Skrevet av Emne: Chins  (Lest 2430 ganger)

Utlogget ananda

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Chins
« : 09. mars 2016, 21:06 »
Jeg begynner å bli frustrert. Har nå trent styrke i over to mnd. Målet var å etterhvert klare å dra meg opp. Vi har gym hjemme, rack med stang, så jeg setter stanga øverst, men armene kjennes ut som pudding.

Hvilke andre øvelser kan jeg fokusere på for å bli sterk nok?

Jeg prøvde negative chins nå, men det holder et halvt sekund og prøver med strikk.. (har røket en strikk allerede). Dessuten trener jeg alltid hele kroppen så tungt som jeg orker, med to dgrs mellomrom. Rygg, rumpe, ben (tar 60 kg i dype knebøy og strake markløft, så bena er tydeligvis mye sterkere enn armene), mage, skuldre, bryst og armer (triceps, dips bla). Jeg varierer litt hva slags øvelser jeg bruker på hver del, men tar på så tungt jeg klarer.

Men hva kan booste meg mot målet om å kunne dra meg opp?

Er det noen grep som er lettere? Hendene nærme hverandre, eller fra hverandre, fingrene fra eller mot ansiktet?

Takknemlig for alle tips Huh?


Utlogget Mksuperwoman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 20

Sv: Chins
« #1 : 09. mars 2016, 21:56 »
Først og fremst vil jeg si at jeg har null erfaring på dette området! Men fordi jeg har et mål om å klare pull ups en gang i fremtiden, har jeg gjort litt research. Chins og pull ups er jo ganske like, så det er nok mange av de samme øvelsene man kan gjøre for å bli flinkere i begge. Jeg har lest at bredere grep gjør det lettere, men her tror jeg egentlig man bare bør prøve seg frem. Det er litt som med push ups - jo nærmere hendene er hverandre, jo tyngre blir det (synes jeg i alle fall...). På diverse demonstrasjonsvideoer på YouTube sier de at det er lettere å ha håndflatene mot ansiktet, men "vanlige" pull ups er med håndflatene fra (motsatt).

Mye av dette visste du sikkert, men jeg vil anbefale deg å se på YouTube! Det kanskje beste tipset jeg har hentet der, er å utføre pull ups (chins i ditt tilfelle) med en fot på en kasse/stol, så "avlaster" man litt av vekten der. Ellers vil jo øvelser innenfor styrketrening som forbedrer styrke i rygg/skuldre/armer/bryst (generelt hele overkroppen), gjøre det lettere å utføre chins. F.eks. Hvis du løper 10 km ofte vil det naturligvis bli enklere å løpe maraton. Akkurat hvilke øvelser du bør gjennomføre kan jeg ikke svare på, men push ups er sjeldent en taper. En annen øvelse jeg så på YouTube, er å bruke kassen til å komme seg opp til topposisjon (uten å bruke armer), så løfter man føttene av kassen og senker seg rolig ned til bunnposisjon.  Jeg vil også tro roing og nedtrekk vil gjøre chins lettere fordi det øker styrken i de musklene som benyttes i øvelsen. Dessuten kan baseløft være aktuelt, og bør ha en sentral plass i programmet.

Om du stagnerer og ikke opplever progresjon, kan forandring i programmet være positivt. Eller et helt nytt program. Kanskje du kan prøve deg på et to- eller tredelt program? Kanskje du trener for lenge av gangen, med for lette vekter for å faktisk øke muskelstyrken? Alt mellom 5-12 rep bør være ok dersom målet er økt styrke, men da må man selvfølgelig tilpasse vekten og.

Anbefaler deg å gjøre litt research selv, er ikke sikkert jeg har rett Wink

EDIT: Okei, så jeg har funnet ut at chins er det samme som pull ups, med annerledes grep. Og den øvelsen jeg beskrev er akkurat det du sa, negative chins.

Utlogget ananda

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Chins
« #2 : 09. mars 2016, 23:28 »
Tusen takk for gode tips!  Smiley Ja, skal gjøre litt mer research og se på YouTube.

Gå til:  

Bygg mer muskler og bli sterkere i vanlig benkpress med gulvpress.

Et varmt bad forbrenner fett

Trening03.03.2021397

Se her hvor mye du kan forbrenne ved å ligge å kose deg i badekaret eller jacuzzien.
Se video.

Kakene som bygger muskler

Kosthold26.01.20211427

Kaker er ikke lengre ensbetydende med masse sukker.

5 øvelser med strikk

Trening25.01.2021434

Disse øvelsene kan du gjøre når som helst, hvor som helst.