Skrevet av Emne: Fast benkpress  (Lest 3173 ganger)

Utlogget Ponduz316

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Fast benkpress
« : 15. april 2013, 22:52 »
Hei!

Lurte på om det er noen ulemper med å trene benkpress med en sånn fastbenk istedenfor fri benkpress?

Ukens nyeste teori levert på trenings-studioet var at jeg ikke trente nok bryst på en sånn fast benk. Ved fastbenk mener jeg altså en benkpress hvor stangen er fast i stativet. Hvor du f.eks. ikke får trent noe spesielt balanse. Har merket at folk som trener med fri tar mindre på faste og jeg som trener med fast tar mye mindre på fri. Smiley

Noen som har noen teorier?

Jeg trener på ett meget begrenset trenings studio og må derfor leve med en slik benk frem til sommer.

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Fast benkpress
« #1 : 15. april 2013, 23:05 »
Regner med at du mener en slik benk: http://www.idfa.ca/wp-content/uploads/2013/01/Smith-Machine-Bench-Press-1.jpg

Isåfall så stemmer det at fribenk tar mye mer på brystet, men også støttemuskulaturene (skuldre, triceps, underarm(?) osv). I en fast benk så er bevegelsesbanen din bestemt og det eneste man skal fokusere på er å presse. I en fribenk jobber støttemuskulaturen for å holde løftebanen samt å klare å balansere stanga Smiley


Håper det var oppklarende!
Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Utlogget Ponduz316

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Fast benkpress
« #2 : 15. april 2013, 23:07 »
Regner med at du mener en slik benk: http://www.idfa.ca/wp-content/uploads/2013/01/Smith-Machine-Bench-Press-1.jpg

Isåfall så stemmer det at fribenk tar mye mer på brystet, men også støttemuskulaturene (skuldre, triceps, underarm(?) osv). I en fast benk så er bevegelsesbanen din bestemt og det eneste man skal fokusere på er å presse. I en fribenk jobber støttemuskulaturen for å holde løftebanen samt å klare å balansere stanga Smiley


Håper det var oppklarende!

Helt riktig og takk for svar.

Vil du anbefale å droppe denne benken i så fall og f.eks. gå over fra benk til dumbbels kanskje?

Utlogget KevinL

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Fast benkpress
« #3 : 15. april 2013, 23:13 »
Ut ifra min kunnskap og erfaring vil jeg absolutt anbefale deg å prøve å kjøre litt fritt med hantler ja Smiley Da får du trent støttemuskulaturen _enda_ mer enn i vanlig fribenk med stang. Da jobber brystmusklene mer uavhengig av hverandre, og på en helt annen måte. Blir ekstra fokus på støttemuskulaturen med hantler.

Test det ut en liten periode, og se hva du føler! Smiley Nå vet ikke jeg hvor lenge du har trent, men vil nok tro du kommer til å merke en god økning innen styrke i bryst og skuldre! Kjør på, fortell gjerne hvordan det går.
Sjekk ut treningsloggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121745.0

Maksløft                    Mål 2013
Benk: 100 kg            110 kg
Mark: 140 kg            160 kg
Bøy: 85 kg......          100 kg

Utlogget Ponduz316

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Fast benkpress
« #4 : 15. april 2013, 23:43 »
Ut ifra min kunnskap og erfaring vil jeg absolutt anbefale deg å prøve å kjøre litt fritt med hantler ja Smiley Da får du trent støttemuskulaturen _enda_ mer enn i vanlig fribenk med stang. Da jobber brystmusklene mer uavhengig av hverandre, og på en helt annen måte. Blir ekstra fokus på støttemuskulaturen med hantler.

Test det ut en liten periode, og se hva du føler! Smiley Nå vet ikke jeg hvor lenge du har trent, men vil nok tro du kommer til å merke en god økning innen styrke i bryst og skuldre! Kjør på, fortell gjerne hvordan det går.

Har trent ett år nå med stangen. Merker bare at brystene utvikler seg minst. Greit å få litt hjelp fra nett når jeg trener stortsett alene. Bor på bygden t.o.m. sommer!

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Fast benkpress
« #5 : 16. april 2013, 11:35 »
Er best og kjøre fri øvelser, hantler er dog best når du trener alene.
Det og ta benk i fast er greit det og men dette kan du gjøre i ny og ne, fokuser eller på fri du:)

Utlogget Steffenj

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 503
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 503

Sv: Fast benkpress
« #6 : 16. april 2013, 12:18 »
Tren skikkelig benk, ikke i smith (fast). Smith-benk kan ikke kalles benkpress, da man ikke trenger å fokusere på noe annet enn selve pressen. Vanlig benk må man tenke på balanse osv. Gi gass!
24år
181cm
92kg
Perser m/ utstyr:
Benkpress: 210kg
Knebøy: 210kg
Markløft 250kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!