Skrevet av Emne: Chin-Up/Pull-Up Bar, primært for å trene rygg/biceps.  (Lest 3754 ganger)

Utlogget Ksungam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Hei.

Skal over sommeren bedrive litt hjemmetrening for å komme sånn nogenlunde i form. Tenkte å starte på senter til høsten da jeg skal begynne å studere og det alltids er en del studenttilbud i denne perioden.

Anyhow... Driver foreløpig kun med crunches og push-ups, men tenkte å skaffe meg slik en Pull-Up Bar du kan henge i dørkarmen da jeg har forstått at denne kan brukes til å trene biceps samt enkelte muskelgrupper i ryggen. Kjøpte meg i dag http://www.xxl.no/trening-helse/trimutstyr/styrketrening/xxl-sk-fitness-door-rack/p/1090820_1_style, bare for å finne ut at den var for smal for dørkarmen min etter å ha skrudd den sammen...

Begynte så å google litt og fant en på mobech.no http://www.mobech.no/styrketrening/treningsstativer/dips-hang-ups/dorstang-push-up-bar-xl.html som jeg bestilte med en eneste gang da den var bred nok for døren min.

Men er det i det hele tatt mulig å trene rygg med denne? (Ja, jeg er helt grønn  Huh ) Med min svært begrensede treningskunnskap så får jeg det for meg at man bør ha et bredere grep enn hva som er mulig med den jeg bestilte fra mobech, om man ønsker å trene rygg. Og skal ikke grepet være "flatt" og ikke "hammerformet" slik de vil bli om jeg holder i u-ene?

http://www.amazon.com/ProSource-Heavy-Duty-Doorway-Chin-Up-Pull-Up/dp/B002YQUP7Q
Fant så denne på amazon (dog er den ikke bred nok...). Denne ville vel være bedre iom. man kan kjøre et ganske bredt grep? Har foreløpig ikke klart å finne en tilsvarende som er bred nok (dørkarmen min er 96cm bred, stangen bør da være ca. 110cm), så om noen vet om en si gjerne i fra! Med mindre det er jeg som er dum og den jeg allerede har bestilt vil gjøre nytten. Smiley

På forhånd takk Wink

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Du får trent rygg..og biceps med det grepet fra mobech. Kjør både helt smalt, så bredt som mulig, med nøytralt grep og omvendt grep så får du god trening:)) tenk variasjon... Pass på å starte løftet ved å trekke skulderbladene sammen for å få optimal ryggtrening...armene kobles inn for å få haka i høyde eller rett over stangen. Slipp deg rolig ned igjen og unngå kast med beina eller kroppen når du løfter din egen kroppsvekt opp.  
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hvis du ikke har veldig lange armer så kan du kjøre chins med overhåndsgrep med en stang på 82 cm, du trenger ikke ekstremt bredt grep. Grepsbredden passer sannsynligvis ganske bra for en mann av gjennomsnittlig høyde. Enkelte nedtrekkstenger på treningsstudioer er alt for brede, eller laget så de er brede nok også for de aller høyeste.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ksungam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Tusen takk for svarene folkens! Smiley

Fikk hentet stanga på posten i dag og har prøvd meg litt fram. Har lest litt artikler samt kikket på en del youtubeklipp og har skjønte det sånn at jeg bør kjøre både chins (håndflatene mot meg) samt pull ups (håndflatene bort fra meg) for å få tatt flest mulig muskelgrupper uten at treningen tar for lang tid. Men hva skjer egentlig når jeg bruker "u-ene"? (Da har jeg et hammergrep med håndflatne mot hverandre. Hva er det jeg trener da? En blanding av chins og pull ups?

Klarer foreløpig kun 2-3 reps av gangen (første dagen), kjører da sakte helt opp samt sakte ned igjen. Vil det være dårlig treningskultur å nå i startfasen bare kjøre 2-3 reps av gangen(eller så mange jeg klarer), for så å gjøre det mange ganger i løpet av en hel dag? Eller vil musklene da ikke få noe hvile?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Ta en del sett med 2 reps med et par minutter pause mellom, så hviler du minst 48 timer før du gjør det igjen.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!