Skrevet av Emne: Er det håp for en halvgammel skrott?  (Lest 1702 ganger)

Utlogget NotSoFit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Er det håp for en halvgammel skrott?
« : 26. april 2013, 08:30 »
Hei på dere.

Som overskriften sier så lurer jeg litt på hva slags forventninger man kan ha til å få bygget litt muskler samt få has på stadig voksende midje etter 20 år uten særlig prioteringer på dette felt.

Kort fortalt. Er 40 år, 183 cm høy og 83kg. Har alltid vært tynn og slank, og det har forsåvidt vært tilfelle hele livet bortsett fra denne forbaskede ansamling av fett på mage og omkringliggende områder  Smiley
Det må sies i høyeste grad å være selvforskyld siden man har kanskje vært litt litt lat, samt vært glad i Cola og sjokolade. Samt en økende lyst til å spise masse av det man synes er god og feit mat.

Har også travle dager der ca 10 timer går med til arbeid og reisevei, har tre barn (trenger vel ikke utdype hva det tar av tid). Og som så mange andre, hus og hjem.

Var i alderen 17 til ca 21 aktiv mosjonist får man vel kalle det. Trente noe med vekter, men brukte vel kanskje mest tid på landeveissykling. Gjorde ritt som Trondheim-Oslo, Oslo-Lærdal osv.


Men, heldigvis er det noe som kalles 40 års krise som er særlig utbrett blant oss menn  biggrin Så nå for ca en måned siden tok jeg opp treningen igjen. Jeg kan være "vrang" når det er noe jeg bestemmer meg for. Så kuttet pang ut med brus og sjokolade, har lagt om kostholdet, og trener fullkroppsprogram tre dager i uken. Legger også vekt på endel cardio, jogging ihvertfal nå i starten.
Trener vekter med ganske høy intensitet slik at jeg har puls og svetteperler  Wink og føler jeg klarer å gjennomføre øktene med god gnist.

Så.
Hva slags forventninger bør jeg ha? Klarer jeg å få på muskelmasse og vekk med magen? Med muskelmasse mener jeg ikke type Cutler osv, men å se sterk og fit ut.

Er det ting jeg bør gjøre eller ta hensyn til, eller er det bare å gi gass?

Kan nevne at jeg ikke har sykdommer, skader eller andre spesielle ting å ta hensyn til.

Mange takk, Mvh NotSoFit  Grin

Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #1 : 26. april 2013, 16:19 »
Hei.
Moro å høre at du selv har tatt steget og vil forandre både hverdagen, og helsa.
40 år er vel ingen ting, er selv 40 år, og trener bra og ofte.
Hva du kan forvente, hmmm, det er det du selv som begrenser. Man kan nå sine mål, bare de er relistiske. Sett deg delmål, når du når dem, så unner du deg noe du har hatt lyst til å kjøpe. Dette gir deg ett ekstra spark bak.
Trener du bra, bruker baseøvelser, og bra kosthold er det ikke noe problem og komme seg på mellom 90-95 kg i bar form.
Selv er jeg 182 cm høy, og veier 96,5 kg.
fettprosenten er jeg ikke sikker på , men mageruter, tverrstriper på bryst, blodårer på skuldre, bryst og over rygg er på plass..
Så dette i en alder av 40 år, så bare stå på, spis bra og sundt, masse god sunn mat, bare tiberede det riktig..
Trene hardt, baseøvelser, og målbevisst..
LYKKE TIL..

Utlogget NotSoFit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #2 : 29. april 2013, 08:58 »
Mange takk Gymrotta.

Vel ja, det er vel bare å ha fokus og gi på.


Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #3 : 30. april 2013, 13:37 »
Honnør til deg for det grepet du har tatt. Sirkeltrening er supereffektivt, spesielt den første tiden man tar opp treningen igjen. Et råtips: Tren sirkel i 3 måneder og bytt deretter til et split-program i 6 uker. Test igjen sirkeltrening etter det. Potensialet for å bygge muskelmasse er optimal i en startfase med ditt endrede kosthold og aktivitetsnivå, pass på å justere i tide og som Gymmrotta kan jeg si det samme: Stå på - spis nok og tren hardt!
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #4 : 02. mai 2013, 14:36 »
Faren min var helt uten treningsbakgrunn (siden tenårene iallfall) da han begynte å løfte vekter i en alder av 62. Han var omtrent 100 kilo men generelt svak. Nå er han 70 år, 94 kilo og løfter 8 reps med 33 kilo i strikt enarms roing. Han trener ikke veldig mye og spiser det som passer han (pluss litt proteinpulver etter trening). Hvis utgangspunktet er labert så er det ikke noe problem å ha stor framgang omtrent uansett alder.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #5 : 02. mai 2013, 15:24 »
Har du vurdert balsamering?

Utlogget Greger1997

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #6 : 02. mai 2013, 16:42 »
Har du vurdert balsamering?


Løfter du i det hele tatt vekter?

Utlogget NotSoFit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #7 : 02. mai 2013, 18:44 »
Ja det var imponerende av en godt voksen mann å ta skjeen i en annen hånd.

Det værste er å komme seg ut av sofa'n.
Pga av min livssituasjon får jeg sjelden kommet meg ut døra her før halv ni på kvelden. Er ferdig trent og skiftet ca 23.00.
Skulle ønske at jeg hadde hatt litt mer tid til søvn, men med lang reiseveg til jobb og tre unger så blir det sånn. Ringeklokka setter i gang kl 05.15.

Så det er ingen unnskyldning. :-)

Rita: Sirkeltrening høres ut som en intens rutine som burde også holde pulsen oppe. Kjøres dette med ganske høy intensitet?

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Er det håp for en halvgammel skrott?
« #8 : 06. mai 2013, 10:13 »
Ja, hver øvelse i sirkelen kjøres omtrent uten pause før du tar et par minutter pust i bakken så å si. 3 runder gir deg utholdenhet i muskulaturen, samt at du bygger muskelmasse. Dette er effektiv trening, men som sagt; bytt etter en stund slik at kroppen ikke tilpasser seg for mye:O)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!