Skrevet av Emne: Plantar Fascitt, hva nå?  (Lest 3898 ganger)

Utlogget stjernebris

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Plantar Fascitt, hva nå?
« : 11. juli 2017, 22:04 »
Heisann! Har jogget i ca 3 måneder ( 3-4 ganger i uka) og har siste 1.5 måned hatt en del vondt under begge føttene / hælene. Var hos fastlegen som raskt konkluderte med Plantar fascitt da symptomene kan tyde på dette.

Jeg leser jo mange skrekkhistorier om dette at det kan bli kronisk hvis man ikke gjør om all trening / avlaster osv osv. noe jeg forsåvidt har prøvd men resultat er alltid ulikt - likt i den forstand at føttene er vonde under uansett om jeg går, jogger, sykkler eller sitter med føttene på gulvet over tid.. Eneste avlastning er å ligge så beina ikke er i kontakt med noe som helst ( er best på morgenen etter beina har vært avlastet hele natt).

Det enda litt merkeligere er at når jeg jogger så er ikke føttene vonde i det hele tatt, det kan være noe random stikk smerter, men heller mot kveldningen og morgenen er det værst uansett belastning.

Så endelig til selve spørsmålet. Hva gjør jeg nå? Fastlegen sier jeg bare skal fortsette som vanlig. Støtt foten med noen gode sko ( jeg har mye overpronasjon) og fortsett med løpingen. Det virker jo logisk da denne tilstanden visstnok er selvhelbredende med lite til ingen tydelige løsninger eller kurer som funker helt sikkert?

Men likevel er jeg livredd for å ødelegge for meg selv da jeg ENDELIG er kommet i godt driv med løping?Huh

Noen tips eller konkrete erfaringer?

Utlogget Heimdallr

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Plantar Fascitt, hva nå?
« #1 : 12. juli 2017, 15:37 »
De fleste har vel opplevd Plantar Fascitt en eller annen gang i livet vel?
Det pleier å være verst om morgen da det kan føles som å gå på glassbiter under hælene.
Overpronasjon/plattfot gjør føttene ganske sårbar mot Plantar Fascitt fordi senen under foten som får foten til å bue seg får større belasting.

Hvis du har en litt hard pappkjerne som man ofte finner sammen med brødposer og krympfolie eller noe annet rør på 5-6 cm i diameter og tåler litt vekt og legg den på gulvet og plasser den ene foten på den og rull under fotbuen og bak til hælen, fram og tilbake noen minutter på hver fot. Så pleier smertene å forsvinne umiddelbart. Slik som dette https://www.youtube.com/watch?v=U8yOY_Sxqqs

Man kan bruke fotrulle hver kveld som forebyggende når du har løpt eller gått masse. God bedring

Utlogget stjernebris

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Plantar Fascitt, hva nå?
« #2 : 12. juli 2017, 18:49 »
Godt tips! Det pleier som regel ikke å være så ille på morgenen men verst på kvelden eller når jeg setter meg rolig over tid. 

Så slik jeg forstår det får ting bare gå sin vandte gang? Legge fokus på "smertelindring" og andre forebyggende tiltak ser ut til å være kluet da ja.

Men er jo vanskelig å ikke bli oppskremt da man leser om plantar fascitt på nettet og at folk blir ufør av dette.. ønsker jo ikke å havne der så alt av tips og forebyggende triks er vel tatt imot Smiley

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Plantar Fascitt, hva nå?
« #3 : 05. august 2017, 20:30 »
Prøv stående og sittende tåhev, men start rolig. Det vil bli verre før bedre. Sakte eksentrisk fase. Unngå å knipe tærne mens du utfører øvelsene og mens du løper (mange kniper tærne "kronisk"). Du kan også massere flexor digitorum longus (tåfleksorene) før du gjør øvelsene.

Gå til:  

Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?
Søtsug og andre cravings er din verste fiende når du er på diett.