Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 112079 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #105 : 25. oktober 2004, 18:15 »
He-he, du greier å få sagt det. Grin

Joda, har vært litt interessert i dette med hyperplasi, og Wilson et al hører med til de som er sterkest i troen her. Forutsetter som sagt at man går til det du kaller litt ekstreme treningsformer. Vi vet jo egentlig veldig lite om hyperplasi i mennesker. Det jeg kom til å tenke på igjen da jeg leste det siste opplegget ditt, er at om hyperplasi forekommer ved vekttrening, og det er det stadig flere som tror, kan det være noe av forklaringen på at man kan få veldig gode resultat av det du kaller litt ekstreme program. Både høy-intensitetsprogrammer og program med veldig høyt volum.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #106 : 25. oktober 2004, 23:05 »
Heisann folkens! Har lest meg gjennom de fleste innleggene i denne tråden, og må si det er moro å lese hva dere skriver om og har erfart. Jeg har jo selv prøvd ut dette opplegget over en ganske lang periode, så jeg kjenner meg godt igjen i mye av det. Akkurat nå kjører jeg et "hybrid-system" som jeg har komponert selv, men som inkluderer endel av de samme prinsippene. Måtte bare ha noe nytt en periode. Det blir vel DC for alle penga igjen snart tenker jeg. Smiley
Treningsloggen min finner du her

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #107 : 25. oktober 2004, 23:13 »
Heisann folkens! Har lest meg gjennom de fleste innleggene i denne tråden, og må si det er moro å lese hva dere skriver om og har erfart. Jeg har jo selv prøvd ut dette opplegget over en ganske lang periode, så jeg kjenner meg godt igjen i mye av det. Akkurat nå kjører jeg et "hybrid-system" som jeg har komponert selv, men som inkluderer endel av de samme prinsippene. Måtte bare ha noe nytt en periode. Det blir vel DC for alle penga igjen snart tenker jeg. Smiley

Hvor lang periode? Hvor bra økninger hadde du? Hva er grunnen til at du ikke bare fortsatte med DC, men heller kjører en hybrid?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #108 : 25. oktober 2004, 23:34 »
Starta med DC første gangen i August i fjor, men har ikke kjørt dette hele tiden. Har innimellom også vært innom blant annet en hardgainer-rutine skrevet av Iron Addict. Det funka veldig bra. Som du skjønner har det vært litt av og på. I skrivende stund har jeg ikke oversikten på når og hvor lenge jeg har kjørt DC, men kan i allefall si at jeg økte jevnt og trutt fra trening til trening over lengre perioder. Det er bare helt rått! Min bror hev seg også med på dette opplegget ei stund etter meg (vi trener i lag nå), og han fant ut han hadde hatt økning på hver øvelse HELE TIDEN i over 70 økter på rad!! Vi kjørte alltid med 1 RP sett, men med litt høyere frekvens enn 3 dager i uka. Har helt klart utviklet fysikken en god del siden i fjor, selv om det ikke har blitt så voldsomt mange ekstra kilo på kroppen grunnet for dårlig spising i perioder og noe lavt protein-inntak /av forskjellige grunner). Jeg er derimot stram og hard i kroppen med relativt lav fettprosent, og det er ikke meg i mot. Jeg vokser jevnt og trutt selv om det ikke går så fort. Kommer i hvertfall intet uønsket fett på kjøpet!

Akkurat nå kjører jeg en to splitt med trening søn/man og ons/tors, hvor vi har 4 straighte sett på store muskelgrupper og 2 på de minste. Har funnet ut at vi har ganske god restitusjonsevne. Vi stretcher som vanlig etter DC-metoden og legger inn progresjon i treningen. Vi roterer også på utvalgte øvelser etter samme prinsipp.  Grin
Treningsloggen min finner du her

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #109 : 26. oktober 2004, 09:54 »

Akkurat nå kjører jeg en to splitt med trening søn/man og ons/tors, hvor vi har 4 straighte sett på store muskelgrupper og 2 på de minste. Har funnet ut at vi har ganske god restitusjonsevne. Vi stretcher som vanlig etter DC-metoden og legger inn progresjon i treningen. Vi roterer også på utvalgte øvelser etter samme prinsipp.  Grin

Interessant å høre erfaringene deres!
Når det gjelder den varianten du kjører akkurat nå, er det en roligere treningsfase (utfra det du sier om straight sets), med litt mer volum (hyppigere, og med 4 arbeidssett på de store muskelgruppene hver gang de trenes?)? Vil du da gå tilbake til rendyrket DC slik han anbefaler med RP-sett, eller har du funnet at den nåværende treninga passer deg bedre, eller er det snarere snakk om en periodisering mellom to treningsopplegg?
Igjen, spør siden jeg synes det er interessant å høre hvilke erfaringer forskjellige mennesker har med denne formen for trening.


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #110 : 26. oktober 2004, 10:58 »
By the way Grin Leggene mine er virkelig støle (DOMS) etter gårsdagens økt...
Litt relatert til noen av synspunktene som er blitt luftet av forskjellige her inne de siste dagene, referer jeg fra en artikkel fra eksentriske abcbodybuilding.com. Skal ikke på noen måte påstå at dette er "sant", men kanskje noen finner det interessant-


"Re: Muscle Soreness
      07/05/03 12:46 PM   Edit     Reply     Quote     Quick Reply   

To say DOMS is useless or not a good indicator of muscle fiber stimulation is a bold statement in my opinion.

There may very well be a vital connection between DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness) with both hypertrophy and hyperplasia.

There are two primary mechanisms in which new fibers can be formed. First large fibers can split into two or more smaller fibers and secondly satellite cells can be activated.

Satellite cells are myogenic stem cells which are involved in skeletal muscle regeneration. When you stretch or intensely work a muscle fiber, satellite cells are activated. Satellite cells can undergo mitosis or cell division and give rise to new myoblastic cells.

These immature muscle cells can either fuse with a pre-existing muscle fiber causing that fiber to get bigger (hypertrophy), or these myoblastic cells can fuse with each other to form a new fiber. This is one of the ways to achieve hyperplasia!

The most acceptable theory of the cause of DOMS (really know one knows exactly what causes DOMS, although we have very good theories. But it is probably a combination of factors, some of which we are not yet aware of!), is that DOMS is caused by eccentric muscle contractions in which muscle fibers are lengthened as force is applied to them.

The two leading factors in the activation of satellite cells are extreme stretching and intense exercise. Combine these two and you have a lethal combination capable of producing hyperplasia!

There could be a vital link between DOMS and hyperplasia. Only time will tell as our advancement in cell understanding increases.

My main point is this. For every bit of knowledge we accumulate about the cell, the more we discover we know practically nothing! Indeed the cell is a masterpiece design! For this reason I think it is an error in logic to totally eliminate possible hypertrophy/hyperplasia scenarios at the cellular level.

Furthermore,

Smith, L.L. Causes of delayed onset muscle soreness and the impact on athletic performance: a review. J. Appl. Sport Sci. Res. 6(3):135–141.

discovered that Delayed onset muscle soreness (DOMS) generally occurs between 24 and 72 hours after a bout of unaccustomed exercise that involves eccentric muscle action. In this review, a variety of aerobic and anaerobic activities are described emphasizing the eccentric component.

In other words shocking your muscles during the eccentric range of motion is probably the leading factor in producing DOMs.

More studies have shown that eccentric contraction is one of the leading causes of DOMS.

Dierking, Jenny K., Bemben, Michael G. 1998: Delayed Onset Muscle Soreness. Strength and Conditioning: Vol. 20, No. 4, pp. 44–50.


Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

The purpose of this study was to determine the effect of petrassage massage immediately post and 24 hrs postexercise on delayed onset muscle soreness (DOMS), and to measure extremity volumes to determine whether petrassage altered the inflammatory response to eccentric exercise.



--------------------------------------------------------------------------------



More studies have concluded the factors for causing DOMS:

CONNOLLY, DECLAN A.J., SAYERS, STEPHEN P., McHUGH, MALACHY P. 2003: Treatment and Prevention of Delayed Onset Muscle Soreness. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 17, No. 1, pp. 197–208.



Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Muscle soreness and damage often occur after selective exercise routines. This soreness typically peaks 24–48 hours after the exercise and subsides within 96 hours. The severity of damage and soreness vary as a function of several factors. For the practitioner, the most obvious would be familiarity with the exercise and the intensity at which it is performed . In general, more damage occurs with higher intensity and unfamiliar actions . Additional factors such as muscle stiffness, contraction velocity, fatigue, and angle of contraction have also been shown to play a role. However, these factors are more difficult to control in the field environment.



--------------------------------------------------------------------------------



Eccentric contraction, intensity levels, angles, shock regimes all play a role in DOMs. All of these factors have been staples of the body builder's regular gym routines. To say there DOMS has no connection to stimulated growth via hypertrophy or hyperplasia or that it is no indication that one or both have been stimulated is a very premature notion. The science of hypertrophy is still in its extreme infancy.

Is DOMS useless? If training with higher intensity, emphasising the negative, shock regimes, a wide variety of angular contractions is useless we are all in trouble. Studies have shown that these are the best factors for building mass and consequently the leading causes of DOMS.

I'll let you decide. My personal theory is that DOMS itself does not cause growth, but is an indicator that the proper stimulus for growth has occured.

Many of you have testified hardcore workouts result in DOMS.
In my view...nuff said!

NOSAKA, KAZUNORI, NEWTON, MIKE. 2002: Repeated Eccentric Exercise Bouts Do Not Exacerbate Muscle Damage and Repair. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 16, No. 1, pp. 117–122.


Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Delayed-onset muscle soreness (DOMS) is an outcome of eccentric exercise in which muscles are lengthened while producing force, and is a reflection of muscle damage and inflammation (2, 3, 5, 19). DOMS often develops after resistance training, especially when the intensity and volume of training are increased, the order of exercise is changed, or a new training regimen is performed (1, 2, 5).


--------------------------------------------------------------------------------



Appell, H.-J., J.M.C. Soares, and J.A.R. Duarte. Exercise, muscle damage and fatigue. Sports Med. 13:108–115. 1992. [PubMed Citation]

Bär, P.R.D., J.C. Reijneveld, J.H.J. Wokke, S.C.J.M. Jacobs, and A.L. Bootsma. Muscle damage induced by exercise: Nature, prevention and repair. In: Muscle Damage. S. Salmons, ed. New York: Oxford University Press, 1997.

Buckwalter, J.A. Effects of early motion on healing of musculoskeletal tissues. Hand Clin. 12:13–24. 1996. [PubMed Citation]

Clarkson, P.M., K. Nosaka, and B. Braun. Muscle function after exercise-induced muscle damage and rapid adaptation. Med. Sci. Sports Exerc. 24:512–520. 1992. [PubMed Citation]

Chen, T.C., and S.S. Hsieh. The effects of repeated maximal voluntary isokinetic eccentric exercise on recovery from muscle damage. Res. Q. Exerc. Sports. 71:260–266. 2000. [PubMed Citation]

Ebbeling, C.B., and P.M. Clarkson. Muscle adaptation prior to recovery following eccentric exercise. Eur. J. Appl. Physiol. 60:26–31. 1990. [PubMed Citation]

Smith, L.L. Acute inflammation: The underlying mechanism in delayed onset muscle soreness?. Med. Sci. Sports Exerc. 23:542–551. 1991. [PubMed Citation]

Smith, L.L., M.G. Fulmer, D. Holbert, M.R. McCammon, J.A. Houmard, D.D. Frazer, E. Nsien, and G. Israel. The impact of a repeated bout of eccentric exercise on muscular strength, muscle soreness and creatine kinase. Br. J. Sports Med. 28:267–271. 1994.


--------------------
‡ Old School ‡
OldSchool@abcbodybuilding.com
Vice-President of Biomechanical Engineering/
Co-writer, The Journal of Hyperplasia Research"
 

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #111 : 26. oktober 2004, 10:59 »
Du er ikke den eneste som stabber rundt litt rart om dagen..... Grin

Var en her i stad som lurte på om jeg hadde falt ned trappa eller noe.... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #112 : 26. oktober 2004, 11:29 »
Du er ikke den eneste som stabber rundt litt rart om dagen..... Grin

Var en her i stad som lurte på om jeg hadde falt ned trappa eller noe.... Grin

For min egen del har jeg et ganglag i dag som likner en 1800-talls sjømann med proteser. Det eneste som mangler er en lapp for øyet og en papegøye på skulderen.  biggrin

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #113 : 26. oktober 2004, 13:04 »


Interessant å høre erfaringene deres!
Når det gjelder den varianten du kjører akkurat nå, er det en roligere treningsfase (utfra det du sier om straight sets), med litt mer volum (hyppigere, og med 4 arbeidssett på de store muskelgruppene hver gang de trenes?)? Vil du da gå tilbake til rendyrket DC slik han anbefaler med RP-sett, eller har du funnet at den nåværende treninga passer deg bedre, eller er det snarere snakk om en periodisering mellom to treningsopplegg?
Igjen, spør siden jeg synes det er interessant å høre hvilke erfaringer forskjellige mennesker har med denne formen for trening.


Det er for å få litt roligere trening en periode, og for å få litt forandring rett og slett. Det blir garantert rendyrka DC igjen senere. Ja det er fire arbeidssett. F.eks bryst 2 sett maskinpress+2 sett dips, ferdig bryst. Alle øvelser har to øvelser, og på små muskler kjører vi bare 1 straight sett på hver øvelse.  På denne måten får vi samtidig prøvd ut en rekke "nye" øvelser som vi vil vurdere å bruke senere i et DC- opplegg.

To eksempler er fra DC selv: Power-flyes for brystet (kjennes greit ut), og den ryggøvelsen der du  sitter foroverbøyd med krumm rygg i ryggdragmaskinen og drar med latsen til like over knærne (får skikkelig bunn-stretch her, og den treffer virkelig latsen godt).  Har ikke no navn på den.

On a sidenote:  Har oppdaget at det er veldig vanskelig i det hele tatt å vurdere andres treningsopplegg etter å ha blitt "helt DC i hodet". Det eneste jeg nå vurderer og sier til folk, er kommentarer om volum, frekvens og øvelser. Grin
Treningsloggen min finner du her

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #114 : 26. oktober 2004, 13:09 »
Ja, skjønner godt en slik strategi, Oracle. Vil i utgangspunktet tro at det kan være fornuftig med en roligere periode med justeringer og innøving av nye øvelser innimellom. Får se hvor lenge jeg kan kjøre DC uten nedtrening. Forresten-husker du hvor lenge du har kjørt DC i strekk, uten cruising, altså det lengste strekket du har hatt med DC? Takker for at du deler synspunktene dine!

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #115 : 26. oktober 2004, 13:23 »
Da må jeg i såfall begynne å rote rundt litt i loggene mine. Huff og huff, men slipper vel ikke unna. Skulle ha gjort dette uansett før eller siden. Logger har en tendens til å bli liggende nedstøvet et sted. Fører ikke statistikk akkurat, lol.  Men jeg skjønner hvorfor du spør om dette.  Skal bli interessant å se selv hvor lenge vi holdt ut i et strekk. Begynner å lete nå....
Treningsloggen min finner du her

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #116 : 26. oktober 2004, 13:29 »
Da må jeg i såfall begynne å rote rundt litt i loggene mine. Huff og huff, men slipper vel ikke unna. Skulle ha gjort dette uansett før eller siden. Logger har en tendens til å bli liggende nedstøvet et sted. Fører ikke statistikk akkurat, lol.  Men jeg skjønner hvorfor du spør om dette.  Skal bli interessant å se selv hvor lenge vi holdt ut i et strekk. Begynner å lete nå....

Oj ::blush::Var ikke meningen å skaffe bryderi til deg-om du skulle komme over det er det interessant, men ikke bruk masse tid på det for min skyld!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #117 : 26. oktober 2004, 13:30 »
Syntes egentlig det er litt til pass for han jeg da... man skal bruke loggene sine vet du. Meeeen jeg har nå litt å lære der selv og da... blush


Men artig om du finner det Oracle. Spennende dette.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #118 : 26. oktober 2004, 13:57 »
Puh......vent litt.....pust/pes.... hoooi!  Ok! Dette var ikke lett. Å for et rot, skjønner nå at jeg må skjerpe inn rutinene angående logger. Må virkelig begynne å lure på meg selv når ikke engang jeg skjønner hva jeg har skrevet.  Help

Med litt forbehold kan jeg si at jeg ved minst to ulike anledninger har kjørt DC-opplegget i 10 og 11 uker sammenhengende. Av en eller annen merkelig grunn har jeg da byttet program etterpå! Det jeg KAN se av loggene, er at jeg har hatt jevn økning i alle øvelser med få unntak stort sett hele periodene.  Det har hendt at jeg har mistet øvelser etter å ikke ha klart å slå meg selv på 2 forsøk. Ut med den..... fysj og føy, men det har som sagt skjedd veldig sjelden.   blush
Treningsloggen min finner du her

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #119 : 26. oktober 2004, 14:02 »
Hei 25årstrening

åssen spiser du? :-)

Mye og ofte Grin
I perioder hvor jeg trener for muskelvekst spiser jeg ganske mye, selvom det selvsagt er en grense for hvor mye kalorier jeg vil putte i meg. Jeg er imidlertid overbevist om at det er viktig å ligge i kalorioverskudd, og at kroppen trenger mer protein jo "hardere" man trener (opp til en grense som er vanskelig å fastslå). Er egentlig ikke religiøs på kosthold under bulk, men ser omtrent sånn ut:

Tilskudd:
ca 200 gram proteinpulver per dag (ikke i helgene...)
tran og linfrøolje: 8-15 spiseskjeer hver dag
ZMA: 30/450/12 mgram hver kveld
Tribulus terrestris: ca 1500-2000 mgr per dag (ikke i helgene)
kreatin/kreatintransport; forskjellige typer, men i begrenset mengde
etter styrketrening; ca 110-120 gram maltodextrin

Vanlig mat er det viktigste:
Frokost; havregryn/skummet melk/ 30 gram proteinpulver på treningsdager, andre dager 6-7 egg og 2-3 skiver grovbrød og skummet melk
mellom-måltider (små måltider annenhver time eller oftere): frukt, proteinpulver i skummet melk, yoghurt
middag: grønnsaker, litt ris eller pasta og rikelig med kylling-filet/magert rødt kjøtt eller grillet laks
kveldsmåltider: cottage cheese, mager kesam, kyllingvinger, nøtter, skalldyr, eggehviter

Men jeg er avhengig av litt variasjon på dette området også...Er også nøye med å spise mye fiber i form av havre, frukt og grønnsaker som jeg trenger for at magen skal fungere, da protein-inntaket er såpass høyt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!