Skrevet av Emne: Trygt å øke til 5 treningsdager i uken?  (Lest 1234 ganger)

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Trygt å øke til 5 treningsdager i uken?
« : 08. april 2014, 00:55 »
Trener:

Mandag: Benkpress, Militærpress, Triceps
Tirsdag: Markløft, Knebøy, Biceps
Torsdag: (Samme som Mandag)
Fredag: (Samme som Tirsdag)

Tror dette er det som kalles 2-split?

Anyway, leste en artikkel om at man helst skal trene MINST 3 ganger i uken for skikkelig progresjon. Så da føles 4 dager som "Just above minimum".

Så lurer da på om det er:

1) Greit å trene hele kroppen også en dag?
2) Hvilken dag bør da velges?

Så lenge man spiser bra, trenger kroppen virkelig 3 restitusjonsdager? Redd for å ikke optimalisere treningen.

Utlogget Lundern89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

Sv: Trygt å øke til 5 treningsdager i uken?
« #1 : 08. april 2014, 06:06 »
Hei.

Jeg ser at du bruker et program som i hovedsak dreier seg om baseøvelser, og for det så trenger du en honnør.
Siden programmet ditt består av baseøvelser så kan jeg anbefale deg et 5x5 program ved navnet stronglift 5x5.
Du finner all info du trenger om det programmet her http://stronglifts.com/5x5/ Trykk på linken for å få
all infoen om programmet.

Jeg kan også fortelle litt kort om stronglift 5x5. Det er en fullkroppsprogram som består av to forskjellige treninger.
Altså av Trening A og Trening B. Se nedenfor for mere info om de ulike treningsdagene.

Trening A: Knebøy 5x5, benkpress 5x5, stående roing/pendlay rows 5x5.
Trening B: Knebøy 5x5, stående militærpress 5x5, markløft 1x5.

Du utfører dette fullkroppsprogrammet 3 ganger i uken med en dags hvile mellom treningene, og med to dagers hvile etter den siste treningsdagen.
Dette programmet varierer mellom Trening A og Trening B, og med det så mener jeg at treningene dine skal se ut som
noe følgende: ABA BAB ABA. Nedenfor så kan jeg gi det et eksempel på hvordan de to første ukene ville sett ut:

Uke 1: Mandag (Trening A), Tirsdag (hvile), Onsdag (Trening B), Torsdag (hvile), Fredag (Trening A), Lørdag og søndag hviledager.
Uke 2: Mandag (Trening B), Tirsdag (hvile), Onsdag (Trening A), Torsdag (hvile), Fredag (Trening B), Lørdag og søndag hviledager.

Det kan også nevnes at du må ikke trene mandag, onsdag og fredag. Du kan godt trene tirsdag, torsdag og lørdag. Så lenge det er en hviledag mellom treningsøktene og to hviledager etter den siste treningsdagen.

Slikt fortsetter du hele veien ved at du bytter mellom treningene A og B. Et annet ting som kan nevnes er at du skal øke med 2.5 kg for hver økt på hver øvelse bortsett fra markløft hvor du øker med 5 kg. Det som er viktig på starten her er at man starter med lette vekter i starten sånn at man får terpet inn teknikken og utførelsen av de ulike øvelsene. Med lette vekter i starten så møter man ikke veggen med det første, så er derfor viktig å starte relativt lett og jobbe seg oppover. Man må tenke langsiktig!

Kunne skrevet masse mer, men tror nok at jeg dekket det mest grunnleggende ved programmet. Hvis du har noen spørsmål så ikke nøl med å spør. Har hatt meget gode resultater av dette programmet og anbefaler på det sterkeste.

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Trygt å øke til 5 treningsdager i uken?
« #2 : 08. april 2014, 16:25 »
Takk for svar Lundern! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!