Skrevet av Emne: Svømming og litt spørsmål!! takker masse for svar!  (Lest 9482 ganger)

Utlogget akvarium

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

har begynt å få til treninga endel, og trener nå faste tider og spiser bare til faste tider..

treningsdagene er som følger:

Mandag, onsdag og fredag:
Øvelse:                                  Repetisjoner v. 1   Repetisjoner v.2       Repetisjoner v.3
utfall                                         15 15 15                      20 15 15                 20 20 20
Markløft                                20 20 15                       15 20 20                 20 20 20
Biceps curls m/manualer     15 15 15                        20 15 15                 20 20 20
Benkpress                                20 15 15                        20 15 20                  20 20 20
Franskpress                          20 20 20                       20 20 20                 20 20 20
Skuldepress m/ manualer      15 15 15                       15 10 10                 15 15 15
Roing med manualer              15 15 15                       15 15 15                  20 20 20
Armhevinger                       15 15 10                        15 15 15                 20 20 20
Sit ups                                20 20 20                        20 20 20          25 25 25

Rett etter dette jogger jeg raskt uten pause i 20 min + 10 min rask gange..

Tirsdag og torsdagen går tiden med på svømming, og det er der jeg har et par spørsmål

Jeg svømmer 1 time begge dagene, og da mener jeg en time, men jeg føler at svømminga ikke har den store efekten, stemmer det ? kanskje jeg svømmer feil ? crawler litt inni mellom, men mesteparten av tiden går med på den vanlige måten. Bør jeg legge om svømme stilen ? Tipper eg svømme ca 3000 m hver gang jeg er på svømminga, men det går jo litt seint kanskje.. Føler meg ikke sliten i kroppen etter svømminga.

Det er derfor jeg spør...

Så lurte jeg på hva dere syns om styrke delen? noe jeg bør forandre på ? jeg løfter 4 x  1.25 kg pr manual på alle øvelsene utenom roing delen.. bruker 2 x 1.25 kg der..

Meninga med treningen er ikke å bygge meg opp, men å slanke bort 20 kg..

Ingenting er bedre en svar! Har gått ned 5 kg på 4 uker alrede, så jeg føler at dette funker, men det var den svømminga jeg lurte på.. Blei kanskje unødvendig langt og rotete, men er litt trøtt..

 Gå

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Du svømjmer litt crawl og eller på den vanlige måten? Hva er den vanlige måten, er det bryst? Du sier du tror du svømmer 3000m på en time, men svømmer litt tregt? Det tviler jeg på, jeg svømte 1850m på en time som 8åring og 5000m på 2 timer som 9 åring, og da var jeg bra trent og svømte 5-8 timer i uka. 3000 meter tilsvarer 120 lengder i et 25metersbasseng.

Vil anbefale at du fokuserer på god teknikk og riktig pusting slik at du får opp tempoet litt i og med at du sier det går tregt. Forslag til hvordan du kan legge opp treninga er start rolig, svøm en lengre distanse med godt tempo, svøm noen lengder bare benspark og noen lengder bare armtak for så å ta en økt med intervalltrening f.aks. 25m spurt, 25m rolig, 25m spurt osv. Avslutt med en distanse regressivt dvs start i høyt tempo og svøm gradvis roligere.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget akvarium

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

okey... hørtes bra ut.. men jeg svømmer ca 50 -60 lengder i et 50m basseng. i går så svømte jeg 100 m bryst så 100 m crawl, 100m bryst, 100 m crawl, så noen sekunds pause osv, og den måten syns jeg fungerte bra! Tror jeg skal fortsette på den måte. Bruke ca 30 sek. på 50 m når jeg svømmer i mitt tempo.

Takk for svaret forresten

Syns du styredelen var ok? Er ikke for å bygge muskler jeg trener det, er for å holde oppe forbrenninga.   Dance

Utlogget akvarium

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

litt skrivefeil, sko stå styrkedelen på slutten der, men forstod sikker det Smiley

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
okey... hørtes bra ut.. men jeg svømmer ca 50 -60 lengder i et 50m basseng. i går så svømte jeg 100 m bryst så 100 m crawl, 100m bryst, 100 m crawl, så noen sekunds pause osv, og den måten syns jeg fungerte bra! Tror jeg skal fortsette på den måte. Bruke ca 30 sek. på 50 m når jeg svømmer i mitt tempo.



Du sier du svømmer tregt og bruker ca. 30sek på 50m ved langdistansesvømming? I OL ble 100m fri for menn vunnet på tiden 48.17, og da var tiden etter 50m 24.90. Verdensrekorden på 1500m fri for menn er 14:34.56, hvis du bruker 30sek på 50 meter i ditt eget tempo så forventer jeg å se deg i neste OL  Smiley 50m på 30sek under langdistansesvømming vil si at du på 1500m vil bruke ca. 15 min, årets 5.plass i OL var en greker som svømte på 15:03.69!
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

Høres bra ut, men pass på at du har overskudd til hver trening. Hvis du ikke har trent jevnlig i ett års tid eller mer er det lett at det programmet kan bli for hardt.

Har vært overtrent selv, og det er skikkelig surt!! Lytt til kroppen og dropp treninga om du ikke har overskudd  2thumbsup

Utlogget akvarium

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

hehe.. okey.. nå har jeg ikke tatt tida, men reknet bare hva jeg ca klarer å svømme 50m på.. ikke hva snitttiden min er på 1500m. 

Har trent under et år. Har trent i et halvt, og jeg føler treninga går bra..

Er akkuratt som kroppen går og halvsover på dagen, er lite opplagt på jobb, vil bare hjem og sove, og når jeg kommer hjem, eg jeg heilt i form og klar til å trene. er merkelig det der, akkuratt som den sparer energi til treningsøkta.

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

Høres ut som om du er overtren for meg, men når du kommer hjem er du så motivert til å trene at du "overser" tretthetsignalene kroppen gir. No no

Men du må kjenne etter om du har overskudd og "krutt" i musklene på trening. Da er du ikke overtrent. Wink

Utlogget akvarium

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

treningen går helt greit syns eg, selv om jeg ikke har vert i noe spess. aktivitet på noen år, bare spist kebab, drukket å røykt, nå spiser jeg bare salat å sunn mat, kuttet ut røyken  å drikke mindre, men føler at det går helt greit å trene 5 dager i uken, nesten 2t kver dag...

Men jeg lurte på om jeg bør legge styrke delen etter jogginga, eller skal jeg bruke timen min på styrken før jeg jogger som jeg gjør ?

Hvordan merker jeg om jeg er overtrent ? er det når jeg merker at jeg gruer meg til å trene eller no. ? jeg gjør ikke det, får gode resultater føler jeg og vil trene...

hadde/ har som mål å gå ned 5 kg/mnd men det virker litt komplisert, er det pga jeg trener styrke, bør jeg trene mindre styrke når jeg skal gå ned. Driter i om jeg mister litt muskler, skal ned fra 110 til 90 er målet, og jeg veier 104 nå, men styrke øker jo forbrenninga, så jeg vet ikke hva som er best ?? tenker på at det kanskje er styrkedelen som gjør at vekta ikke går like fort ned...
Går ned ca 0.8 kg i veka, vil helst gå ned 1.2 kg, men virker litt vanskelig.

kanskje dette ble litt rotete, beklager det

Utlogget akvarium

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

blei plusselig heilt dødt her nå ?? hmm ?

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

treningen går helt greit syns eg, selv om jeg ikke har vert i noe spess. aktivitet på noen år, bare spist kebab, drukket å røykt, nå spiser jeg bare salat å sunn mat, kuttet ut røyken  å drikke mindre, men føler at det går helt greit å trene 5 dager i uken, nesten 2t kver dag...

Men jeg lurte på om jeg bør legge styrke delen etter jogginga, eller skal jeg bruke timen min på styrken før jeg jogger som jeg gjør ?

Hvordan merker jeg om jeg er overtrent ? er det når jeg merker at jeg gruer meg til å trene eller no. ? jeg gjør ikke det, får gode resultater føler jeg og vil trene...

hadde/ har som mål å gå ned 5 kg/mnd men det virker litt komplisert, er det pga jeg trener styrke, bør jeg trene mindre styrke når jeg skal gå ned. Driter i om jeg mister litt muskler, skal ned fra 110 til 90 er målet, og jeg veier 104 nå, men styrke øker jo forbrenninga, så jeg vet ikke hva som er best ?? tenker på at det kanskje er styrkedelen som gjør at vekta ikke går like fort ned...
Går ned ca 0.8 kg i veka, vil helst gå ned 1.2 kg, men virker litt vanskelig.

kanskje dette ble litt rotete, beklager det

Drit bra du trener mye! du må bare fortsette med det!

Du bør legge styrkedelen etter jobbinga, for da er du skikkelig gjennomvarm, pluss at det ikke vil sinke muskeloppbygning.

Når du er overtrent skjer det en feil i nervesystemet slik at kroppen går inn i en slags forsvarsmodus for at ikke alle sener og ledd skal bli helt overbelastet.
Det er to forskjellige typer overtrening:
Akutt overtrening dette er startfasen på kronisk overtrening, hviler du ikke i ca 5 dager, men bare fortsetter å trene blir du kronisk overtrent. Da trengs det 3uker med hvile og meget forsiktig gjennoppbyggning i ca to mnd.
Du merker at du er overtrent hvis du mister overskuddet under treninga, du trenger ikke miste motivasjonen som du sier hvis du er skikkelig gira på trening. Andre symtomer på OT kan være:bli lett trett Søvnforstyrrelser, dårlig appetitt, går ned i vekt, svette, nattesvetting, varme eller kalde hender, hodepine, svimmelhet,brystsmerter,hjertebank, økt hvilepuls. 


Du trenger ikke trene mindre styrke om du slanker deg, væ bare obs på at når du gir kroppen minder mat enn den forbrenner prøver den å spare på energien og gjennoppbygningen etter trening går da litt saktere, ergo restitusjonstiden blir lengre.
Pass på nok hvile mellom øktene og minst 7timer søvn (Viktig), helst 8


Lykke til! 2thumbsup

Utlogget Temakorg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Du sier du svømmer tregt og bruker ca. 30sek på 50m ved langdistansesvømming? I OL ble 100m fri for menn vunnet på tiden 48.17, og da var tiden etter 50m 24.90. Verdensrekorden på 1500m fri for menn er 14:34.56, hvis du bruker 30sek på 50 meter i ditt eget tempo så forventer jeg å se deg i neste OL  Smiley 50m på 30sek under langdistansesvømming vil si at du på 1500m vil bruke ca. 15 min, årets 5.plass i OL var en greker som svømte på 15:03.69!

Nå må du ikke ta i for mye her nå. :p
Er fullstendig klar over at det er en gammel tråd!
Men du sier at han vil ende opp i OL. Når han sier han svømmer 30 sek på 50 meter, vil jeg anta at det er spurt. HVis du klarer å holde en 50 meters spurt på 1500 meter, er du syk. Jeg svømmer 50 meter på 28, ifølge ditt regnestykke, vil det si at jeg bruker nøyaktig 14 minutter på 1500 meter. Men slik er det så aldeles ikke.
Jeg svømmer 800 meter på 10 minutter, dette gir en snitttid på 37 sekunder per 50 meter.
På 1000 meter bruker jeg 16 minutter. Noe som tilsvarer 41 sek per 50 m. (Dette er treningstid, resten er konkurranse.)
Så da vil tiden på 1500 meter ligge på rundt 22,5 minutter om man regner at man bruker 45 sekunder på 1500 meter.

Men studer hvordan du skal få tak på vannet, på denne måten får du mye mere motstand og kjenner rett og slett at du løfter kroppen opp av vannet, ikke mye. Men melkesyren pumper. Håper enda du er i trening. Smiley

Utlogget smh89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

okey... hørtes bra ut.. men jeg svømmer ca 50 -60 lengder i et 50m basseng. i går så svømte jeg 100 m bryst så 100 m crawl, 100m bryst, 100 m crawl, så noen sekunds pause osv, og den måten syns jeg fungerte bra! Tror jeg skal fortsette på den måte. Bruke ca 30 sek. på 50 m når jeg svømmer i mitt tempo.

Takk for svaret forresten

Om du bruker 30sek på 50 meter i 50metersbane er det ganske bra om du aldri har svømt aktivt i klubb. Har selv svømt aktivt opp til 4 timer hver dag og svømmer 50 meter på 26 sek.

men nok om det.

Svømming er veldig bra for hele kroppen og kan forebygge skader i og med at man har 0 belastning.   

Som jeg har sett en tidligere har nevt, vil nok jeg også anbefale og tenke på draget i vannet(Feks. når har du størst trykk på handflaten) og ikke minst pusteteknikk, noe som mange nybegynnere sliter med. Tenk at hodet skal følge med kroppen i steden for å bevege hodet formye.

Om du føler du får til pustinga, kan du begynne å fokusere på rotasjonsbevegelsen i vannet, dette kan ta litt tid å lære seg så det gjeller å ha tålmodighet.
Fins en masse drills øvelser som man kan gjøre for å holde folkuset oppe på både pusteteknikk og rotasjon.

Sier dette siden du spurte om hvordan du kan få mer utbytte av svømmingen. Når disse faktorene sitter har kan du få kjempe utbytte av svømmingen. Smiley

Lykke til vidre=) svømming er bra!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!