Skrevet av Emne: Mat etter trening, når?  (Lest 2869 ganger)

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Mat etter trening, når?
« : 25. mars 2013, 13:36 »
Har et spørsmål som mange sliter med å svare på.
Hvis du feks deler opp kroppen slik at du trener ei muskelgruppe pr økt, så skal du jo spise ca 45 min etter treningsslutt.
Hva hvis du har 2 muskelgrupper?
ALtså, du trener feks bryst-triceps, da er du ferdig med brystet, og begynner på triceps. Det vil da gå godt over en time før du får spist etter at du er ferdig med brystet.
Har noen aktive utøvere på gymet som hevder det er viktig å få i seg shaken, og karb innen ca de 45 min, men på spørsmål ang hvordan de gjør det hvis flere muskelgrupper kjøres sammen får vi flere forskjellige svar. Noen som kan svare litt på dette.. :Smiley

Utlogget PressPlayOnTape,8,1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Mat etter trening, når?
« #1 : 25. mars 2013, 14:04 »
Det her var litt av et dilemma...Og hvordan skal man gjøre det hvis man trener TRE muskelgrupper på en trening. For ikke snakke om hvis du trener hele kroppen. Kanskje du bør ha en shake til hver muskel. De aktive utøverene på gymmet ditt hørtes oppegående ut, gjør som de gjør...
Høyde: 186
(Morgen)Vekt: 83,0 kg 08/09-07
                      97,1 kg 01/03-08 (Fett% 19,1)
                      86,3 kg 13/09-08 (Fett% 10,9)
                    101,0 kg 07/02-09 (Fett% 17,9)
                      87,9 kg 12/09-09 (Fett% 10,3)
                    100,2 kg 06/03-10 (Fett% 13,9)
                      90,9 kg 04/09-10 (Fett%  9,8)
                      97,1 kg 05/02-11 (Fett% 12,1)
                      91,4 kg 27/08-11 (Fett%  8,9)

Eat or be Eaten

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Mat etter trening, når?
« #2 : 25. mars 2013, 14:15 »
Ja, er faktisk veldig irriterende,.
Selv hører jeg på gutta på gymet som har lang erfaring.
Men det kommer mange bort å spørr om nettopp dette problemet, og jeg svarer sjelden hvis jeg ikke har ett bra og begrunnet svar, derfor ville jeg høre om noen her kunne svare. he he, men som du skrev så er det litt av en problemstilling.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Mat etter trening, når?
« #3 : 26. mars 2013, 15:25 »
Ta BCAA før trening og spis når du kommer hjem. Problem løst.

Antar at du ikke trener mer enn 45-90 minutter uansett.

Utlogget Retfex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: Mat etter trening, når?
« #4 : 27. mars 2013, 03:36 »
Det har ikke noe å si hvor mange muskelgrupper du trener, så lenge du spiser 45 min etter trening. Man skal EGENTLIG ta karbo shaken rett etter trening, eller så bruker kroppen proteinene til alt annet enn å bygge, så skal man ta proteinshaken ca 45-60 min etter trening. Eller spise karbo mat og så vente 45-60 min etter trening så proteinmat, hvis du vill gjøre det sånn.

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Mat etter trening, når?
« #5 : 27. mars 2013, 07:35 »
Supert.

Selv tar jeg 2 stk riskjeks, og en banan rett etter trening. Drar deretter hjem, ca 15 min kjøretur, da venter litt mat og en proteinshake.
Detta funker meget bra for meg.
Men takker for svar, da har jeg litt å svare de på gymet som lurer også.

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Mat etter trening, når?
« #6 : 27. mars 2013, 09:15 »
Det har ikke noe å si hvor mange muskelgrupper du trener, så lenge du spiser 45 min etter trening. Man skal EGENTLIG ta karbo shaken rett etter trening, eller så bruker kroppen proteinene til alt annet enn å bygge, så skal man ta proteinshaken ca 45-60 min etter trening. Eller spise karbo mat og så vente 45-60 min etter trening så proteinmat, hvis du vill gjøre det sånn.

bare tull.. du kan spise mange timer etter trening uten noe problem. Vist man føler for litt mat etter trening er det bra men man MÅ ikke løpe til karboshaken etter siste sett for å "fylle" opp.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Mat etter trening, når?
« #7 : 27. mars 2013, 09:58 »
Du regner ca 10 gram proteiner pr muskelgruppe. Men husk at du har to armer, så det blir 10x2=20 for dem. Så blander du en shake med nok proteiner til alle de musklene du skal trene den dagen, og drikker litt av shaken mellom hver muskelgruppe.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Mat etter trening, når?
« #8 : 27. mars 2013, 10:20 »
Skjønner godt at ikke folk gidder skrive innher når man får så seriøse svar...
GRATULERER

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Mat etter trening, når?
« #9 : 27. mars 2013, 10:31 »
Kroppentar opp max 30 g protein pr måltid, dette er et tema som er mye oppe. Det er også diskutert masse på iform der de sier mellom 20-30g pr måltid. Lommelegen sier at kroppen klarer max 30 g. Og du skal ta dette etter trening, men også etter karbdrikken. Dette pga insulinnivået er stigende da, og du får mere utbytte av proteinet som inntaes.

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Mat etter trening, når?
« #10 : 27. mars 2013, 11:06 »
Kroppentar opp max 30 g protein pr måltid, dette er et tema som er mye oppe. Det er også diskutert masse på iform der de sier mellom 20-30g pr måltid. Lommelegen sier at kroppen klarer max 30 g. Og du skal ta dette etter trening, men også etter karbdrikken. Dette pga insulinnivået er stigende da, og du får mere utbytte av proteinet som inntaes.

Blir nesten litt frustrert når folk kaster rundt seg slik broscience som kommer fra "sikkre" kilder som iform.

Tror du virkelig menneskekroppen som har utviklet seg i titusener av år ikke kan ta fullt utbytte av en biff på 300g som har hele 60g protein eller 3-400g kylling som er opptil 80g protein?

Hvorfor skulle man ha spist mer enn 100g kjøtt om gangen vist man ikke kunne ta opp mer? Du trenger ikke å ha ph.d for å forstå at det er FORBI idioti å tro på dette. Kroppen tar opp alt du spiser.

For det andre, skulle man ha klart å få i seg ett inntakpå f.eks 200g protein måtte man ha spist  over 6 ganger per dag, noe som har blitt bevist gjentatte ganger ikke er nødvendig.


så ikke heng deg slik opp i detaljer! Resultater kommer av hard trening og mye næringsrik mat, om du spiser 30 min eller 3 timer etter trening har ingenting å si, gjør det som passer deg best.

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Mat etter trening, når?
« #11 : 27. mars 2013, 11:13 »
For det første var det ikke fra iform, men fra lommelegen.
Og hvis du mener at kroppen tar opp alt den spiser, ja da står du for det. Vi har alle våre synsinger, og meninger.
Men selvsagt, det kommer alltid nye forskninger og meninger som motstrider det man har lært, og hørt før, nekter ikke på det.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Mat etter trening, når?
« #12 : 27. mars 2013, 15:09 »
Grunnen til at en del av oss har sluttet å svare fornuftig er at nybegynnere alltid NEKTER PLENT å høre på fornuft. Aron, for eksempel, har helt rett, og har styrken til å bevise at han har skjønt poenget. Men du har så sinnsykt lyst til å tro på at det finnes kompliserte regler at du avviser rådet hans som synsing.
Du har fått riktig svar! Bare spis mat! Og tren! Det finnes til og med bra med undersøkelser som underbygger at kroppen regulerer fordøyelsen selv! Lommelegen kan bæsje på seg! Og besservisser-nybegynnere fortjener ikke å få hjelp, fordi DE ALDRI HØRER ETTER!
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Mat etter trening, når?
« #13 : 27. mars 2013, 15:39 »
Men for all del, tullebukk, vis du vil få noen fakta du bare blir mer forvirret av, skal du få dem her:

Det finnes en kjent studie der de ga testpersoner 30 g myseprotein, og målte konsentratene av aminosyrer i testpersonene time for time. Etter tre timer var proteinen metabolisert. Har desverre ikketkildehenvisningen, men tror beefcake har det på sticky her på forumet.

Studier har påvist forbedret recovery ved inntak av karb/protein a' 25g etter trening (Zatsiorsky&Kraemer, Science and practice of strength training.)

Glukoselagrene i kroppen fylles til 100% i løpet av 12 timer eller så ved inntak av karb rett etter trening, mens det tar 48 timer for full refill vis det varer over 2 timer før karbo-inntak. Lagrene fylles allikevel opp rundt 80% i samme tid. Forfatteren mener at for folk so ikke trener flere ganger daglig har det ingen betydning. ( Bompa, Periodisation in training).

Undersøkelser viser at vis du spiser mye protein på en gang, sender kroppen et signalstoff som forsinker tømming av tarmen. Du får på den måten langvarig tilførsel av protein. (minosyrer, egentlig, men la meg ikke komplisere det. (Layne Norton, PHD nutrition, http://www.biolayne.com/)

Undersøkelser viser at styrketrening frigjør aminosyrer ( bestanddeler av proteiner).  Til restitusjon av muskelfibre trengs aminosyrer. De aminosyrene som finnes i blodstrømmen din, nettopp som resultat av nedbryting under trening, brukes så igjen, til å bygge opp. Dette kalles proteinsyntese. Dermed er det ikke skadelig å vente med protein-inntak etter trening. (Truls Raastad et al, Styrketrening i teori og praksis.)

Dæven, jeg hyar jammen lest noen bøker om dette jeg. Og levd  med trening i mange år, gitt. Synd jeg ikke har hørt mer på smartingene på iform, da hadde jeg sluppet all den lesingen. Og alle de resultatene.
Ærbødigst, Hallvard Lønmo


Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Mat etter trening, når?
« #14 : 27. mars 2013, 16:35 »
Da bøyer jeg meg dypt ned og sier takk for svar.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!