Skrevet av Emne: øvelser, teorier og råd om vondt kne?  (Lest 2052 ganger)

Utlogget Whims

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

øvelser, teorier og råd om vondt kne?
« : 05. september 2014, 12:29 »
Jeg har vondt på innsida av kneet (litt i det andre og). Det kommer når jeg jogger og når jeg går i nedoverbakke eller ned trapper. Det verker da i flere dager. Får det også av å sitte lenge stille med bøyd kne, men da gir det seg fortere.

Jeg er stiv i hele kroppen, kan det være sammenheng? I så fall hva bør jeg tøye mest og har dere forslag på tøye— bevegelighets— eller yogaøvelser?


Hvilke styrkeøvelser kan hjelpe?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: øvelser, teorier og råd om vondt kne?
« #1 : 06. september 2014, 00:46 »
Stramme hamstrings? Google Hip Hinge og lær denne, da merker du fort hvor stiv du er.
Typisk "toe touch" fungerer dårlig, da de fleste (som jeg antar at er) i din "gruppe" har ekstremt stramme hamstrings og er overmobile i korsryggen.

Om du da faktisk har ekstremt stramme hams, strekke disse hver dag, styrk quadriceps og gluteus maximus. Dette vil utjevne forskjellen mellom for- og bakside og tillate at korrekt stilling mellom lår og leggbein igjen etableres. Å styrke rumpemuskulaturen (glute max) vil også hjelpe hamstrings å slappe av, da de må overarbeide når denne ikke virker skikkelig.

Grunnprinsippet er at leggbeinet er dratt noe bakover (ut av senter), og friksjonen over femur (altså når kneskåla glir over lårbeinet) økes betraktlig.

Igjen, dersom jeg har rett, vil det hjelpe med f.eks leg extensions, rumenske markløft, glute bridges, kick backs, osv.

Dette er bare gjetting ift saker jeg ser ofte, men verdt å sjekke ut. Lykke til Smiley

Utlogget Whims

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: øvelser, teorier og råd om vondt kne?
« #2 : 07. september 2014, 19:44 »
Hehe, "toe-touch" er vel heller mer i retning av "knee-touch" på en god dag her ja, så du er nok inne på noe Grin

Er ikke så flink på muskelnavn og knytte det til øvelser, men slik jeg får står deg skal jeg strekke bakside av låret (og kneet). Og styrke fremsiden av låret og rumpe. Stemmer i så fall overens med mine første tanker, så da prøves det.

Takk for svar, setter pris på god forklaring og konkrete forslag til øvelser!:)

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: øvelser, teorier og råd om vondt kne?
« #3 : 09. september 2014, 05:04 »
Alt i orden. Tipper nok hamstringen din er et GODT sted å begynne. Husk å strekke med hofta, ikke med ryggen (hip hinge)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!