Skrevet av Emne: Hjelp til å forstå kosthold!!!  (Lest 2341 ganger)

Utlogget Engann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hjelp til å forstå kosthold!!!
« : 25. juni 2014, 22:22 »
Hei! Jeg er ei jente på 17 år som driver med høyde hopp på et høyt nasjonalt nivå. Jeg vil da bli god og prestere bra, men det har seg slik for å være en høyde hopper er det viktig å være slank og lett. Det vil si at jeg må gå ned noen kilo og bli kvitt det overflødige fettet rundt hoftene. Jeg vil følge et ordentlig kosthold hvor jeg vil gå ned i vekt (ikke alt for mye). Men problemet er at jeg skjønner ingen ting av det jeg leser på nettet,  det er så mange forskjellige svar og ideer som viser til vanlige folk (de som trener lite), ikke til oss som er unge toppidrettsutøvere...
Til informasjon så trener jeg minst fem dager i uken, hvor det akkurat nå er formtopping som gjelder, altså ikke like mye styrke som om vinteren.
SÅ det har seg slik at det har vært fint om noen har gitt meg informasjon om hva som er bra og ikke bra av mat o.l. Hva som må til for å få de kiloene vekk. Og etter å ha mistet de kiloene, hvordan holde seg der ved hjelp av et kosthold.
Jeg setter stor pris på svar. (Helst ikke alt for kompliserte svar Wink)

Utlogget reb-st

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

  • "Even heroes have the right to bleed"
Sv: Hjelp til å forstå kosthold!!!
« #1 : 26. juni 2014, 08:40 »
Du som tränar på så pass hög nivå borde nog helst vända dig till personer i ditt stötteapparat. Dom kan nog mer om din idrott rent specifikt. Personligen kan jag ingenting om din sport så att jag ska ge dig ett svar med idrotten som utgångspunkt känns fel Smiley
Längd: 187 cm
Vikt: 102,7 kg
Jobb: Elevassistent & Ordensvakt

KB: 227,5kg 1MR | BP: 160kgx8 | ML: 255kgx8

Utlogget musculus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Hjelp til å forstå kosthold!!!
« #2 : 30. juni 2014, 18:21 »
"Ikke komplisert"

Veldig enkelt og greit - så går du ned i vekt om du bruker flere kalorier enn du får i deg.

Bak på matproduktene vil det stå "Næringsinnhold per 100gram.... kcal: 150" (f.eks) - dette vil si at det er 150 kalorier i 100 gram av hva enn du spiser. Er det 200 gram innhold vil dette tilsvare det dobbelte; 300 kalorier.

Hvor mye kalorier du skal ha i deg er veldig individuelt. Et eksempel:

Du skal ha i deg 1500 kalorier for å vedlikeholde vekten din. Dette er uten tanke på hvor mye du beveger deg og hvor mye du forbrenner. Da har du et ståsted: 1500 kalorier om dagen. Så legger du på hvor mye du forbrenner. 200kalorier ved jogging, 200kalorier ved styrketrening og generelt 200kalorier ved å stå oppreist, gå i trapper osv.

Da har vi 1500 + 200 + 200 + 200 = 2100 kalorier for å vedlikeholde vekten din. Her sier du at du vil gå ned? Da må du ganske simpelt få i deg mindre enn 2100 kalorier. Spiser du mer enn 2100 går du opp - spiser du mindre går du ned! Enkelt? Ja!

Hvor mye mindre enn 2100 (brukt som eksempel) er relativt. 1700 ville vært ekstremt, så et sted mellom 1900-2000.

Dette er som sagt VELDIG basic. Men i bunn og grunn - for å gå ned i vekt - må du få i deg mindre kalorier enn du forbrenner. Så finn ut hvor mye du skal ha i deg - deretter hvor mye du forbrenner i løpet av en dag. Pluss det sammen, og spis litt mindre enn det.

Men støtter reb-st. Siden du trener på et "høyt nasjonalt nivå" - har du helt sikkert et støtteapperat som kan hjelpe deg. Sikt etter gode kilder (Heller hjemmetilbredt kyllingfilet - enn en bigmac) - så når du målet ditt snart!
Markløft:140kg 1RM
Benkpress: 95kg 1RM

178cm høy,80kg BW - 19år

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!