Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 112071 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

25åts symposium
« : 20. september 2004, 10:36 »
Får vel hive meg på blogging jeg også. Startet gjenopptrening for to år siden etter flere år uten vekt-trening, hadde gått veldig lei pga skader (volumtrening), så drev helt andre former for trening noen år. Forsøker nå å komme tilbake, selv om ambisjonene ikke er å komme helt på samme nivå som tidligere.  Har brukt og bruker VIFT-"systemet" til dette forsøket på å komme i form, nokså likt mange andre treningsopplegg, men periodisert i veldig stor grad. Er akkurat nå inne i en kort fase med relativt høy intensitet og lav treningsfrekvens.

søndag 19/9-1 time gange i kupert terreng, greit nok, men veldig stiv i ryggen.

mandag 20/9
oppvarming 5 min kardio
benkpress; 4 sett oppvarming og tilvenning, arbeidssett: 4*125 kg,
30 sekunder pause: 2 sett 6*90 kg skråbenk (kjente det i skulder)
2 minutter pause-Flies: 1 sett tilvenning, arbeidssett: 9*26 kgs hantler, konsentrisk failure

Triceps push-down: 1 oppvarmingssett, arbeidssett: 9*45 kg
franskpress liggende EZ: 10*45 kg
push down tau: 10*30 kg, konsentrisk failure

sidehev med hantler: 2 tilvenningssett, arbeidssett: 10*15 kgs hantler
arnoldpress: 1 lett sett

Kommentar: trente tidlig på morgen etter en natt med dårlig søvn. Første halvparten av økta kjentes derfor tung. Kan også komme av at jeg er litt sliten etter å ha trent hyppigere en periode-nå skal jeg for første gang siden sommerferien trene hver muskelgruppe kun en gang i uka, så det blir litt spennende å se om overskuddet og gnisten kommer.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #1 : 20. september 2004, 10:39 »
Skal bli spennende det her. Ei dagbok vi har ventet på !!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #2 : 20. september 2004, 10:45 »
Nice MR. 25 års trening. Jeg har såpass respekt for deg!

Konge at du kommer med en dagbok, her er det sikkert mye nyttig å hente Grin

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #3 : 20. september 2004, 10:53 »
Se her ja, blir spennende å se fremover.

Bare å si ifra hvis det er noe du lurer på Wink
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #4 : 20. september 2004, 11:10 »
Bare å si ifra hvis det er noe du lurer på Wink

Gammel mann gjør så godt han kan, vet du...Alltid interessant å få synspunkter fra andre!!

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #5 : 20. september 2004, 15:54 »
Har prøvd litt forskjellig selv, - det å kun konsentrer seg om en muskelgruppe fungerte veldig bra for meg - en periode. Ingenting å si på overskuddet i og med at øktene ble relativt korte. Men det tar opp mye tid derimot og, så følte vel til slutt at jeg så å si bodde på gymmen.. Smiley

Uansett, blir spennende å se, -  forandring fryder  Grin

Utlogget Arch

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #6 : 20. september 2004, 16:24 »
Dette blir interessant å lese. Fint at du kjører VIFT-systemet, noe jeg også gjør, blir spennende å se hvordan en som kan det 100% kjører det. Får hvertfall mye å lære ved å følge med her!

Jeg har snart nå drevet Grunnlag I i snart 1 mikrosyklus, men vurderer å fortsette med det i kanksje 1 mikrosyklus til, siden jeg er såpass ny i gamet, og føler bra fremgang... Har bare trent i ca. 4 måneder, så vil ikke begynne for hardt, kjipt å få skader.

Vet ikke hva du ville gjort jeg? Begynt med Grunnlag II etter denne mikrosyklusen, eller fortsatt enda 1 mikrosyklus med Grunnlag 1?

Uansett, dette blir bra! Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #7 : 20. september 2004, 17:53 »
Jeg har snart nå drevet Grunnlag I i snart 1 mikrosyklus, men vurderer å fortsette med det i kanksje 1 mikrosyklus til, siden jeg er såpass ny i gamet, og føler bra fremgang... Har bare trent i ca. 4 måneder, så vil ikke begynne for hardt, kjipt å få skader.

Vet ikke hva du ville gjort jeg? Begynt med Grunnlag II etter denne mikrosyklusen, eller fortsatt enda 1 mikrosyklus med Grunnlag 1?

Uansett, dette blir bra! Smiley
Takk for hyggelige ord-du kan sikkert komme unna med å gå over til grunnlag II på neste mikrosyklus, men da bør du ikke gå så tungt i slutten av mikrosyklusen som det programmet anbefaler-stopp gjerne på 8 reps med god teknikk, siden du ikke har trent så veldig lenge ennå. Vil tippe at du kan fortsette fremgangen veldig bra med å kjøre grunnlag I en gang til, etter hvileuke. Problemet med slikt fullkroppsprogram tre ganger i uka er at endel synes det blir litt monotont over lengre tid. Tror derfor jeg ville forsøkt en m.syklus med G I til, før jeg hadde gått over til G II-men hvis du føler veldig for litt variasjon, just do it. Bare pass på å legge inn hvileuka, og ikke trene tyngre enn sene- og muskelfester tåler. Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #8 : 20. september 2004, 17:57 »
Har prøvd litt forskjellig selv, - det å kun konsentrer seg om en muskelgruppe fungerte veldig bra for meg - en periode. Ingenting å si på overskuddet i og med at øktene ble relativt korte. Men det tar opp mye tid derimot og, så følte vel til slutt at jeg så å si bodde på gymmen.. Smiley

Uansett, blir spennende å se, -  forandring fryder  Grin

Ja, enig med deg i at det blir en avveining med tid, og at forandring fra tid til annen er gunstig, også med tanke på motivasjonen. Prøver meg med en 3-splitt en kort periode nå, før jeg går over til 2-splitt og trening 4 ganger i uka igjen. Forresten, er det deg i avataren.....Nice picture

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #9 : 20. september 2004, 18:09 »
Dette blir interessant å lese. Fint at du kjører VIFT-systemet, noe jeg også gjør, blir spennende å se hvordan en som kan det 100% kjører det. Får hvertfall mye å lære ved å følge med her!

Jeg har snart nå drevet Grunnlag I i snart 1 mikrosyklus, men vurderer å fortsette med det i kanksje 1 mikrosyklus til, siden jeg er såpass ny i gamet, og føler bra fremgang... Har bare trent i ca. 4 måneder, så vil ikke begynne for hardt, kjipt å få skader.

Vet ikke hva du ville gjort jeg? Begynt med Grunnlag II etter denne mikrosyklusen, eller fortsatt enda 1 mikrosyklus med Grunnlag 1?

Uansett, dette blir bra! Smiley

Akkurat komt ut i første uka med grunnlag I jeg (med noe endringer av øvelser, pga utstyrsmangel) Smiley Hvordan har det funka?

men for å ikke ta over 25års trenings logg her  Offtopic Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #10 : 20. september 2004, 18:13 »



men for å ikke ta over 25års trenings logg her  Offtopic Smiley

For all del, bare diskuter her dere, ikke noe imot det jeg  Grin

Utlogget Arch

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #11 : 20. september 2004, 18:31 »
Jepp,  Offtopic

Har bare en liten ting: Jeg har kjørt VIFT-systemet med en litt annen måte enn akkurat det som stod i artikkelen, dvs jeg har kjørt Grunnlag 1 med 2-splittsprogram. Mulig at jeg har misforstått veldig, men hovedprinsippet er jo variasjon, så når jeg kjører Grunnlag 1 med et 2-splittsprogram blir det jo fortsatt trening 4 dager i uka, men antall repetisjoner er høyere enn med Grunnlag II, og derfor også vektene, så jeg mener at hovedprinsippene fortsatt er med, nemlig variasjon, selv om jeg burde vært flinkere til å skifte øvelser, noe jeg skal bli  2thumbsup

Hvis dette er veldig dumt av meg, er det ikke noe problem for meg å starte et fullkroppsprogram.


Akkurat komt ut i første uka med grunnlag I jeg (med noe endringer av øvelser, pga utstyrsmangel) Smiley Hvordan har det funka?


Jeg føler det på en helt annen måte når jeg har trent med et høyt antall repetisjoner, får både bedre teknikk, og for meg føles det også som at jeg faktisk har bedre fremgang, selv om dette  er veldig individuelt.

Risikoen for skader minker hvertfall drastisk, noe jeg prioriterer høyt. Men akkurat nå gleder jeg meg til å starte med Grunnlag II, og skifte litt øvelser, men skal nok holde ut de siste ukene med Grunnlag I Wink

Neste gang derimot, dvs når jeg er ferdig med Grunnlag I og II for noen mikrosykluser freomver, og skal starte på nytt igjen, skal jeg gjøre akkurat det som står i artikkelen med tanke på fullkroppsprogram osv ( Selv om 2-splitt er mye artigere Smiley ).

Men nå skal 25års få ha loggen sin i fred  Offtopic  blush  Selv om det hadde vært fett om forumet hadde egne plasser der vi som driver med samme type program slik som Doggcrap, HIST, VIFt osv, kunne utveksle erfaringer mm. )

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #12 : 20. september 2004, 19:04 »
Jepp,  Offtopic

Men nå skal 25års få ha loggen sin i fred  Offtopic  blush  Selv om det hadde vært fett om forumet hadde egne plasser der vi som driver med samme type program slik som Doggcrap, HIST, VIFt osv, kunne utveksle erfaringer mm. )
Har ikke noe imot at folk diskuterer VIFT her, hvis man ikke vil opprette en egen tråd, eller ta opp ting under diskuter artikler, evnt per PM.

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #13 : 20. september 2004, 19:48 »


Ja, enig med deg i at det blir en avveining med tid, og at forandring fra tid til annen er gunstig, også med tanke på motivasjonen. Prøver meg med en 3-splitt en kort periode nå, før jeg går over til 2-splitt og trening 4 ganger i uka igjen. Forresten, er det deg i avataren.....Nice picture
Takker for det Smiley

Vel, da misforsto jeg litt her, trodde du sa du skulle prøve deg på 5-splitt.

Jeg trener sjelden mer enn en muskelgruppe i uka (for utenom mage)
Har trent 3-splitt en god stund, synes for min del det fungerer veldig godt,- passelig tid på trening og godt med hvile. De dagene jeg får til gode, kjører jeg heller på med litt ekstra kardio - kommer alltids godt med Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T
« #14 : 20. september 2004, 21:37 »

Har trent 3-splitt en god stund, synes for min del det fungerer veldig godt,- passelig tid på trening og godt med hvile. De dagene jeg får til gode, kjører jeg heller på med litt ekstra kardio - kommer alltids godt med Smiley

Ja, har igrunnen akkurat samme erfaring-veldig ok med 3 styrke-økter i uka da dette gir bra muligheter til restitusjon, veldig individuelt akkurat dette.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!