Skrevet av Emne: Hjelpe en 18 år gammel jente? :)  (Lest 1562 ganger)

Utlogget fatfez

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Hjelpe en 18 år gammel jente? :)
« : 18. desember 2013, 17:36 »
Hei

(har postet dette før, men kan hende jeg la den ut på feil side så legger det ut igjen Smiley)

Jeg er en jente på 18 år. Jeg har nylig lagt på meg omlag 8 kilo (på 2-3 måneder). Jeg er 166cm høy og veier nå 80kg noe jeg synes er ALT for mye, og gjør meg litt overvektig med tanke på BMI. Min idealvekt er 65kg omtrent fordi det er innenfor normalvekten til noen med min høyde, og jeg vil gjerne nå dette målet innen starten av mai. Helt ærlig så er ikke vekta så farlig, men jeg vil helst komme i nærheten av denne og hvertfall være i sunn form. Siden jeg spiller fotball vil jeg at kondisen skal økes samtidig som jeg mister fett. Et av målene mine er å se bra ut i stram kjole (overfladisk ja, men er en tenåringsjente, så dere får bare ha meg unnskyldt). Jeg har blitt medlem av et treningssenter og satt opp et forslag til treningsprogram. Hadde vært til veldig stor hjelp om noen har noen innskudd til om dette er effektivt eller rett og slett kjempedumt.

Mandag - rompe og bein + gerilja kardio (fått satt opp et opplegg av en instruktør på treningssenteret når det kommer til bein, men tar fortsatt gjerne i mot tips)

Tirsdag - fotballtrening (er ikke veldig seriøst og høy intensitet så blir som en hvile dag slik at jeg har tid til lekser o.l)

Onsdag - Mage og bryst (mest mage) + gerilja kardio eller intervall pyramide (30 sek gå, 30 sek løp, 1min, 2min, 3min,4min,3min etc.)

Torsdag - rompe og bein + gerilja kardio

Fredag - rygg og armer + gerilja kardio eller intervall pyramide

Lørdag - Mage og bryst + gerilja kardio

Synes dere det er lurt å variere cardio'en med to pyramider innimellom geriljaen?
Tror dere 15kg er mulig på 4 måneder?
Noen tips til hvordan jeg kan forbedre noe? (kosthold o.l også)
Noe annet dere vil si om oppsettet eller generelle tips?

Tusen takk hvis noen svarer, hadde satt veldig stor pris på det Smiley

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Hjelpe en 18 år gammel jente? :)
« #1 : 18. desember 2013, 19:17 »
Programmet ditt synes jeg ser bra. Det er bare effektivt å variere kardioen din.

Hvor mange øvelser og sett, reps ligger du?

15 kg på 4 mnd., kan være realistisk. Du vil droppe mye i starten dersom du har et bra kosthold som er optimalisert for deg og ditt energibruk.

Sånn rent praktisk vil det være mulig å droppe 0,5 kg fett i uka, noe som tilsvarer 2 kg i mnd og 8 kg på 4 mnd. Men du vil som sagt miste en del vann i kroppen når du går over på et rent kosthold så fortvil ikke.

Du burde heller ikke henge deg opp i tall og vekt. Vekta bør du egentlig kaste. Følg med på speilbilde ditt. Det er der du virkelig ser resultatene! Smiley Vekt og BMI har nada å si. Alle har ulik kroppsfasong og beinbydning etc.

Det er speilbilde du skal være fornøyd med, ikke hva vekta sier! Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget fatfez

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelpe en 18 år gammel jente? :)
« #2 : 19. desember 2013, 17:37 »
Programmet ditt synes jeg ser bra. Det er bare effektivt å variere kardioen din.

Hvor mange øvelser og sett, reps ligger du?

15 kg på 4 mnd., kan være realistisk. Du vil droppe mye i starten dersom du har et bra kosthold som er optimalisert for deg og ditt energibruk.

Sånn rent praktisk vil det være mulig å droppe 0,5 kg fett i uka, noe som tilsvarer 2 kg i mnd og 8 kg på 4 mnd. Men du vil som sagt miste en del vann i kroppen når du går over på et rent kosthold så fortvil ikke.

Du burde heller ikke henge deg opp i tall og vekt. Vekta bør du egentlig kaste. Følg med på speilbilde ditt. Det er der du virkelig ser resultatene! Smiley Vekt og BMI har nada å si. Alle har ulik kroppsfasong og beinbydning etc.

Det er speilbilde du skal være fornøyd med, ikke hva vekta sier! Smiley

Tusen takk for svar! Jeg har som sagt fått et opplegg for ben av en instruktør på treningssenter med øvelser som går i 3 sett a 10 eller 12 for det meste. Når det kommer til de andre har jeg ikke peiling. Noen tips kanskje? Har sett på noen øvelser på nettet som beinløft, planken, sideplanke, bisycle crunshes og div. andre situps, og noen øvelser for armer. Når det kommer til reps og sett er jeg helt blank. Er det best med færre øvelser og f.eks. 3 sett a 10/212 eller flere og mindre av de?

Helt enig med det med vekt, har aldri brydd meg noe særlig om det før jeg begynte å legge på meg. Så lenge jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut så spiller det ingen rolle om jeg veier 60 eller 70 for eksempel.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!