Skrevet av Emne: Skuldersmerter  (Lest 4248 ganger)

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Skuldersmerter
« : 08. januar 2015, 21:42 »
Hei. Den siste mnd har jeg kjent små smerter i høyre skulder ved pressøvelser, samt ro-øvelser. For halvannen uke siden virket det som at noe ble strekt/skadet da jeg trente kabelroing. Siden den gang har jeg hatt små smerter i området rundt humerushodet ved hvile, samt smerter ved både press og draøvelser (på utsiden av skulderen). Hører også små kneppelyder ved abduksjon av armen over skulderhøyde.

Noen med fysiobakgrunn/generell peiling på anatomi som kan si meg hva dette kan være?
Setter også pris på om noen kan anbefale gode fysioterapeuter i Trondheim.

Håper på raskt svar:)
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter
« #1 : 08. januar 2015, 23:33 »
Sjekk styrken på subscapularis. Knepping under abduksjon kan tyde på for lite tilgjengelig intern-rotasjon i min erfaring.
Om subscap ikke fungerer optimalt, vil dette direkte overføres til f.eks roøvelser, da latissimus dorsi også er en intern rotator.
Anterior glide og impingement av humeri er vanlig dersom rotatorcuffen er dysfunksjonell.

Du kan kikke på skuldertråden min her:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=132295.0

Hvis du er stråling/lyning du føler, så kan det være nervesmerte.

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Skuldersmerter
« #2 : 09. januar 2015, 11:06 »
Takk for svar! Kan nevne at jeg i 3-4 mnd har slitt med venstre skulder i tillegg, noe fastlegen mente kunne være betennelse/impingement i supraspinatus. Dette gjorde det smertefullt med pressøvelser (i mindre grad overhead press). Gikk på diclofenac i 2 uker uten betydelig virkning for et par uker siden. Den siste uken har det derimot virket bedre i venstre skulder...

men da kom det jo smerter i høyre skulder i tillegg. Merker ingen smerter i venstre ved draøvelser, noe jeg derimot gjør i høyre. Vil si smertene ligger foran og på siden av delta. Merker også litt smerter i hvile.
 
Kan jeg best beskrive smertene er de som følger:

Venstre; Små smerter ved heving av arm og når jeg strekker etter noe, scapula ikke blir stabilisert og armen blir belastet. Også smerter ved press litt foran, men mest på oversiden av humerushodet. ingen smerter i hvile.

Høyre; Litt verkende smerter i hvile foran og på siden av delta (inn mot humerushodet). Smerter ved abduksjon samt små kneppelyder rundt 90 graders vinkel. Smerter foran ved pressøvelser og på siden ved draøvelser. Merket litt smerter i høyre skulder et par uker før økta hvor det gikk "skeis".

Hva er din anbefaling til videre behandling/utredning? Har vært én gang hos fysio denne uken. Han sjekket mobilitet i begge skuldrene (som virket greit). Han mente dog det kunne være en ørliten hevelse i høyre skulder. Fikk ingen diagnoseutredning, noe jeg stusser over. Ble prøvd trykkbølgebehandling (noe som virket å hjelpe på venstre skulder, men ikke høyre).

Håper på raskt svar. På forhånd takk!

 
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter
« #3 : 09. januar 2015, 15:09 »
Takk for svar! Kan nevne at jeg i 3-4 mnd har slitt med venstre skulder i tillegg, noe fastlegen mente kunne være betennelse/impingement i supraspinatus. Dette gjorde det smertefullt med pressøvelser (i mindre grad overhead press). Gikk på diclofenac i 2 uker uten betydelig virkning for et par uker siden. Den siste uken har det derimot virket bedre i venstre skulder...

men da kom det jo smerter i høyre skulder i tillegg. Merker ingen smerter i venstre ved draøvelser, noe jeg derimot gjør i høyre. Vil si smertene ligger foran og på siden av delta. Merker også litt smerter i hvile.
 
Kan jeg best beskrive smertene er de som følger:

Venstre; Små smerter ved heving av arm og når jeg strekker etter noe, scapula ikke blir stabilisert og armen blir belastet. Også smerter ved press litt foran, men mest på oversiden av humerushodet. ingen smerter i hvile.

Høyre; Litt verkende smerter i hvile foran og på siden av delta (inn mot humerushodet). Smerter ved abduksjon samt små kneppelyder rundt 90 graders vinkel. Smerter foran ved pressøvelser og på siden ved draøvelser. Merket litt smerter i høyre skulder et par uker før økta hvor det gikk "skeis".

Hva er din anbefaling til videre behandling/utredning? Har vært én gang hos fysio denne uken. Han sjekket mobilitet i begge skuldrene (som virket greit). Han mente dog det kunne være en ørliten hevelse i høyre skulder. Fikk ingen diagnoseutredning, noe jeg stusser over. Ble prøvd trykkbølgebehandling (noe som virket å hjelpe på venstre skulder, men ikke høyre).

Håper på raskt svar. På forhånd takk!

Hadde du hatt sub acromion impingement så ville det som regel gjort vondt under OHP. Derfor styrker dette mistanken min om at du har anterior humeral glide pga dysfunksjonell subscapularis. Lats, pecs og ters maj er mindre aktive under ohp, som da minsker risiko for å dra humeri ut av posisjon (anterior glide)

Jeg spekulerer selvfølgelig bare.

Men, det er en sannsynlig forklaring i min mening, og inhibert (inaktiv) subscap er et vanlig problem. Test inn vs utrotasjon, har du vesentlig mindre og vondere innrot enn ut-rotasjon så er det stor sjanse for at subscap er inhibert og ekstern rotator (teres min, infraspin) er overaktive/tighte/lignende.

Diclofenac er en kraftig antiinflammatorisk medisin og vil ikke gjøre NOE med årsaken til betennelsen (som jeg antar å være subluksering av humerus).

Alt i alt synes jeg det høres ut som de samme typiske symptomene og problemene som alle andre har, dårlig stabilitet i skulderleddet og skulderbladene...

Jeg er ikke fysioterapaut bare så det er sagt og har ingen formell medisinsk kompetanse.

* Du har vært hos fysio. Fikk mobilitetssjekk (som virket greit?Huh - jeg tviler) men fikk ingen diagnose.
* Fikk trykkbølgebehandling selv om alt virket greit og ikke fikk noen diagnose.

Høres ut som et desperat forsøk, da man ikke vet bedre alternativ. Trykkbølge virker, for den fjerner betennelse, akkurat som diclofenac. Den kan også fjerne forkalkning og lignende, men dette er også bare symptomer av dysfunksjon.

Anbefaler deg å gå til en annen behandler, som kan forklare hvilke tester som gjøres, hvorfor de gjøres og hva han konkret ser etter.

Som trener så kan jeg anbefale deg å styrke rotatorcuffen din. Pass på at teknikken er clean og kun humeri roteres, da dette sørger for isolasjon av musklene. Du vil ikke at f.eks deltoid eller lignende skal kompensere. Albuen må holdes inntil siden av kroppen hele tiden.
Legg merke til styrken i cuffen: Om du er en sterk kar bør du ha 8 lette reps på 12-15 kg i utrotasjon og minimum 20 innrotasjon! (les skuldertråden min)

For scapula så kan du gjøre scapular push ups (pass på at nedre del av scapula også abdukterer rundt brystet, vanlig feil), protraksjon med bånd, fronthev (noe mer avansert). God kinematikk i scapula krever som regel coaching av noen som veit hva de ser etter, men jeg legger ved en video så kan du prøve deg fram.

Alt dette står i skuldertråden min. Mistenker at jeg har skrevet den litt for avansert ettersom ingen gir noe respons der!
Dessverre krever det innsats og at man studerer disse tingene på egenhånd for å kunne hjelpe seg selv. ELLER finne en god behandler, som dessverre kan vise seg å være vanskelig i dag.

Jeg tilbyr coaching på noen av disse tingene, og du kan maile meg for mer informasjon, dersom du er interessert.

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Skuldersmerter
« #4 : 11. januar 2015, 12:08 »
Takk igjen! Har du/noen andre forresten anbefaling på noen gode fysioterapeuter i Trondheim som kan håndtere problemet?
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter
« #5 : 12. januar 2015, 10:33 »
Prøv å finn en terapaut som driver med Active Release Techniques. Spør litt rundt :-)

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter
« #6 : 12. januar 2015, 10:41 »

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!