Skrevet av Emne: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?  (Lest 5131 ganger)

Utlogget Espen88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« : 20. februar 2014, 08:50 »
Hei.
Jeg har lest mange skrekkhistorier om det kunstige søtningsmiddelet aspartam. Men noen mener nå at det ikke er skadelig..

Jeg prøver og styre litt unna det, men de fleste kosttilskudd inneholder dette stoffet eller andre kunstige søtninger..
Lurer litt på hva andre tenker om dette? mulig noen andre har fått med seg mer fakta om dette enn meg osv..
Og hvis noen vet om kosttilskudd med naturlig søtning, så skriv det gjerne ned:-)

Takknemlig for svar :-)
'

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« #2 : 20. februar 2014, 10:22 »
Jeg drakk lettbrus hver dag i noen år. Ikke veldig mye, kanskje en liter eller mindre. Så kuttet jeg det ut helt og etter en liten stund følte jeg meg betydelig bedre, det var som om noe hadde blitt skilt ut av kroppen. Vet ikke om det var Aspartam eller "Acesulfam K" men noe var det iallfall. Jeg kuttet også ut proteinpulver med kunstig søtning, det er mye av de stoffene i de fleste proteinpulver. Jeg tipper folk reagerer forskjellig på de stoffene men for de som bruker produkter med kunstig søtning jevnlig så er det verdt forsøket å kutte det ut noen uker for å se om det blir en forskjell.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Espen88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Sv: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« #3 : 20. februar 2014, 13:27 »
Jeg drakk lettbrus hver dag i noen år. Ikke veldig mye, kanskje en liter eller mindre. Så kuttet jeg det ut helt og etter en liten stund følte jeg meg betydelig bedre, det var som om noe hadde blitt skilt ut av kroppen. Vet ikke om det var Aspartam eller "Acesulfam K" men noe var det iallfall. Jeg kuttet også ut proteinpulver med kunstig søtning, det er mye av de stoffene i de fleste proteinpulver. Jeg tipper folk reagerer forskjellig på de stoffene men for de som bruker produkter med kunstig søtning jevnlig så er det verdt forsøket å kutte det ut noen uker for å se om det blir en forskjell.


Takk for svar:-) Var interessant og høre dine erfaringer! Samboeren min har opplevd noe av det samme som deg.. Hun drakk 1 - 1,5 l pepsi max hver dag, men har nå så og si kuttet det ut.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« #4 : 20. februar 2014, 13:29 »
Jeg drikker ikke brus heller. Det kan være en gang i måneden eller noe sånt. Vet ikke om det er noe vits å gå rett over på sukkerlake for å si det sånn.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Espen88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Sv: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« #5 : 20. februar 2014, 13:40 »
Nei, det er nok sant.. Men det er jo noen naturlige søtnings middel der ute også, fra frukt o.l
Men grunnen til at disse ikke blir brukt så ofte i protein pulver osv, er trolig pga at produksjons kostnadene blir høyere!?

Samme med f.eks palmeolje, som de påstår er kreftfremkallende. Dette er det jo i veldig mange matprodukter, nettopp fordi det er
 billigere enn f.eks rapsolje, solsikkeolje osv.. Produsentene kamuflerer ofte dette ved og skrive ``vegetabilsk olje`` i innholdsfortegnelsen på matvarene..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« #6 : 20. februar 2014, 13:50 »
Proteinpulver smaker veldig tørt uten søtning men de selger en del av det som er beregnet på matlaging. Man kan selvfølgelig blande det med andre ting som inneholder karbohydrater. Jeg pleier å styre unna "first price" blandingsprodukter og satser mer på fileter når det gjelder kjøtt og fisk. Men det koster selvfølgelig litt mer.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Taskmaster

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« #7 : 01. september 2014, 12:04 »
Here you have a product with no bad stuff at all. If you mix it in water you can almost not taste anything. I would say this product is for those that REALLY dont want to take any risk with artificial stuff, sucralose is also on the bad list.
http://www.cellnutrition.de/product/cell-nutrition-whey-protein-isolat-fuer-pro-sportler-1kg/

You can also go for products with only Stevia in it.

Utlogget Gooby

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

  • Quit being a little bitch!
Sv: ``Aspartam`` Hva mener/tenker dere?
« #8 : 16. oktober 2014, 11:11 »
Jeg skal gi deg en interessant historie - så kan du mene og tenke selv!

Aspartam

Litt fakta:

Aspartam inneholder Fenylalanin, aspartat og metyl ester (some inneholder metanol). Metanol er ikke giftig i seg selv,
men det nedbrytest i leveren via enzymet alkoholdehydrogensa til froamldehyd og videre til MAURSYRE.
Maursyre i seg selv kan medføre blindhet og kan, i mengder, være dødlig.

Det som er interessant med aspartam er at testene som ble gjort på stoffet ble gjort på dyr!
"Hvorfor er dette spesielt" - Jo, fordi dyrene undersøkelsene ble gjort på hadde egenskapen som lot dem
nedbryte metanol; den samme egenskapen har ikke mennesker!

Litt som å teste solkrem på mørkhudede også sette en standard for hva hvite mennesker skal bruke; vi er forskjellige!

Nå, til den interessante og kanskje litt skumle (men sanne) historien!

Det startet i 1965 med et firma kalt G.D.Searle.

En av kjemikerne i selskapet oppdaget aspartam i mer eller mindre med et uhell. Selskapet kom fram til at de skulle
teste ut det nye stoffet "aspartam"; så de satte det igjennom en prosess.

FDA godkjente stoffet basert på disse rapportene; og det kunne dermed selges.. Men ikke veldig lenge etter ble mange seriøse bivirkininger rapportert.
G.D. Searle fikk dermed mye negativ oppmerksomhet; noe som førte til litt ekstra undersøkelser fra FDA.
Det ble da oppdaget at testene de hadde gjort på aspartam var langt under standarden FDA krevet ("noe av det værste de hadde sett").
Dette resulterte i den alle første kriminelle etterforskningen av et produksjons-selskap (G.D. Searle)!

1980: 3 seperate og individuelle forskere fikk oppgaven å teste ut stoffet (aspartam) på et riktigere vis; noe som førte til at Aspartam ble bannlyst fra markedet ettersom 3/3 tester viste til seriøse og farlige bivirkninger. Den bivirkningen satt i fokus var den økte risikoen for
hjerne-svulst (mange som slutter med lettbrus nevner at de blir "klarere i hodet" - og konkluderer med at de hadde oftere hodepine da de drakk lettbrus).

Det blir bedre
For i 1981 trakk tidligere formann i G.D. Searle (Donald Rumsfeld) i noen strenger for å få aspartam godkjent igjen!
Før jeg går videre vil jeg nevne at Donald Rumself var forsvarsministeren under Donald Rumsfeld adminitrasjonen; som er kjent for den mest
korrupte president-administrasjonen i amerikansk historie! Og det som gjør dette veldig interessant og samtidig litt skummelt er at President Ronald Regan hadde akkurat oppnevnt Arthur Hayes Hull, JR som ny FDA-kommisjonær!

Donald Rumsfeld dro i noen tråder, som sagt, og fikk "overtalt" FDA til å gjøre en ny vurdering av stoffet Aspartam ("overtalt" er relativt ettersom det var når Arthur Hayes Hull som godkjente nye undersøkelser av Aspartam).

Hull satte 5 individuelle forskere på å gå igjennom undersøkelses-prosessen av stoffet Aspartam. Da resultatet kom inn, gikk det ikke helt som planlagt. 3 av de 5 forskerene var enige i de tidligere utførte undersøkelene: "dette stoffet er farlig og må holdes unna markedet!"
Altså gikk det ikke helt som Rumsfeld og Hull hadde planlagt. Hva skulle han nå gjøre?

Jo, han bestemte seg for å sette inn en siste forsker på undersøkelsene! Det var nå 6 totalt; og etter kort tid kom den sjette også inn med sitt resultat. Overraskende nok (not really); sa den siste forskeren at "Dette stoffet er HELT ufarlig!" Det var derfor 3/3 (uavgjort) på om stoffet skulle forbli bannlyst eller godkjennes igjen!

Hull hadde nå siste ordet i saken; ettersom det ble uavgjort kunne han "breake the tie". Stoffet ble nå lovligjort!

Ikke lenge etter så Hull seg tvunget til å gå av som kommisjonær for FDA ettersom han ble sett på som "umoralsk".
Hull ble ikke arbeidsløs for alltid; men fikk derimot senere jobb i et firma kalt "Burstone Marstella". Hvordan er dette relevant?
Jo, fordi Burstone-Marsetella er 'faktisk' den ledende PR-tjenesten til Monsanto og.. (wait for it)... G.D. Searle!

Det som gjør det enda litt mer mystisk er at etter Hull fikk seg jobb hos Burstone Marstella; kjøpte Monsanto (et av de 2 firmane han nå var PR-leder for.) - patente på....... Aspartam!

Kort fortalt:

Aspartam ble lovligjort på grunn av slurvete tester og dermed bannlyst pågrunn av de alvorlige bivirkningene brukerne rapporterte. Det ble deretter gjen-testet under ny ledelse og fikk samme svaret; farlig. Men etter litt triksing her og der fikk den nye "umoralske" lederen for FDA stoffet godkjent da han selv deltok i en "tie breaker"- situasjon.


DISCLAIMER: Jeg kommer ikke med noen konklusjoner her; disse opplysningene er fakta. Om stoffet er farlig eller ikke har jeg ingen bakgrunn til å uttale meg om, men jeg synes denne "historien" er en liten tankevekker; og kanskje en god en og ha i bakhodet når du kaster i deg flaske på flaske med lightbrus.
20år - 86kg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!