Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 112091 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #135 : 27. oktober 2004, 18:40 »
Det var et godt spørsmål, Lureper, og jeg er interessert i dine og andres kommentarer her. Kan vel si at min begrunnelse er todelt, og at den første begrunnelsen er den som teller mest.

Det første -og dette er det viktigste for meg- har intet med trening å gjøre, men skyldes at slekta mi er arvelig belastet med veldig høyt kolesterol-nivå, aldersdiabetes og tidlig død blant menn på både min mors og fars side. For 10 år siden fikk jeg konstatert høye verdier av dårlig kolesterol og høye triglycerid-verdier, til tross for at jeg da hadde trent mye kardiovaskulær trening og hadde lav fettprosent, relativt sunt kosthold. Har siden den gang målt verdiene jevnlig på laboratorium. Prøvd forskjellige medisiner foreskrevet av lege, sett om verdiene er endret med mye/lite kardiovaskulær trening/kost etc etc. Jeg har helt sluttet å ta medisiner, og finner at et meget høyt inntak av tran og linfrøolje øker nivået av det "gode" kolesterolet og faktisk senker nivået av triglycerider mer enn medisinene noen gang gjorde, inntak av en god del fiber ser også ut til å være gunstig. Ser jo også at flere argumenterer for inntak av essensielle fettsyrer for insulinfølsomheten sin skyld. Problemet med dagens medisiner på dette området er jo først og fremst at de ikke øker det gode kolesterolet. Jeg kan ikke generalisere mine egne erfaringer på dette området, men jeg ser ut til å spare leveren min for noen medisiner (og statskassa for noen kroner) på denne måten...

Når det gjelder trening vet jeg ikke hvilke doser som er mest riktige. Men jeg ser personlig følgende fordeler:
-øker kalori-inntaket på en veldig lettvint måte (ja, 8-10 spiseskjeer blir MANGE kalorier, oppmot 1100-1200 kcal per dag om jeg ikke tar feil, men gitt at jeg spiser ca 5000kcal per dag under skikkelig bulk, er det jo ikke så mye egentlig, siden jeg ellers spiser svært lite fett.)
-mindre verk i ledd
-ser ut til å være betennelsesdempende
-vil ikke utelukke at inntak av fett er gunstig for kroppens produksjon av testosteron...


Dosering-et veldig interessant spørsmål!
Ser at Will Brinks anbefaling for min kroppsvekt er ca 6 spiseskjeer, så 15 er å ta hardt i, ja. På den annen side er egentlig kostholdet mitt ekstremt fattig på fett. Spiser aldri smør, drikker kun skummet melk, tilbereder middag vha grilling/wok, spiser ikke noen form for ost, fett kjøtt eller andre kilder til mye fett, så jeg tror ikke jeg tar direkte skade av det. John Berardi anbefaler faktisk at 30% av energi-inntaket under bulk bør komme fra fett, sikkert grunnlag for diskusjon, men så mye fettinntak er jeg faktisk ikke oppe i.
Og som sagt, blodprøvene ser ut til å gi gunstige resultat med dette inntaket.
Skal selvsagt kutte ned dette drastisk når jeg en gang i en fjern framtid skal ned i fettprosent.

Men som sagt, her er jeg absolutt interessert i synspunkt. Forresten tar jeg mye mindre tran/linfrøolje de dagene jeg spiser feks laks. 300 gram laks, det blir jo noen gram fett det også...


Når det gjelder Brink sine anbefalninger så må man huske på at en spiseskje i USA = 15 gram. I USA er en "tablespoon" en egen måleenhet som ikke har noe med en "ordentlig" spiseskje å gjøre. I en vanlig "norsk" spiseskje går det som oftest 7 gram med olje. Dvs at Brinks 6 spiseskjeer = 12-13 "norske".

Jeg vil anta at dine 15 spiseskjeer derfor er 15*7 = 105 gram = 945 kalorier.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #136 : 27. oktober 2004, 18:49 »
Det var gode nyheter, Jan, for det vil jo si at jeg er veeeldig moderat hvis jeg legger meg på 8-10 spiseskjeer per dag Grin

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #137 : 27. oktober 2004, 18:51 »
Grunnen til at jeg spurte, var at jeg tenkte at du kanskje brukte fibrater (Lopid o.l.), som på mange måter er en "kunstig" laget omega 3-fettsyre, i og med at den bindes til samme ppar alfa-reseptoren i leveren.

Statins kan for øvrig redusere testosteronnivå, se her:

Br J Clin Pharmacol. 2004 Sep;58(3):326-8.

Is decreased libido associated with the use of HMG-CoA-reductase inhibitors?

De Graaf L, Brouwers AH, Diemont WL.

Netherlands Pharmacovigilance Centre Lareb, Goudsbloemvallei 7, 5237 MH 's-Hertogenbosch, the Netherlands.

Aims and methods To describe patients with decreased libido during use of a HMG-CoA-reductase-inhibitor, and to discuss causality and pharmacological hypotheses for this association by analysis of the adverse drug reactions (ADR) database of the Netherlands Pharmacovigilance Centre Lareb. Results Eight patients were identified as having decreased libido during use of statins. In two of these cases testosterone levels were determined and appeared to be decreased. Conclusion Decreased libido is a probable adverse drug reaction of HMG-CoA-reductase-inhibitors and is reversible. The ADR may be caused by low serum testosterone levels, mainly due to intracellular cholesterol depletion.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #138 : 27. oktober 2004, 19:04 »
Ja, jeg har absolutt vurdert fibrater, og kommer til å be om det hvis jeg engang kommer til å begynne med medisiner igjen. Den referansen du kom med ang. statiner var veldig interessant, har forsøkt å finne noe om statiner og treningsutbytte, og det eneste jeg fant var en studie som konkluderte med at økt muskelstølhet og en viss reduksjon i arbeidskapasitet ved store belastninger under bruk av statiner hos godt trente individer. Så har jeg også hørt en norsk lege hevde at statiner var gunstig for proteinsyntesen, men dette har jeg aldri forstått. Har nå ikke brukt statiner på over ett år, og unngår dermed brystsmerter og stølhet, er i grunnen blitt overbevist om at disse produktene ikke er gunstige for treningsutbytte.

Dette med testosteron-nivå er helt nytt for meg, men det skulle slett ikke forundre meg om utstrakt bruk av slike medisiner også senker serum t-nivået over tid. En annen ting jeg har merket meg er at mens disse medisinene foreskrives i vilden sky i Norge tilsynelatende uten form for ytterligere veiledning, så er det vanlig bla i USA å anbefale kraftige anti-oksydanter ved bruk av statiner.


Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #139 : 27. oktober 2004, 19:26 »
Ja, jeg har absolutt vurdert fibrater, og kommer til å be om det hvis jeg engang kommer til å begynne med medisiner igjen. Den referansen du kom med ang. statiner var veldig interessant, har forsøkt å finne noe om statiner og treningsutbytte, og det eneste jeg fant var en studie som konkluderte med at økt muskelstølhet og en viss reduksjon i arbeidskapasitet ved store belastninger under bruk av statiner hos godt trente individer. Så har jeg også hørt en norsk lege hevde at statiner var gunstig for proteinsyntesen, men dette har jeg aldri forstått. Har nå ikke brukt statiner på over ett år, og unngår dermed brystsmerter og stølhet, er i grunnen blitt overbevist om at disse produktene ikke er gunstige for treningsutbytte.

Fibrater blir faktisk anbefalt enkelte steder på nettet til bruk for å unngå fettlagring ved cheat-meals og lignende. Ikke fortell dette til legen din.  Grin

Sitat
Dette med testosteron-nivå er helt nytt for meg, men det skulle slett ikke forundre meg om utstrakt bruk av slike medisiner også senker serum t-nivået over tid. En annen ting jeg har merket meg er at mens disse medisinene foreskrives i vilden sky i Norge tilsynelatende uten form for ytterligere veiledning, så er det vanlig bla i USA å anbefale kraftige anti-oksydanter ved bruk av statiner.

Har få erfaringer med slikt selv, selv foretrekker jeg selvdiagnosering og selvmedisinering.  :Smiley
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #140 : 27. oktober 2004, 19:57 »
Har få erfaringer med slikt selv, selv foretrekker jeg selvdiagnosering og selvmedisinering.  :Smiley

Jeg har faktisk aldri fått noe hjelp, som jeg kan huske, av legen min, foruten om lavt jern-nivå (som jeg selv mistenkte).

www.wrongdiagnosis.com

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #141 : 27. oktober 2004, 20:34 »
Satser på at ikke altfor mange av disse 105 grammene kommer fra tran?

Vil i så fall gi deg en mengde A-vitamin langt over toksisk grense..
Kommer alt fra tran gir det deg over 20000 microgam.

Anbefalt fra sef er 900 micragram for menn og 800 for kvinner.

VitA er fettløselig og forgiftning kan derfor forekomme (ved ca 9000 microgram) symptomer er slapphet, hodepine og hudavskalling.

NB spis ikke isbjørnlever, den inneholder 600000 micg pr 100g..

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #142 : 27. oktober 2004, 20:53 »
Har det ikke kommet en ny tranversjon fra Peter Møller uten a- og d-vitaminer?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #143 : 27. oktober 2004, 21:11 »
Bruker mest økologisk linfrøolje, får ta en sjekk på vitamininnholdet...men har ikke merket noen uheldige bivirkninger, når det gjelder A-vitamin i den tranen jeg bruker, nycovit Lofot-tran, må jeg ta 4 små spiseskjeer for å komme opp i den anbefalingen du nevner, Ossie, og faktisk 40 spiseskjeer tran for å nå den toksiske grensen for avit. Får avit fra andre kilder også, selvf., men har roen på dette. Og isbjørnlever, damn, det skal jeg holde meg unna Grin

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #144 : 27. oktober 2004, 22:17 »


Jeg har faktisk aldri fått noe hjelp, som jeg kan huske, av legen min, foruten om lavt jern-nivå (som jeg selv mistenkte).

www.wrongdiagnosis.com

Og når legene finner ut at du har lavt jernnivå så gir de som regel helt feil råd og sier du skal ta jerntabletter...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #145 : 27. oktober 2004, 22:22 »
Bruker mest økologisk linfrøolje, får ta en sjekk på vitamininnholdet...men har ikke merket noen uheldige bivirkninger, når det gjelder A-vitamin i den tranen jeg bruker, nycovit Lofot-tran, må jeg ta 4 små spiseskjeer for å komme opp i den anbefalingen du nevner, Ossie, og faktisk 40 spiseskjeer tran for å nå den toksiske grensen for avit. Får avit fra andre kilder også, selvf., men har roen på dette. Og isbjørnlever, damn, det skal jeg holde meg unna Grin

Jeg bruker også Lofot-tran, mest fordi jeg liker den kule blåfargen på flaska.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #146 : 27. oktober 2004, 23:23 »
Når det gjelder dette med Aloe Vera var jeg ikke klar over at den har de effektene som Oracle nevner, veldig interesant.
Nå er jeg i og for seg veldig fornøyd med nivået av HDL kolesterol, blodtrykk, hvilepuls, og er svært sjelden syk eller forkjølet, men kanskje jeg prøver dette i framtida.

Jeg har lært så utrolig mye om Aloe Vera siden jeg begynte å interessere meg for dette, og mine kunder gir meg meget gode tilbakemeldinger. Jeg må si at jeg rett og slett ble forbløffet når jeg etterhvert oppdaget alle de unike egenskapene til denne planten. Hvis du er interessert i å undersøke litt selv senere, så ligger det en link til en søkemotor til bruk for leger på min hjemmeside. Det er den nederste linken i kolonnen til venstre på siden. http://home.tiscali.no/foreverliving/Forever.html

Ellers kan jeg nevne den norske legen Audun Myskja som har forsket mye på bruk av Aloe Vera, og han har også skrevet bok om emnet som heter Naturens Skattkammer.

Et eksempel på et av treffene jeg fikk når jeg søkte på ordene: Aloe Vera Cholesterol

Prevention of atheromatous heart disease.

Agarwal OP.

Five thousand patients of atheromatous heart disease, presented as angina pectoris, were studied over a period of five years. After adding the 'Husk of Isabgol' and 'aloe vera' (an indigenous plant known as ghee-guar-ka-paththa) to the diet, a marked reduction in total serum cholesterol, serum triglycerides, fasting and post prandial blood sugar level in diabetic patients, total lipids and also increase in HDL were noted. Simultaneously the clinical profile of these patients showed reduction in the frequency of anginal attacks and gradually, the drugs, like verapamil, nifedipine, beta-blockers and nitrates, were tapered. The patients, most benefitted, were diabetics (without adding any antidiabetic drug). The exact mechanism of the action of the above two substances is not known, but it appears, that probably they act by their high fibre contents. Both these substances need further evaluation. The most interesting aspect of the study was that no untoward side effect was noted and all the five thousand patients are surviving till date.

PMID: 2864002 [PubMed - indexed for MEDLINE]  Smile
Treningsloggen min finner du her

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #147 : 28. oktober 2004, 07:47 »
Bruker mest økologisk linfrøolje, får ta en sjekk på vitamininnholdet...men har ikke merket noen uheldige bivirkninger, når det gjelder A-vitamin i den tranen jeg bruker, nycovit Lofot-tran, må jeg ta 4 små spiseskjeer for å komme opp i den anbefalingen du nevner, Ossie, og faktisk 40 spiseskjeer tran for å nå den toksiske grensen for avit. Får avit fra andre kilder også, selvf., men har roen på dette. Og isbjørnlever, damn, det skal jeg holde meg unna Grin

Et alternativ kan vaere aa faa deler av det daglig oljeinntaket fra Tech Nutrition sin EFAomega, som er fri for a- og d-vitaminer. Det er etter min mening et veldig bra produkt, som ogsaa inneholder GLA og CLA (selv om jeg egentlig synes sistnevnte burde droppes). Imidlertid er det relativt dyrt, som er grunnen til at jeg ikke kjoeper det selv (men kommer til aa begynne med det naar jeg faar meg jobb).

I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #148 : 28. oktober 2004, 12:12 »


Et alternativ kan vaere aa faa deler av det daglig oljeinntaket fra Tech Nutrition sin EFAomega, som er fri for a- og d-vitaminer. Det er etter min mening et veldig bra produkt, som ogsaa inneholder GLA og CLA (selv om jeg egentlig synes sistnevnte burde droppes). Imidlertid er det relativt dyrt, som er grunnen til at jeg ikke kjoeper det selv (men kommer til aa begynne med det naar jeg faar meg jobb).


Når du får deg jobb ja! Du får se til å klippe deg også!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #149 : 28. oktober 2004, 14:18 »

Prevention of atheromatous heart disease.

Agarwal OP.

Five thousand patients of atheromatous heart disease, presented as angina pectoris, were studied over a period of five years. After adding the 'Husk of Isabgol' and 'aloe vera' (an indigenous plant known as ghee-guar-ka-paththa) to the diet, a marked reduction in total serum cholesterol, serum triglycerides, fasting and post prandial blood sugar level in diabetic patients, total lipids and also increase in HDL were noted. Simultaneously the clinical profile of these patients showed reduction in the frequency of anginal attacks and gradually, the drugs, like verapamil, nifedipine, beta-blockers and nitrates, were tapered. The patients, most benefitted, were diabetics (without adding any antidiabetic drug). The exact mechanism of the action of the above two substances is not known, but it appears, that probably they act by their high fibre contents. Both these substances need further evaluation. The most interesting aspect of the study was that no untoward side effect was noted and all the five thousand patients are surviving till date.

PMID: 2864002 [PubMed - indexed for MEDLINE]  Smile

Veldig interessant, Oracle. Du vet kanskje endel om hva disse produktene koster også. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!