Skrevet av Emne: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp  (Lest 3787 ganger)

Utlogget kimkarlsen88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6

Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« : 23. februar 2015, 10:30 »
Hei Smiley

Trenger litt tips til benkpress med manualer. Blitt utrolig fan av øvelsen hvor jeg har fått god progresjon på økt vekt i det siste.

Jeg sliter litt med teknikk når jeg skal legge meg ned på benken og opp fra benken med manualene. Føler jeg gjør det feil og litt redd for skade i korsryggen. Blitt mer "klønete" etter jeg har økt vektene.

Har trent 10x3.

Alt av tips blir satt pris på  Smiley
May the Force be with you Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #1 : 23. februar 2015, 12:24 »
Der har du hovedproblemet med øvelsen. Hva som skjer når vektene blir store. Det beste er hvis man har kroker å henge manualene på slik at de henger over en eller at noen gir de til en mens man har armene ustrakt over seg. Bortsett fra det, så blir det masse trøbling.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bukt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #2 : 23. februar 2015, 13:46 »
Dette er ikke noe hokus pokus... Sett deg ned på benkenn med hantlene liggende på lårene og "vipp" deg bakover og løft hantlene opp/bort med  lårene ... vips er de oppe, motsatt når du er ferdig...  da kan du kjøre tunge hantler uten noe stress. aldri sett noen kjøre hantler med de hengende i kroker.. det beste er å innarbeide god teknikk og øke vektene ettersom styrken og teknikken kommer..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #4 : 24. februar 2015, 21:50 »

Det er jo litt nisje, da... Tongue

Men fra spøk til revolver, en del av det å bli sterkere med manualer er jo selve "oppløftet" når de begynner å bli tyngre. Du er ikke sterk nok til å bevege deg opp i vekt før du også klarer å manøvrere dem på plass. Etter at jeg slutta å bruke beina til å "sparke" dem opp, og isteden fører dem kontrollert langs kroppen til "bunnposisjon" først, har det problemet mer eller mindre blitt borte. Trener du deg opp til dødt stopp på kassa følger presstyrke i den posisjonen nødvendigvis med på kjøpet.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #5 : 24. februar 2015, 22:14 »
Det er jo litt nisje, da... Tongue

Men fra spøk til revolver, en del av det å bli sterkere med manualer er jo selve "oppløftet" når de begynner å bli tyngre. Du er ikke sterk nok til å bevege deg opp i vekt før du også klarer å manøvrere dem på plass. Etter at jeg slutta å bruke beina til å "sparke" dem opp, og isteden fører dem kontrollert langs kroppen til "bunnposisjon" først, har det problemet mer eller mindre blitt borte. Trener du deg opp til dødt stopp på kassa følger presstyrke i den posisjonen nødvendigvis med på kjøpet.

Det blir nødvendigvis sånn at de neste repetisjonene blir mye lettere enn den første. Klarer du en så klarer du en haug.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bukt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #6 : 24. februar 2015, 22:16 »
Etter at jeg slutta å bruke beina til å "sparke" dem opp, og isteden fører dem kontrollert langs kroppen til "bunnposisjon" først, har det problemet mer eller mindre blitt borte. Trener du deg opp til dødt stopp på kassa følger presstyrke i den posisjonen nødvendigvis med på kjøpet.

Ser ikke helt hvordan du starter hvis du ikke har de mot låret ved start. Jeg har alltid gjort slik som på video under og det har alltid fungert bra med tunge vekter. ikke noe spark opp med vektene men de føres i startposisjon av overkropp kombinert med lår... start er alltid i bunn og full kontroll . skrev kanskje litt keitete i post over.

https://www.youtube.com/watch?v=o1pRkTrXzbc

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #7 : 24. februar 2015, 22:25 »
Med "låring" så bruker man iallfall mindre energi på den første repetisjonen. Vet ikke helt hvor sikkert alt det der er med tunge vekter, hva skjer hvis man bommer litt på utførelsen ? Armene vris i en eller annen retning = skader ? Har også sett folk såvidt unngå å få tunge manualer i hodet etter å ha mistet kontroll på de.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #8 : 24. februar 2015, 22:47 »
Ser ikke helt hvordan du starter hvis du ikke har de mot låret ved start. Jeg har alltid gjort slik som på video under og det har alltid fungert bra med tunge vekter. ikke noe spark opp med vektene men de føres i startposisjon av overkropp kombinert med lår... start er alltid i bunn og full kontroll . skrev kanskje litt keitete i post over.

https://www.youtube.com/watch?v=o1pRkTrXzbc

Jo, det er altså mer eller mindre det vi ser i videoen her jeg mener. Man har dem på låra i starten (selvfølgelig), og så legger man seg ned og "fører" dem langs kroppen og til "dødstopp"-posisjonen på kassa. Og så opp.

Det jeg mener med "spark" er å ha dem ytterst på lårene, og så gjøre et ordentlig knespark når man legger seg, sånn at manualene "flyr" litt og ender opp i topposisjon istedenfor bunnposisjon. Kan skjønne at dette ikke akkurat er enkelt å forestille seg når man bare leser hva jeg skriver... Tongue
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Benkpress med manualer, Teknikk hjelp
« #9 : 25. februar 2015, 00:53 »
Jo, det er altså mer eller mindre det vi ser i videoen her jeg mener. Man har dem på låra i starten (selvfølgelig), og så legger man seg ned og "fører" dem langs kroppen og til "dødstopp"-posisjonen på kassa. Og så opp.

Det jeg mener med "spark" er å ha dem ytterst på lårene, og så gjøre et ordentlig knespark når man legger seg, sånn at manualene "flyr" litt og ender opp i topposisjon istedenfor bunnposisjon. Kan skjønne at dette ikke akkurat er enkelt å forestille seg når man bare leser hva jeg skriver... Tongue

Det folk gjør er vel å sparke såpass med knærne at de ikke bruker mer energi på den første repetisjonen enn de gjør på den neste, som starter fra topposisjon. Når man kun bruker armene for å komme igang så blir det fort en single + et droppsett med x antall repetisjoner som i praksis er betydelig lettere enn den første.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!