Skrevet av Emne: Stronglift sine øvelser i et RYP oppsett?  (Lest 3706 ganger)

Utlogget Kroko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Stronglift sine øvelser i et RYP oppsett?
« : 23. mars 2016, 13:20 »
Jeg er nybegynner. 31 år, veier 75 kg.

Hvordan vil det være å kjøre øvelsene fra Stronglift 5x5 (som fordeles på to dager) i samme økt, og følge reps/sett og progresjon fra RYP?

Det vil i så fall se slik ut:

Knebøy
Markløft
Benkpress
Stående skulderpress
Stående roing

Uke 1-2 lettere med 12 reps , uke 3-4 noe tygnre med 8 reps , uke 5-6 tungt med ca 4-5 reps.
3 sett av øvelsene. Alle øvelser hver økt. 2-3 økter per uke (tenker i utgangspunktet mandag, onsdag, fredag - men det kan bli litt variasjon, og derfor noen ganger to dager mellom hver treningsøkt, for eksempel mandag, torsdag, søndag eller tirsdag, lørdag osv)..

Hovedspørsmålet mitt er vel om dette blir for tungt og for mye?

Jeg liker både SL 5x5 og RYP "på papiret", men jeg synes RYP fra TN har litt sære øvelser (for lite benøvelser og lite baseøvelser, mangler markløft, velger skråbenk fremfor vanlig benkpress og arnoldpress fremfor stående skulderperss med stang, og nedtrekk og roing i maskiner osv). SL 5x5 virker bra, men når jeg tidvis får litt uregelmessig trening og det kan noen ganger bli kun 2 økter per uke, så kan det fort gå lang tid mellom øvelsene (knebøy kjøres jo i SL 5x5 hver økt, men for min del kan det i verste fall bli en uke mellom de "like" øktene, altså DAG A på mandag, DAG B på torsdag og så DAG A på søndag - da blir benkpress for eksempel trent mandag og søndag den uka...).

Hva vil dere anbefale? Som nevnt er jeg nybegynner, trener nå med ca 65 kg i benk, knebøy og markløft med 6-8 reps.

Takk for all hjelp!! Smiley

Utlogget Cupcake

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Stronglift sine øvelser i et RYP oppsett?
« #1 : 23. mars 2016, 15:29 »
Hei!

Når man er nybegynner med de vektene du oppgir, er det lurt å holde seg til ett enkelt program en stund(6-8 uker).
Jeg anbefaler derfor at du følger ett av programmene du nevner til punkt og prikke før du forandrer på dem. Etter hvert som du får erfaring, kan du kjenne på kroppen hvordan den svarer på treningen, få en følelse for hvilke øvelser du kan mestre bra, etc. Da kan du forandre litt på underordnede deler av et program. Hovedtrekkene må man uansett følge.

La meg derfor komme med en liten advarsel: Basert på dine idèer her, kan du nå være på vei inn i en felle som vil ødelegge for deg. Det virker ofte som om en del nybegynnere vil ha en blanding mellom dietmar, stronglifts, ryp, max ot, etc fordi de vil ha alt på en gang. Da ender de opp med et egendefinert, elendig program som gjør at de ikke får noe ut av treningen. Da stagnerer de, gir opp og/eller skylder på ett av programmene (som de egentlig ikke har prøvd).

Du lister opp gode øvelser, men personlig ville jeg byttet ut stående roing med en eller annen form for horisontal trekkøvelse (stangroing, roing i maskin, benktrekk, hantelroing, etc). Da kan du bruke tyngre belastning, noe som bygger mer styrke/muskler. Så ville jeg lagt til en vertikal trekkøvelse (pull ups, nedtrekk, e.l). Dette primært for skadeforebygging og skulderstabilitet. Stående roing er, slik jeg ser det, best egnet til å øke eksplosiv kraft i forbindelse med trekk fasen i rykk og/eller støt.

Generelt sett blir det ikke for tungt og/eller for mye slik du legger opp til, men du må spise nok (Ligge i kalorioverskudd). Kjenn etter selv. Hvis du har overskudd og merker at du kan øke belastningen og/eller antall repetisjoner hver økt, er du på riktig vei. Hold litt igjen, og ikke tren til utmattelse hver gang, så vil du få mye igjen for øktene dine hvis kostholdet er bra og du sover godt/nok.

Forsøk å trene 3 ganger i uken. Gjør dette til en prioritering. 2 økter i uka blir vel lite, men du vil nok merke framgang uansett siden du ikke har drevet med dette før. Se for øvrig nybegynnerprogrammet for styrkeløft her på forumet. Det kan nok passe deg godt: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=2390.0

Lykke til!


Utlogget Kroko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Stronglift sine øvelser i et RYP oppsett?
« #2 : 24. mars 2016, 23:23 »
Takk for svar! Jeg er enig i det du nevner. Jeg forsøker å jobbe med alle faktorer utenom treningen også, men det er vanskelig.
Vurderer å kjøre RYP programmet et par runder og se om det fungerer for meg.

Gå til:  

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201964

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191818

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.