Skrevet av Emne: Begynne med 5x5 etter treningspause  (Lest 11346 ganger)

Utlogget RKint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Begynne med 5x5 etter treningspause
« : 12. februar 2013, 23:23 »
Hei!
Jeg har ikke trent skikkelig styrke på 9-10 måneder, og har startet opp Stronglifts 5X5-program. Der regnes startvektene ut i fra tidligere maksløft. Jeg har bra teknikk på alle øvelsene, men er åpenbart ikke i mitt livs beste form. Burde jeg oppgi maksløft som det jeg omtrentlig er i stand til å løfte i dag, eller som det jeg løftet for 9-10 måneder siden? 

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Begynne med 5x5 etter treningspause
« #1 : 12. februar 2013, 23:36 »
I dag selvfølgelig.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget RKint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Begynne med 5x5 etter treningspause
« #2 : 12. februar 2013, 23:55 »
I dag selvfølgelig.
Vet ikke om det er så selvfølgelig, derfor jeg spør. Per øyeblikket er jeg ute av form, men jeg kommer åpenbart til å få progresjon mye raskere enn om jeg aldri hadde trent styrke før. Og Stronglifts 5X5 er veldig rettet mot nybegynnere, med mye lav vekt første 6-7 ukene for å få teknikken på plass.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Begynne med 5x5 etter treningspause
« #3 : 13. februar 2013, 00:07 »
Vet ikke om det er så selvfølgelig, derfor jeg spør. Per øyeblikket er jeg ute av form, men jeg kommer åpenbart til å få progresjon mye raskere enn om jeg aldri hadde trent styrke før. Og Stronglifts 5X5 er veldig rettet mot nybegynnere, med mye lav vekt første 6-7 ukene for å få teknikken på plass.

Du er jo ikke like sterk i dag, som du var for 6-7 mnd siden - om du ikke har trent siden da. Hvorfor skal du starte med vekter du mest sannsynligvis ikke mestrer pr dags dato? Logikken din er jeg ikke helt med på desverre. Jeg vil heller tro du kanskje kommer til å hente deg fortere opp igjen enn om du aldri har hatt noe treningsgrunnlag fra tidligere. Den støtter jeg.

Mitt råd til deg er å ta deg en uke der du kjører gjennom alle øvelsene for å terpe på teknikken, samtidig finner du fort ut hvor du ligger belastningsmessig vil jeg annta. Deretter starter du på programmet der du begynner lavt for sikker progresjon. Et annet tips er at du filmer løftene dine for å finne tekniske svakheter. De er som oftest der selv om du ikke tror det.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget RKint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Begynne med 5x5 etter treningspause
« #4 : 13. februar 2013, 01:02 »
Godt tips om å filme meg selv. For å omformulere litt: Etter hvor mange uker med StrongLifts tolvukersprogram bør man begynne å få det skikkelig tungt på trening?

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Begynne med 5x5 etter treningspause
« #5 : 13. februar 2013, 11:30 »
Godt tips om å filme meg selv. For å omformulere litt: Etter hvor mange uker med StrongLifts tolvukersprogram bør man begynne å få det skikkelig tungt på trening?

Vel, det er ganske individuelt. Men 5x5 er generelt ikke noe heavy duty failure program om du trodde det. Det er mengdetrening med fokus på knebøy, mark og bøy. Om du er litt for utålmodig med vektene, tar du en deload hver 4 uke.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!