Skrevet av Emne: Spiser jeg for lite?  (Lest 1927 ganger)

Utlogget Kembo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Spiser jeg for lite?
« : 14. april 2013, 17:59 »
Hei,

Etter flere år på latsiden, er jeg kommet i gang med styrketrening. En kamerat av meg har satt opp et to-delt program som jeg kjører 2 ganger i uken (4 treningsøkter). Den består av baseøvelser (markløft, knebøy, skulderpress, benkpress, dips og pull-ups) med støtteøvelser. Jeg har kjørt mengdetrening (mange reps) i 6 uker og har såvidt begynt å løfte tungtrening (få reps). Jeg merker heltklart at jeg blir sterkere og at ting begynner så skje  Smiley.

Målet mitt er å gå ned i fettprosent og få mer muskler. En ting som jeg har tenkt på, er om jeg kanskje spiser litt lite for å nå mine mål Huh Er 191 og veier 100 kg

Eksempel på en dag :
Frokost: Havregryn 50gr med stevia og kanel + proteinshake med vann (46g protein, 5g karbo, 6g fett)
Mellommåltid: Frukt (pære, banan, eple)
Lunch: Tallerken med ris/pasta, salat og en proteinrik kilde (kylling, fisk, svin)
Mellommåltid: Frukt + proteinshake med vann
Middag: Tallerken med ris/pasta, noe grønsaker og proteinrik kilde
Trening
Etter trening: Banan + proteinshake (fast)

Jeg tar også selolje-kapsler med proteinshakene 6 store kapsler pr dag.

Jeg har kommet fram til at dette utgjør ca 1800 - 2000 kcal og at det skal være rundt 40% karb / 40% prot / 20% fett.

Denne dietten følger jeg ganske så slavisk, men hender man kan spore ut med dessert til middag en gang i uken  Wink. Jeg har også type-1 diabetes, hvilket gjør at lavkarbo-dietter kan bli vanskelig å følge over lenger tid pga jeg må i tilfeller med lav blodsukker ty til usunne karbohydrater for å komme opp "på nivå igjen".

Jeg leser at det er mye god kompetanse om ernæring på forumet og derfor stiller jeg spørsmålet her, før jeg evt går til en ernæringsfysiolog som kan litt om styrketrening og diett

Alle innspill mottas med et stort takk :-)

Utlogget Superhelt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 184

Sv: Spiser jeg for lite?
« #1 : 14. april 2013, 19:18 »
40% karb? synes det er myyye karbo her. har du noen tall?
Mark: 235
Knebøy: 160
Benk: 145
Alder 23. Høyde 181. 85kg
Superhelt @ www.Norkost.no
Coach Prosjekt 1 1.feb -> (108 - 94g)
Coach Prosjekt 2 1.Jan -> (82-74kg) -Ferdig

Utlogget Kembo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Spiser jeg for lite?
« #2 : 14. april 2013, 19:45 »
Jeg anslår ut i fra det jeg beskriver over at det vil være ca:

ca 140-160g karbo /døgn
ca 150-160g protein /døgn
ca 60g fett /døgn

Rundt 1800 kcal. Jeg opplever at jeg ikke spiser for mye karbo, men igjen - jeg har ikke så god greie på diett til styrketrening.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spiser jeg for lite?
« #3 : 15. april 2013, 13:14 »
Jeg ligger på 2500kcal og går ned uten å miste for mye power. Mitt utgangspunkt var 87kg...om du veier 100kg og trener 4 ganger i uka kan du helt sikkert spise mer enn du gjør i dag og fortsatt gå ned i fettprosent.

Du spiser ikke for mye karb, men du kan øke protein inntaket til 200-250 gr om dagen. Du veier 100 kilo for faen. Du bruker sikkert 3000kcal om dagen på vanlig leve, og rundt 3500 på treningsdager.



Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Kembo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Spiser jeg for lite?
« #4 : 15. april 2013, 20:53 »
Det virker fornuftig og øke proteininntaket ved å evt spise en laksefillet eller kyllingbryst på et av mellommåltidene. Da burde jeg ligge rundt 230-240g/døgn. Takk for tipset.

Er det noen andre som har noen råd / tips?

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Spiser jeg for lite?
« #5 : 16. april 2013, 12:45 »
Hvor sent trener du? Tror jeg ville lagt inn/forlyttet ettet av måltidene til kvelds. Dvs. 1-2 timer etter treningsshaken.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Believe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: Spiser jeg for lite?
« #6 : 16. april 2013, 13:21 »
Spis mer, ikke bra å for hardt ut, en mister fort muskelmasse og du vil stagnere ganske kjapt!

3500 kcal for deg er vedlikehold av formen, start på 3000 kcal, 40-40 prot/karb er helt ok...

Begynn med litt morgen og etter trening kardio og øk etterhvert, kjør på med noe fatburner også Wink

Utlogget Kembo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Spiser jeg for lite?
« #7 : 18. april 2013, 22:26 »
Da ser jeg at jeg må spise litt mer til måltidene mine :-). Jaggu ikke lett dette, med så mye mat.

Utlogget Kasbol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Spiser jeg for lite?
« #8 : 20. april 2013, 01:38 »
Ingen måltid etter trening? ville prøvd å få inn et siste måltid etter trening også! husk proteinshake skal ikke erstatte et måltid

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Spiser jeg for lite?
« #9 : 20. april 2013, 03:05 »
Virker litt lite ja, men husk at folk er forskjellig. Jeg går opp i vekt litt og litt når jeg spiser 2200-2400kcal og er 183cm og 91-94kg. Treningspartneren veide 96kg og måtte ned til bra under 2000 kcal om dagen i bra mat + mye trening og fysisk jobb... Så er ganske forskjell.

Mitt tips, kutt ut all den frukten og få i deg noe ordentlig mat Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!