Skrevet av Emne: Problemet med strukket/revet bryst  (Lest 23274 ganger)

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Problemet med strukket/revet bryst
« : 01. april 2016, 13:35 »
Oppdatert noen poster nede. Tror dette sitter i brystet og ikke skulderen. Super takknemlig for all hjelp.

Hei!

Har slitt med senebetennelse i skuldrene i et par måneder nå. Har fått noen voltarenkurerer som har døyvet det, men det kommer tilbake. Jeg lurer på om det er noen her som kan anbefale en naprapat eller muskelterapaut (eller lignende) i Bergensområdet som er flink med skuldre? Har gått litt til forskjellige fysioterapauter, naprapater og kiropraktorer opp igjennom årene for diverse ting, men ofte har det vært folk som ikke har helt peiling. Så for å spare tid og penger, så kanskje noen her kan anbefale noen som har peiling på skuldre?

Håper noen kan hjelpe meg. Klikker av å ikke kunne trene.

Utlogget Mandrake_1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hei.
Guttungen som er håndballspiller sleit med betennelse i skulderen i høst. Etter tips fra fysio så begynte han å trene i Redcore. Dette funket veldig bra. Og etter ca 10 økter var han skadefri. Trening som alternativ til piller har jeg tro på, selv om du kanskje må legge om treningen en periode. Ang. Redcore så har jeg fått veldig sans for slyngetrening når jeg først kom igang og bruker slynger fast som endel av oppvarmingsrutinene før styrke trening.

Lykke til med skulderen din.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Ørjan Lie på klepp fysio er den eneste jeg vil anbefale på vestlandet.

Øvrig kan du spare deg for fortvilelsen og heller undersøke problemet selv. Det er svært få som har peiling på årsaken til skulderproblematikk, nemlig feilbevegelse av skulderbladene. Les evt en artikkel på nettsida mi om dette, eller besøk Ørjan. Det er spesifikk opptrening du trenger - ikke piller eller én enkelt øvelse. Stjernene må stå i rekkefølge for at slike vanlige tiltak skal fungere på langsikt.

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Takk for det, Mandrake!

Klepp Fysio er nok altfor langt sør dessverre. Men artig at du svarte, Kjetil, for det var videoen din jeg brukte som veiledning til å fikse det jeg tror er en såkalt "impingement". I tillegg til de andre øvelsene så brukte den øvelsen som er beskrevet som "shoulder rotation external with band". Både med kabeltrekk og litt med lette manualer. I tillegg kjørte jeg på med "broomstick stretches", da jeg leste at dette skulle være bra. Etter det har jeg nå en senebetennelse som gjør ekstremt vondt når jeg forsøker å rotere skuldrene utover. Er ganske fortvilet nå Sad Det eneste positive må vel være at nå er de så vondt at jeg ikke kjenner noe til den "impingementen" jeg i utgangspunktet skulle prøve å fikse.
   Har bestilt legetime for å få en MR for å se om jeg har noen rupturer eller annet snacks inni der, så håpte jeg at en naprapat eller lignende kunne hjelpe meg å bli kvitt dette fortere, for etter to måneder uten trening så er jeg skikkelig nedfor Sad Har du noen tips?

Tusen takk! Smiley

Edit: PS: Bør jeg unngå å lete etter og trykke på triggerpoint nå i den akutte fasen, nå mens det er hovent og vondt? Kan jeg gjøre det verre, eller er det hensiktsmessig å trykke og massere litt?

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Hei. Jeg kan anbefale Håkon Reime. Han holder til på avdelingen på Sandsli. Kontaktinfo ligger på totalkropp.no
Han er naprapat

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Tusen takk! Da prøver jeg han Cheesy

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Takk for det, Mandrake!

Klepp Fysio er nok altfor langt sør dessverre. Men artig at du svarte, Kjetil, for det var videoen din jeg brukte som veiledning til å fikse det jeg tror er en såkalt "impingement". I tillegg til de andre øvelsene så brukte den øvelsen som er beskrevet som "shoulder rotation external with band". Både med kabeltrekk og litt med lette manualer. I tillegg kjørte jeg på med "broomstick stretches", da jeg leste at dette skulle være bra. Etter det har jeg nå en senebetennelse som gjør ekstremt vondt når jeg forsøker å rotere skuldrene utover. Er ganske fortvilet nå Sad Det eneste positive må vel være at nå er de så vondt at jeg ikke kjenner noe til den "impingementen" jeg i utgangspunktet skulle prøve å fikse.
   Har bestilt legetime for å få en MR for å se om jeg har noen rupturer eller annet snacks inni der, så håpte jeg at en naprapat eller lignende kunne hjelpe meg å bli kvitt dette fortere, for etter to måneder uten trening så er jeg skikkelig nedfor Sad Har du noen tips?

Tusen takk! Smiley

Edit: PS: Bør jeg unngå å lete etter og trykke på triggerpoint nå i den akutte fasen, nå mens det er hovent og vondt? Kan jeg gjøre det verre, eller er det hensiktsmessig å trykke og massere litt?

Hvis du skal ha tips, må jeg ha mye mer spesifikk informasjon om skaden

Nøyaktig smertested (spesifikk!), hva som fremprovoserer, smertetype - altså sensasjon

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Noen som kan anbefale en skulderekspert i Bergen?
« #7 : 08. august 2016, 22:45 »
Takk igjen for alle svar. Jeg trodde jeg fikk ordnet dette, men det ser ut som jeg har vært helt på villspor. Jeg tror faktisk ikke dette er noen senebetennelse i skulderen. Istedet for å lage en ny tråd tror jeg at jeg skal ta hele greia fra scratch her, så slipper jeg å spamme forumet. Tror jeg har vært grundig nå, i tilfelle noen av dere fortsatt har anledning og tid til å ta en kikk.

I Februar hadde jeg en skikkelig tung bryst/triceps trening med tung benk og dips med vekter. I dagene som fulgte fikk jeg skikkelig muskelsårhet/gangsperre. Jeg tok dette som et tegn på at jeg hadde hatt en god økt, og tok 4-5 dagers pause. Når jeg da kom tilbake til trening og trente medium tung benk og tung militærpress så begynte det å brenne skikkelig i brystet. Føltes som en skikkelig intenst pump, i bryst og framside skulder. Trente igjennom dette, og fikk igjen skikkelig muskelsårhet i mange dager etterpå. Brystet ble skikkelig "tight" og stramt og fremsiden av skulderen min ble også veldig øm. Jeg begynte derfor å tøye brystet, noe jeg aldri har vært noe flink til å gjøre før. Tøyde helt sikkert litt for hardt også. Tenkte at jeg hadde litt foroverroterte skuldre og at jeg måtte korrigere holdningen min, siden det var dette som forårsaket problemene (tenkte jeg). Antok at det var skuldrene mine som ble irriterte og at ømheten i brystet kom derfra. Altså var det mest ømt i framside skulder den delen av brystet som grenser til skulderen/armhulen.

Jeg tenker i ettertid at jeg har fått en delvis muskelavrivning, "muscle strain" eller "muscle tear", utifra hva jeg finner av informasjon fra artikler og andres erfaringer på internett. Altså at det ikke er skulderen som er problemet her, men pectoralis! Og at det heller ikke dreier seg om en betennelse, men rett og slett en skadet muskel som lett blir irritert og full av inflammasjon. Jeg kan ikke huske å ha kjent noen umiddelbar smerte eller tegn på en avrivning i tiden da dette skjedde. Styrken holdt seg forholdsvis greit også. Jeg brukte de neste ukene til å unngå brysttrening og tøye før jeg begynte å trene lett igjen. Kanskje 30 kg på stangen i benkpress på det meste. Gikk helt greit, men inflammasjonen i brystet blusset opp igjen og varte i flere dager. Ga det noen uker og prøvde igjen med bare stangen. Brystet ble fortsatt kjempeirritert i etterkant.

Jeg tenker nå i ettertid at jeg har gjort vondt verre ved å tøye og har sikkert bidratt til at det har dannet seg mye arrvev. Jeg leser at dette bør man få massert og jobbet med slik at det healer seg sterkere, for etter 10 uker så er det ferdig grodd og da er det for sent og kan bli kronisk Sad

Dette gjorde jeg ikke fordi jeg fikk hjelp av en flink kiropraktor/fysioterapaut som arbeider opp mot idrettsutøvere her i Bergen. Tenkte at det var rette stedet for denne slags problemet.
Han mente at det var dårlig skulderstabilitet som gjorde at brystet var "blitt lei" av å overkompansere og derfor ble det "tight" og full av inflammasjon. Det hørtes ut som han var bombesikker på dette, og sa jeg bare kunne avbestille MR'en min, noe jeg gjorde. Så istedet for å fikse arrvevet som danner seg og å trene opp brystet lett igjen, så har jeg hatt timer hos han hver 14 dag (Dyrt!) der vi har jobbet med slyngeøvelser for skulderstabilitet. Jeg syns at dette høres mer og mer feil ut i forhold til mine symptomer (selv om jeg helt sikkert har godt av stabilitetstrening av skulderen). Noen synspunkter på dette?

Er takknemlig for all hjelp og om det er noen som kan hjelpe meg eller veilede meg med dette, så er jeg evig takknemlig. Er fryktelig lei av å se at brystkassen sakte men sikkert blir om til manboobs, og utrolig frustrerende å tenke på at det kanskje aldri blir helt bra Sad Jeg er villig til å bruke penger for å få ordne på dette, så om noen "proffesjonelle" her tror de har et svar eller hva som helst, så ikke nøl. Har du noen formening, Kjetil Larsen?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #8 : 09. august 2016, 09:39 »
Pleier det å 'poppe' i ribbene dine, inn mot brystbenet?

Du har ikke svart på spørsmålene jeg stilte ovenfor.

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #9 : 17. august 2016, 11:56 »
Nei, ingen popping i det hele tatt.
Om jeg trener bryst så går det i grunn helt greit, bortsett fra de gangene i begynnelsen i Februar da jeg fortsatt trente tungt. Da kjente jeg at det "brant" godt helt øverst i brystet, parallelt med kragebeinet (men ikke helt inntil, så jeg tror ikke det er noe problem med kragebeinet), bare øvre del av brystet fra armulen og innover mot midten (har prøvd å tegne dette inn). På begge sider. Og det kjentes ut som jeg fikk en skikkelig god "pump" som brant og sved godt, men det kjentes mer ut som en eller annen inflammasjon.

Problemene begynner stort sett dagen etterpå. Da får jeg helt enormt treningsverk/gangsperre, og det varer mye lenger enn vanlig. Undersiden av brystet blir også veldig tight og stramt oppover mot armulen og veldig ømt hele veien under der. Kjennes ut som jeg fortsatt har pump i flere dager etterpå jeg har trent, selv om jeg har trent lett. Kan også nevne at skuldrene ikke kjennes ut til å være et problem.



Det pleier å roe seg etter 4-5 dager og etter en uke så har jeg fått tilbake full range of motion. Nå har jeg forresten ikke trent bryst på flere måneder, kun stabilitetstrening, for å så de siste ukene begynt kjempeforsiktig med litt flyes med et par kilos belastning og benkpress der jeg jobbet meg opp fra 5 kg til 3x10 med stanga, 20 kg. Gikk helt fint. MEN I går hadde jeg en rygg-økt med noen venner og kjørte pullovers som en del av deres ryggprogram. Nå er jeg brystet kjempeømt og tight, spesielt undersiden, og det kjennes ut som jeg har pump hele tiden. Brystet skriker i smerte ved den minste antydning til aktivering. Med andre ord slik det har vært før. Det skal jo ikke være sånn  Huh

Edit: Den røde merkingen av hvor det gjør vondt gjelder på både høyre og venstre bryst.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #10 : 18. august 2016, 11:36 »
Det du beskriver høres ut som en form for thoracic outlet syndrom.

Denne vanvittige pumpen - uten tilsynelatende nervesmerter - og muskulatur som ikke har normal recovery (antakeligvis på grunn av manglende næringstilførsel og kanskje venøse restriksjoner)

Jeg har skrevet en artikkel om TOS. Den omhandler primært nerverelaterte problemer, men det løses ofte på samme måte. Problemer med skulderbladene, for lave krageben, og øvrig muskulatur som medfører kompresjon (iskemi) av arterier og eventuelt vener.

Dette kan forklare pumpen, lang recovery, dårlig funksjon av muskulatur.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Axillary_branches.PNG

Artikkel her:
http://treningogrehab.no/losningen-thoracic-outlet-syndrom-tos/

Det du må gjøre er å dra til legen og forklare at du TROR at du har kompresjon av tilførselsårer til bryst og skulder. Kanskje på grunn av TOS eller annet. De må ta MR og annen relevant testing for å avdekke hvor kompresjonen forekommer.

Dersom kompresjon er i noen av TOS-områdene, og de foreslår operasjon, så er det lurere å undersøke muskel og skjelett først. Kom ned til klinikken min i oslo. Dersom de finner blokkering i åre eller lignende, som IKKE er muskel og skjelettrelatert, har de metoder å ordne dette på (utenfor mitt fagfelt).

Lykke til!

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #11 : 19. august 2016, 01:23 »
Åh, herregud, dette hørtes skummelt ut Sad Nå angrer jeg på at jeg avlyste den MR'en jeg hadde bestilt. Var til og med 3 måneders ventetid. Har ikke noe symptomer i hals/nakke eller ned i armer, men det som angår pec minor høres ut som stemmer veldig bra. Den er veldig stram og er kanskje det området som blir mest ømt (i tillegg til undersiden av brystet) når dette blusser opp. Skal ta ta dette med legen, takk!

Vet det er veldig vanskelig å diagnostisere noe over internett, men du syns altså ikke at mine symptomer stemmer overens med noen klassisk "muscle strain"? Med tanke på at muskelen blir tight, hoven og øm etter trening for å så sakte men sikkert gjenvinne ROM og alt virker tilsynelatende bra, helt til jeg prøver å trene igjen? Har i det siste tenkt mer og mer på om det kan være en belastningsskade som jeg slår opp igjen og irriterer opp igjen.

Noen form for betennelse høres heller ikke plausibelt ut?

Skal ta en tur til legen ASAP og høre hva han har å si, vil bare ha så mye info som mulig slik at jeg kan gi svar om han bare vil gi meg betennelsesdempende og sier det er en belastningsskade og ber meg hvile. Sett umåtelig stor pris på denne hjelpen, Kjetil. Tusen takk. Stikker også gjerne innom i Oslo for å sjekke dette ut grundigere, om det kan hjelpe meg å få ordne på dette.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #12 : 19. august 2016, 15:33 »
Nei, jeg tror det er iskemi. Men kan hende jeg tar feil. Ikke skummelt i det heletatt om du besøker riktig behandler.

Ikke ta betennelsesdempende. Si at du føler stort blodtrykk i området, ellers kommer de til å avfeie det du sier.
Anbefaler deg å ta turen innom oss om du har mulighet for det. Tipper vi løser saken ganske fort.

Allikevel greit å redegjøre for "red flags" via legesystemet, selv om jeg ikke synes det høres ut som at det er noe å bekymre seg for på den biten.

Det kan, som sagt, hende at jeg tar feil (er tross alt bare internettinfo), men ut i fra beskrivelsen, så synes jeg dette virker veldig sannsynlig.

Lykke til!

Utlogget BloodFireDeath

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #13 : 19. august 2016, 16:22 »
Okei, godt å høre! Har fått legetime til over helgen, siden jeg ikke klarer å kjøre bil sånn som tilstanden er nå. Så får jeg henvisning til MR og bestiller privat så jeg kommer til ASAP.

Brystet er i dag tightere enn noengang, og brystet har hovnet opp til en fin B-cup iløpet av natten. Kjennes ut som om noe skal ryke når jeg trekker skuldrene tilbake. Har tatt betennelsesdempende, men da skal jeg slutte med det. Prøver heller å ise det. Leste et sted at det var viktig å la inflammasjonen gå sin gang for å få næringsstoffer til området, men leste et annet sted at det var veldig viktig å holde hevelsen nede for å unngå at det danner seg masse arrvev. Leser også på bodybuilding.com forumet om folk som har hatt lignende symptomer pga. "torn muscle fibers", så vi får se. Håper de finner noe på MR.

TUSEN takk, Kjetil. Kjenner meg litt mindre fortvilet når det finnes fagfolk som kan komme med input.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Problemet med strukket/revet bryst
« #14 : 20. august 2016, 21:34 »
Hvis det er helt kaos, så ta gjerne betennelsesdempende. Det jeg mente, var at det er dumt å ta det på jevn basis. Om du nå er i akutt fase, med overgang inn i behandling, så er det ingen krise.

Ikke takk meg før du har fått bekreftet at det jeg sa er riktig. Kan hende at jeg tar feil, men jeg håper for din del at dette har ledet deg i riktig retning. Det er ofte vanskelig å få riktig diagnose, og spesielt på diffuse kroniske tilstander.

Skriv gjerne MR-svaret når du får det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!