Skrevet av Emne: Hvor ofte kan jeg trene styrke, og hvordan?  (Lest 2335 ganger)

Utlogget Bjørn O

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

Hvor ofte kan jeg trene styrke, og hvordan?
« : 10. februar 2015, 21:58 »
Hei alle

Jeg har googlet meg en hel del rundt om emnet uten å bli helt klok på hva som er konsensus (hvis noe sånt finnes).

Hvor ofte bør/kan jeg egentlig trene (det jeg anser som) tung styrketrening? Pr nå trener jeg gjerne ca 4 økter i uka og har "fri" i helgene, noen ganger mer og innimellom mindre. I tillegg hender det rett som det er at jeg går på ski, sykler etc.. på kveldene (1-2 ganger i uka, oftere 1 enn 2).

Pleier å kjøre knebøy, markløft, beinpress og legger en dag, og benk, pullups, militærpress, skråbenk med hantler og roing den andre dagen. 3-6reps x 3-4 serier på nesten alle øvelsene.

Mann 32 år, 84kg, 184cm. Har trent en del i løpet av livet mitt, men styrketreningen kom jeg for alvor igang igjen med nå i sommer/høst. Har trent en del styrke før også, men har blitt litt sporadisk de siste årene innimellom alt mulig annet rart (sykkel, ski etc...) jeg har funnet på Smiley

Er det smart å trene såpass mye (synes det er en fantastisk start på dagen, så vil helst trene hver dag før jobb når det lar seg gjøre...), eller er det ikke bra (som noen mener). Kom gjerne med inspill på programmet også.


Bjørn

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor ofte kan jeg trene styrke, og hvordan?
« #1 : 10. februar 2015, 22:01 »
Programmet høres helt normalt ut. Hvis du ikke blir overtrent er det neppe et problem. Høres ut som janteloven når folk klager på det der. Enkelte får dårlig samvittighet av å høre at folk trener.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Bjørn O

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

Sv: Hvor ofte kan jeg trene styrke, og hvordan?
« #2 : 10. februar 2015, 22:03 »
Føler meg ikke overtrent, så da satser jeg på det så langt  Smiley
Bare for ordens skyld så er det ingen som spesifikt har sagt at _jeg_ trener for hardt/mye, jeg bare ser at det virker i overkant av hva som blir anbefalt i div artikler rundt omkring.
Takker for svar!

B

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor ofte kan jeg trene styrke, og hvordan?
« #3 : 10. februar 2015, 23:41 »
Føler meg ikke overtrent, så da satser jeg på det så langt  Smiley
Bare for ordens skyld så er det ingen som spesifikt har sagt at _jeg_ trener for hardt/mye, jeg bare ser at det virker i overkant av hva som blir anbefalt i div artikler rundt omkring.
Takker for svar!

Er det ikke stort sett overdreven kondisjonstrening de klager på i de artiklene ? Hvis vi ser bort fra rent psykiske ting som kroppsfiksering, megareksi osv ?

I det programmet ditt så har du delt opp kroppen i to og trener de samme musklene to ganger i uka. Det er ikke ekstremt mange sett heller.


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!