er at det skaper en rask oppsving - men også en rask reduksjon i blodsukker. De som spiser mye sukker jevnlig gjennom dagen, vil gjerne oppleve at blodsukkeret går som en berg- og dalbane gjennom hele dagen. "Oi! Lavt blodsukker - jeg må spise mer sjokolade. Da føler jeg meg bra." - 1 time senere - "Oi! Lavt blodsukker igjen! Tror jeg fyller på med litt mer av drittmaten som gjør at jeg føler meg bedre!".

Og så er den onde sirkelen i gang, med usunne spisevaner og skyldfølelse.

Gode måter å oppnå et jevnt blodsukker på, er derfor:

Fiber. Det stabiliserer blodsukkeret og gir metthetsfølelse. Mat med mye fiber er f. eks frukt, bær, korn og grønnsaker. Start gjerne dagen med en skikkelig havrefrokost. Da legger du et godt utgangspunkt for resten av dagen. Brokkoli som del av middagen er også en fin måte å få inn rikelig med fiber i kosten på. Merk likevel at fiber i enorme mengder ikke er bra, og kan være hardt for følsomme tarmer. Vi er ikke som kuer og hester, som kan spise enorme mengder fiber uten problem. Opplever du f. eks problem med oppblåst mage, kan det være pga. for store mengder fiber i kosten. Så spis fiber med måte. For voksne mennesker anbefales et fiberinntak på 25 - 35 g per dag. Spiser man opp mot 50 g eller mer per dag, så vil mange kunne oppleve tarmproblemer, så det er viktig å ikke gå amok her. Mange som skal være "supersunne", ender opp med å spise altfor mye fiber - og da er man ikke lenger sunn.

Du kan også prøve å pusse tennene om du merker et stort søtsug. Det demper søtsuget betydelig for mange.

Utover det er det bare å være i bevegelse. Det stabiliserer blodsukkeret og vil gjøre at du får mindre lyst på søtt.

Utlogget James95

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: Hvordan bli kvitt søtsuget ?
« #4 : 04. februar 2013, 17:05 »
Ta deg en prell.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!