Skrevet av Emne: Oppkarbing  (Lest 2632 ganger)

Utlogget Molde-fan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Oppkarbing
« : 14. januar 2015, 11:14 »
Jeg skal kjøre en oppkarbing der jeg skal få i meg ca. 500 gram karbohydrater. Kan jeg spise alt i ett måltid? Eller er det bedre å fordele det over to måltider? Satser på mye poteter, så for mye fiber er ikke noe stort tema.

Utlogget Bollekongen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: Oppkarbing
« #1 : 14. januar 2015, 11:46 »
Det er veldig mye ut å skulle spise 500g karbohydrater i ett måltid, Det tviler jeg faktisk på at du klarer hvis du i tillegg skal ha kjøtt til dette måltidet.

Eks på 500 gram karbohydrater:

Ca 630g Jasminris

En halvkilo med sukker

5 plater med freia melkesjokolade.

3,3KG Høstpotet.

Ta heller å del det opp utover dagen Smiley

Utlogget Molde-fan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Oppkarbing
« #2 : 14. januar 2015, 13:35 »
Men er det noen andre grunner til at man bør fordele det, bortsett fra at det blir et veldig stort måltid? Greier ikke kroppen å nyttiggjøre seg skikkelig av karbohydratene hvis man spiser alle på en gang?

Utlogget Bollekongen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: Oppkarbing
« #3 : 15. januar 2015, 09:37 »
Grunnen til at man fordeler det ut er jo for å holde blodsukkeret jevnt, slik at det ikke svinger opp og ned som en berg og dal bane.
Jeg kjenner ikke til all forskning på hvor mye kroppen maks klarer å nyttiggjøre seg av et måltid, men hvis du skal spise ett måltid om dagen blir det som periodisk faste. Et kjapt søk på google så kan du lese mye om dette Smiley
Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig så du kan lære den opp til akkurat hvilket spisemønster du selv ønsker, men kontinuitet er viktig og man trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.
1, 2, 6 eller 10 måltider om dagen spiller ikke så stor rolle så lenge det fungere for deg og at man får i seg nok og fornuftig mat Smiley

Og forresten, prøv heller å gå litt kontrollert opp i vekt. Ca 0,5 kg/uke skal være greit slik at du ikke legger på deg for store mengder fett som kan være hardt å trimme av igjen Smiley

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Oppkarbing
« #4 : 15. januar 2015, 13:30 »
Jeg er ganske sikker på at fersk, oppdatert forskning viser at kroppen tar i bruk alt du tilfører den, men til forskjellige oppgaver. Kroppen vil sette igang f.eks å forbrenne karbohydrater(bruke det som energi, som er vanlig), samt at karbohydratene har andre oppgaver. De har blant annet fastslått dette ang proteininntak.

Har ikke noen faste kilder, men lest det i en bok jeg har(Bygg muskler!) og litt på nettet generelt.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Oppkarbing
« #5 : 15. januar 2015, 16:31 »
Jeg er ganske sikker på at fersk, oppdatert forskning viser at kroppen tar i bruk alt du tilfører den, men til forskjellige oppgaver. Kroppen vil sette igang f.eks å forbrenne karbohydrater(bruke det som energi, som er vanlig), samt at karbohydratene har andre oppgaver. De har blant annet fastslått dette ang proteininntak.

Har ikke noen faste kilder, men lest det i en bok jeg har(Bygg muskler!) og litt på nettet generelt.

Protein brukes til vedlikehold og oppbygging av muskelvev og annet vev som ligner. Ingen av de andre næringsstoffene kan brukes til det. Hvis man spiser 5000 kcal fett og karbohydrater per dag og null protein så vil musklene svinne hen over tid, uansett.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!