Skrevet av Emne: "Kroppsbyggere er jo ikke noe funksjonelle, blabla...."  (Lest 1915 ganger)

Utlogget OlavNS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61


Vi har vel alle hørt folk kritisere byggersporten slik. "Eneste de duger til, er å vise musklene sine". Men, ærlig talt, hvilke sporter/interesser, er egentlig "funksjonelle" da?

En 100 meter sprinter f.eks. Hva skal han egentlig med å springe så fort? Trener han, år etter år, fordi han kanskje en gang i framtida trenger farta til å rekke bussen, en gang det er veldig veldig viktig?

Hva med høydehopp? hee?? Hvem har vel bruk for å hoppe over 2 meter? Og om man utrolig nok en gang i livet, trenger å hoppe så høyt, så er det nok ingen madrasse på andre sida, til å lande på. Er det funksjonelt?!

Har aldri hørt noen kritisere verken sprintere eller hoppere, for slikt. Jeg lager noen eksempler til:

Spydkastere. Kanskje en trenger å drepe ei løve med spyd, en gang en er på safari. Men, treffer man da? Er ikke noe særlig kjekt å si til den skjelvende dama som står bak en: "Du, jeg kom på... jeg har aldri trent på å sikte.." "Men hvis du vil, så kan jeg hive 60 meter forbi den. Det er ganske tøft.."

Min oppfatning, er at sport/kropp dreier seg ikke i det hele tatt om å være funksjonell, men om å utvikle seg i noe. Vi vil jo alle utvikle oss.

Og kom på noe til, en dag jeg satt på bussen: I gamle dager, så måtte en kjempe for det daglige brød. Og kjempe mot villdyr. Hvor er det blitt av kampen nå til dags? Livet er jo en kamp, men en trenger sjeldent nå til dags, å virkelig ta seg sammen, og gi absolutt alt. Så, jeg syns det er rådigg, å psyke meg skikkelig opp, og se hva jeg duger til, på beindagene.  Å trene grisehardt, er velsignelse i hverdagen det:-) Vi har et rikt liv.

Så noen ord jeg har lagd: "Grip dagen, tren magen". Og "Knebøy? Kjemegøy!"

Glad hilsen fra Olav

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
I alle fall er kapp-gang den DESIDERT MINST FUNKSJONELLE IDRETTEN av alle !!!!! Man kan da for f... løpe vel.... Drankere
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget d4931

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Level 19 sofaslask
I alle fall er kapp-gang den DESIDERT MINST FUNKSJONELLE IDRETTEN av alle !!!!! Man kan da for f... løpe vel.... Drankere
HØR HØR

Og når det gjelder det som OlavNS skrev: Så er jeg ENDA mer enig der!!
 I Love You Tongue Gull

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

I alle fall er kapp-gang den DESIDERT MINST FUNKSJONELLE IDRETTEN av alle !!!!! Man kan da for f... løpe vel.... Drankere

Kappgang kan samenlignes med en konkuranse om å hviske høyest Grin

Utlogget Tvangsinnlagt-Kjekkas

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

Det mest funksjonelle er vel å være i generelt god form, noe kroppsbyggere ikke nødvendigvis er. Det er ikke nødvendigvis veldig sunt å være kroppsbygger. Mens når det gjelder de fleste andre sporter så er de relativt sunne og man kommer i god form og lever muligens lenger.
Ingen over, ingen ved siden!

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
Hvis målet er bedre helse så er lav-intens trening ofte (dvs. flere ganger om dagen) det mest optimale. Og i dagens samfunn er det eneste "funksjonelle" vi får ut av trening en bedre helse.

Var litt uenig i den andre posten din Olav, men med denne oppsumeringen "Min oppfatning, er at sport/kropp dreier seg ikke i det hele tatt om å være funksjonell, men om å utvikle seg i noe. Vi vil jo alle utvikle oss" treffer du spiker'n på hodet 110%. Det handler om å utvikle oss som individer, ikke overleve en daglig kamp for tilværelsen.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
MEN... likevel, det er jo sant at har du trent vekter i 10 år så får du se å være barkest når det først trengs å ta i et tak... men det er man jo ofte og da  2thumbsup

Funksjonelle fysiske prestasjoner i vesten i dag? Å kunne gå kjempelangt eller stå stille kjempelenge først og fremst, og i den annen rekke er det vel god overallform, en god 200-meter og å være spenstig til å hoppe over gjerder og andre hindringer du måtte møte noen ganger i måneden som gjelder... ;]

Mao, hva som er funksjonelt betyr ikke så mye, men å bruke apparater istedenfor frivekter blir aldri OK forde!!

Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

I alle fall er kapp-gang den DESIDERT MINST FUNKSJONELLE IDRETTEN av alle !!!!! Man kan da for f... løpe vel.... Drankere

kunne ikke vært mer enig. Og ALLE jukser jo hele tiden hvis man ser det i slow-mo..
Hvordan finner man ut at man skal begynne med kappgang?
"Å lille ole, du som er så rask til å gå ned til butikken, kanskje du skulle begynne med kappgang"

Av alle syke ting så er det lite som smerter meg så mye å se på som kappgang (ja det måtte være damefotball isåfall  Wink ) Hvis jeg får en datter kommer hun IKKE til å få lov til å spille fotball og heller ikke begynne med kappgang. Banna bein! Noe orden må vi ha igjen i verden.

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Det mest funksjonelle er vel å være i generelt god form, noe kroppsbyggere ikke nødvendigvis er. Det er ikke nødvendigvis veldig sunt å være kroppsbygger. Mens når det gjelder de fleste andre sporter så er de relativt sunne og man kommer i god form og lever muligens lenger.

Jeg vil si toppidrett er relativt usunt jeg.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

Topp innlegg OlavN!!!!

Får rett som det er høre: hva er det du trener til da? Hvorfor skal du trene? Har du noe bruk for det da? Hva er meningen osv...........Blablablabalbalbalbalblablalbalalbslabaaaaaaaaaaaa  dry
Treningsloggen min finner du her

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!