avstemning
Spørsmål: Er det lurt?
Tips? - 0 (0%)
Andre muigheter? - 0 (0%)
Stemmer totalt: 0

Skrevet av Emne: Treningsopplegg  (Lest 3546 ganger)

Utlogget goguttn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Treningsopplegg
« : 14. februar 2015, 21:53 »
Hei, jeg er en gutt på 16 år (ca 80kg) og jeg trener hver dag og jeg spiser relativt sunt.Jeg vil bli sterkere i overkroppen samtidig som jeg har lyst til å spessialisere meg på sykkel.
Jeg har en trenings-plan noe lignende denne:
-Man: Styrketrening-trening av hele kroppen
-Tir: Kondisjon. Intervaller Løping/spinning
Ons: Styrketrening -||-
Tor: Kondisjon. Langkjøring sykkling 1-2t
Fre: Styrketrening -||-
Lør: Kondisjon. Alternativ-trening
Søn: Svømming.
Denne planen har jeg brukt i 2 og en halv måned men ikke hatt spesielt stor fremgang. Har tenkt på å kjøpe sånn protein,creatinpulver for å få litt raskere framgang, men jeg vet ikke helt. :Smiley

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Treningsopplegg
« #1 : 14. februar 2015, 22:14 »
Hvis du spiser relativt sunn og nok mat, så tror jeg ikke proteinpulver og kreatin er det som skal til for å få deg fremover.

For det første, så trener du hver eneste dag. Det kan fungere siden du er ung og forhåpentligvis midt i hormoneksplosjonen, men det er allikevel vanskelig å trene mye kondisjon og i tillegg forvente markant fremgang på styrkefronten. Musklene får mindre tid til å slappe av og bygge seg opp, og kaloriforbruket ditt er høyt på grunn av all kondisjonen i tillegg. Altså må du trøkke ned på enda mer mat for å komme dit du vil.

Hvorfor vil du bare bli sterkere i overkroppen? Det kan nok lønne seg å ta med beina også, i og med at de er kjempestore muskler som vil hjelpe all annen vekst fremover. Ettersom du vil spesialisere deg på sykkel etterhvert trenger du ikke å sprenge beina med styrketrening hele tiden, men i en begynnerfase er det kritisk å også trene beina.

Kan du skrive eksakt hvordan styrketreningen din ser ut? Det kan være du bør kutte minst 1 dag trening i uka, kanskje også 2. Hovedsaklig ville jeg ha kutta ut svømminga i en periode hvor du fokuserer på å øke styrken.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget goguttn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Treningsopplegg
« #2 : 14. februar 2015, 22:53 »
Alle vil jo bli sterkere i overkroppen?
Jeg er ikke like sterk i overkroppen som i beina(som gjennomsnittlig). Kroppen min ser litt pæreformet ut(som en litt fet dame)
Så jeg har lyst å få en mer stabil overkropp.
Det kan være at jeg ikke har spist nok, som du sier. For jeg har gått på en slags diett på ca 1700 kalorier i en måned og har gått ned ca 4 kg.
Styrketreningen :oppvarming, chins, benkpress, knebøy, ala roing med vekter, og noen mageøvelser. Har kuttet ut biceps og triceps øvelsene + et par skuldre og bryst øvelser (for en slags "personlig trener" sa at jeg ikke trengte det).
Men hvorfor ikke svømminga? Er ikke det bra trening for alle muskler og jeg bruker det som enten en kondisjons eller restitusjonstrening. Kommer helt annpå om jeg føler meg sliten eller ei.
Men har hørt at man får større muskler med styrketrening+creatin-kapsler.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningsopplegg
« #3 : 14. februar 2015, 23:02 »
Alle vil jo bli sterkere i overkroppen?
Jeg er ikke like sterk i overkroppen som i beina(som gjennomsnittlig). Kroppen min ser litt pæreformet ut(som en litt fet dame)
Så jeg har lyst å få en mer stabil overkropp.

Spørs litt hva utgangspunktet er. Da jeg var 17 år trente jeg mye ballspill som basket og innebandy innendørs og en del sprint og uten å løfte vekter så var jeg sterk i underkroppen. Jeg gikk rett på å ta minst 10 reps med egen kroppsvekt (70 kilo) i dyp knebøy uten å ha trent det før. Vi trente egentlig mer overkropp, litt pushups og kropphevinger i bom o.l. Så jeg tok 58 kilo i benkpress på 69 kilo kroppsvekt på samme tid. Men som du skjønner så hadde jeg fortsatt minst like mye bruk for å trene overkropp som underkropp. Jeg var generelt ganske tynn i hele kroppen, men hadde brede skuldre. Hvis man i tillegg ser ut som ei pære så kan jeg forstå at man vil fokusere mest på overkropp.
  
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Treningsopplegg
« #4 : 14. februar 2015, 23:34 »
Jeg har forståelse for at du gjerne vil ha symmetri i kroppsfasongen din, ingen innvendinger der. Men nå er det jo slik at å bli sterkere i overkroppen ikke utelukker å bli sterkere i underkroppen.

Svømming er flott trening, men også fysisk krevende, og er kjent for å "stjele" evnen til å bygge større muskler mer enn andre former for kondisjonstrening.

Hva med et program ala dette:

Mandag: Knebøy, benkpress, chins
Tirsdag: Intervaller, men med måtehold - ikke syke mengder som gjør at du blir helt utslitt
Onsdag: Markløft, skråbenk eller skulderpress, roing med stang
Torsdag: Hvile, spise, sove, ligge på sofaen og gjøre mora di forbanna
Fredag: Knebøy, benkpress, chins
Lørdag: Noe kondisjonstrening du liker godt, men igjen med måte
Søndag: Gjøre mora di enda mer forbanna ved å sove til klokka 14 og spise opp hele kjøleskapet

Der har du 3 runder med benk/benkassistanse i uka, 4 runder med rygg om man regner med markløftet som en ryggøvelse (som jeg gjør), og 2 runder med kongen av øvelser, knebøy. Er det noe du kunne si deg villig til å prøve?

Og ja, du får kanskje litt mer vann i musklene av kreatin, men jeg hadde ikke giddi å bruke penga på det.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningsopplegg
« #5 : 14. februar 2015, 23:51 »


Over har vi et bilde av Knut Jørgen etter at han tok "knebøy er en fullkroppsøvelse" litt for alvorlig og bestemte seg for å følge dette programmet, tildels med stor suksess :

Mandag
Knebøy 5x5
Knebøy 5x10
Knebøy 5x20

Onsdag
Knebøy 5x5
Knebøy 5x10
Knebøy 5x20

Fredag
Knebøy 5x5
Knebøy 5x10
Knebøy 5x20

 Grin
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningsopplegg
« #6 : 14. februar 2015, 23:58 »
Jeg har forståelse for at du gjerne vil ha symmetri i kroppsfasongen din, ingen innvendinger der. Men nå er det jo slik at å bli sterkere i overkroppen ikke utelukker å bli sterkere i underkroppen.

Svømming er flott trening, men også fysisk krevende, og er kjent for å "stjele" evnen til å bygge større muskler mer enn andre former for kondisjonstrening.

Hva med et program ala dette:

Mandag: Knebøy, benkpress, chins
Tirsdag: Intervaller, men med måtehold - ikke syke mengder som gjør at du blir helt utslitt
Onsdag: Markløft, skråbenk eller skulderpress, roing med stang
Torsdag: Hvile, spise, sove, ligge på sofaen og gjøre mora di forbanna
Fredag: Knebøy, benkpress, chins
Lørdag: Noe kondisjonstrening du liker godt, men igjen med måte
Søndag: Gjøre mora di enda mer forbanna ved å sove til klokka 14 og spise opp hele kjøleskapet

Der har du 3 runder med benk/benkassistanse i uka, 4 runder med rygg om man regner med markløftet som en ryggøvelse (som jeg gjør), og 2 runder med kongen av øvelser, knebøy. Er det noe du kunne si deg villig til å prøve?

Og ja, du får kanskje litt mer vann i musklene av kreatin, men jeg hadde ikke giddi å bruke penga på det.

 Cheesy
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget goguttn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Treningsopplegg
« #7 : 16. februar 2015, 16:29 »
Ja jeg kan alltids prøve!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!