Skrevet av Emne: Benkpress - skulder ut av ledd og skadet vev/sener v/biceps  (Lest 13089 ganger)

supreme_1990

  • Gjest
Hei

Skulle perse i benk idag. Har ikke perset i benk på ca 4år, så tenkte det var på tide. Hadde god oppvarming og begynte rolig på 40kg og jobbet meg oppover. Stoppet på 135kg, det ville ikke opp.
Prøvde 2 ganger. 2 gangen poppet skulderen ut av ledd og armen låste seg. Jeg reiste meg opp og skulderen skle inn på plass igjen, men hadde store smerter i armhulen\biceps. Skal ta røntgen imorgen. Legevakten sa det var nok noen sener/muskelvev/feste til biceps som var skadet. Og det ser ut som den kanskje har sklidd litt ned på siden. Spent på morgen dagen, ser ut som det blir en liten pause.

Noen som har opplevd noe av det samme?

 furious

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Maksløft i tunge øvelser er sånt som man burde gjøre under kyndig veiledning. Folk driver og trener 2-3 reps til failure og eneste grunnen til at det går bra er typisk at vekta ikke er så veldig stor. Hvis man skal trene som en styrkeløfter så kan man godt melde seg inn i en styrkeløftklubb. Jeg liker å ligge på rundt 7-8 reps hvis jeg skal til failure, det gir en pekepinn på hvor nivået ligger hen uansett.   
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Strålingen i armhulen er mest sannsynlig pga klem av brachial plexus under pectoralis minor (får meg til å mistenke dårlig teknikk dessverre).
Poppingen av skulderen/ut av ledd = svak rotator cuff, mest sannynlig. Sett dette før. RCs oppgave er å holde overarmsbeinet godt plassert i socket.

Om noe er skade vil vise seg på MR.

supreme_1990

  • Gjest
Den andre skulderen poppet også en gang, men den gikk rett på plass igjen. Så fikk ingen skader. Legen sa at jeg hadde nok en svakhet i skuldrene.

Jeg skadet biceps når skulderen gikk ut av ledd og stanga/vektene datt ned og presset armen.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Høres ut som du har en skulder som lett går ut av ledd. Problemet ble tematisert i filmen "Lethal weapon 4" hvor Mel Gibson stadig fikk skuldra ut av ledd i forbindelse med boksing og slåssing.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Den andre skulderen poppet også en gang, men den gikk rett på plass igjen. Så fikk ingen skader. Legen sa at jeg hadde nok en svakhet i skuldrene.

Jeg skadet biceps når skulderen gikk ut av ledd og stanga/vektene datt ned og presset armen.

Disse musklene skal holde hodet til humerus i socket. Tren dem.


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Dips involverer faktisk de musklene i noen grad (mer enn benkpress). Ellers bør du trene masse rygg. Roing f.eks. :

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Sjekk lista for muskulatur.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Tar både dips og roing. Så tror jeg bare slutter med å teste 1 RM, så går det nok bra :-)

Det kan tenkes at du er relativt svakere i ryggmuskulaturen og at det er et problem. Hvis du klarer minst +30-40 i chins med medium bredt grep så er du sannsynligvis ikke det.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget dybå

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Har opplevd ca det samme Sad "mista" en manual bakover i flys, røk ca 60% muskelfibrer i ett par sener og knuste fremre del av skulderskålen. Det ble operasjon og 2 år med opptrening før jeg kunne bruke armen normalt.

Hos fysioterapeut ble det veldig mye rotasjonsøvelser samt statisk stabilitetstrening i slynge etter hvert.

Øvelsene jeg i hovedsak kjørte var:
Ut og innoverrotasjon, albue i 90grader 3x30reps hver side
Rotasjon oppover med arm i 90grader. 3x30 hver side (tok 8 mnd etter operasjon før jeg begynte med dette)
Fronthev og sidehev 3x30

Kjørte en del flere øvelser enn dette også, men disse var gjengangere 3 ganger i uka (Begge armer for forebygging mot tilsvarende skader)
Ganske nøyaktig ett år etter operasjon klarte jeg for første gang å holde en fylt 0.5L flaske på strak arm! nå har det gått 18mnd siden den dag, og jeg trener nå benkpress 6 dager i uken mot mitt første styrkeløftstevne som er om 1 uke Smiley

Vet nå i ettertid at jeg er overbevegelig i alle ledd (noe du muligens også er?) og er spesielt utsatt for lignende skader, jeg trener fortsatt støtteøvelser som pushups i slynge med vekt, og benkpress med kjetting/strikk.

Ikke gi opp maksløft, men la det ligge til du er sterk nok i skulderpartiet! Lykke til Smiley
23år
93kg
182cm
200kg benk and counting!

supreme_1990

  • Gjest
Det kan tenkes at du er relativt svakere i ryggmuskulaturen og at det er et problem. Hvis du klarer minst +30-40 i chins med medium bredt grep så er du sannsynligvis ikke det.

Kan hende at jeg er svakere der. Men har god styrke i chins, og tar også en del muscle-ups på en god dag.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Inn og urotasjon i kaberack. 8x2-3 per side, på slutten av økta.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Flerleddsøvelser som involverer rotator cuff musklene kan være en god ide for de som skal styrke de generelt og ikke driver med grunnleggende skulderrehab.

Roing for infraspinatus og teres minor. Arnoldpress for supraspinatus (som jobber mye nede i bånn). Her er en øvelse som skal ta mye både på subscapularis, supraspinatus og infraspinatus (og serratus som også er festet til skulderbladet) :

https://www.youtube.com/watch?v=QzLwH-i0vLk

Se "table 1" og "push-up plus" :

http://b-reddy.org/2011/06/19/best-exercises-for-the-subscapularis/

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

supreme_1990

  • Gjest
armen blir bare mer og mer lilla

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

armen blir bare mer og mer lilla
Dette ser ikke bra ut, kom deg til legen ASAP!

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Avrivning i brachialis kan det faktisk se ut som. Sjelden hørt om det før men alt kan jo ryke når man prøver vekter man ikke er godt nok trent for. At du prøvde to ganger med bom på første er sånn som fort kan gå galt om man ikke er vant til singler. (1 rep) Du burde absolutt dra til legen. Har et håp om at du kanskje bare har fått en minsre fiberavrivning og at den ikke er løsnet helt. God bedring. Viktig at du kommer til riktig lege som faktisk tar noen undersøkelser.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!