Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 112078 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #165 : 03. november 2004, 22:16 »
Jeg kjører bøy selv, hacklift og benpress. Kjører selv i smith nå, men jeg kjører litt annerledes enn dere. I bøy kjører jeg f.eks. 1 sett på 8-10 så tungt som mulig, med progresjon selvfølgelig. Så en 4-6 reps på samme måte. Før jeg plukke av vekter og SKAL HA 20 reps. Når du er ferdig da, hiver man bare etter pusten. Jeg lå rett ut i 5 minutter sist gang.... man klarer ikke 20 reps i en sleng da. Det skal være såpass tungt. Det blir gjerne 10-12 reps, pusting 2-3 til pusting osv... Men man har vekten hele tiden på ryggen - setter den aldri fast.

Så opplegget er litt annerledes enn det du kjører. Dette er hvordan jeg gjør det for bøy, men ikke nøyaktig slik for hack-lift. Benpress har jeg ikke kjørt enda så vet ikke helt hvordan det blir. Ben er vel tilsvarende tungt ja.... Grin

Jeg var støl i mange dager etter sist gang.

Rett ut i 5 minutter etter 20 reps i bøy? Jeg tror jeg aldri har ligget rett ut i så kort tid etter en 20-repper. Som oftest så var jeg nok nærmere 50 minutter enn 5 minutter den perioden jeg kjørte 20 rep "breathing squats". Det var sinnsykt hardt. Jeg tror jeg var oppe i minst 10 pust mellom hver rep de siste 5 reppene. Jeg hadde mareritt omtrent hver natt og gikk og skalv hele dagen før hver økt, 2-3 ganger i uka. Den perioden så la jeg på 2,5 kg eller 5 kg hver eneste økt, selv om hver økt var nesten maks. Jeg printet ut svære plakater med f.eks "160" og limte det opp flere steder på rommet mitt slik at jeg ble minnet konstant på hva jeg skulle løfte neste økt.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #166 : 05. november 2004, 10:39 »
fredag 5/11

oppv.
chest press maskin: 145kg*19reps (15+4), +10kg, + 1 reps fra forrige gang
sittende "høy" roing maskin: 85kg*20 (14+6), +10kg, samme reps
nedtrekk smalt grep (V): 95kg*11 (9+2), +5kg,-2 reps
triceps ext. maskin: 45kg*16 (14+2),+5 kg-3 reps
arnoldpress hantler:26kgs hantler*9 (8+1), +3.5 (7) kg. -4 reps
shrugs bak rygg smithmaskin: 80kg*18 (12+6), +10 kg, samme reps
stretch!!

Det går framover, veldig bra subjektiv følelse, ingen skadesymptom, og vektene øker tross alt for hver gang.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #167 : 08. november 2004, 10:22 »
mandag 8/11
(vekt tidlig morgen: 113 kg, opp 2 kg på 2 uker)

oppv
beinpress: 350kg*19 reps (16+3), + 3 reps, samme vekt som forrige gang
suomo beinpress: 290kg*18 (15+3), samme reps, +40kg!!
tåhev beinpressmaskin; 170kg*25 (22+3), -7 reps, +50kg!!!
biceps curl stang; 42.5kg*13 (10+3), samme reps+2.5 kg
Extreme stretch!

Betraktninger:
meget interessant utvikling nå. Har gått opp i vekt, og noe sier meg at dette ikke bare er vann pga kreatin, eller fett. Beintreninga er rett og slett awesome, fikk så høyt blodtrykk og mye melkesyre, det svartnet. Men resultatene kommer også. Gleder meg til å skifte gym til jul, for nå er det ikke mulig å få mer vekt på den beinpressmaskinen der jeg trener Undecided Jeg må finne et gym hvor det er brukbart med frivekter og skikkelige maskiner... Tongue

Det er klart man kan forvente stor framgang på "nytt" program, men økningen i belastning fra forrige syklus med høy intensitet er ganske spektakulær hva gjelder antall reps (Har selvsagt en teori om hvorfor DC trening gir så bra resultater, men tror den er vanskelig å dokumentere). Bare glad til så lenge det går framover.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #168 : 08. november 2004, 10:25 »
Men hva begår denne teorien ut på ?? Spennende å høre og evnt. diskutere vet du.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #169 : 08. november 2004, 10:51 »
Men hva begår denne teorien ut på ?? Spennende å høre og evnt. diskutere vet du.

He-he, ja du får bare ta det for hva det er verdt, blir bare mine spontane betraktninger, men som du sier er det et morsomt tema for diskusjon. Har tenkt mye på melkesyre som et tema for en artikkel, men fant ut at det var så komplisert og at det er gjort så begrenset med forsøk på dette, at vi egentlig ikke vet nok til annet enn å diskutere det på ganske fritt grunnlag. Men trening som gir høye verdier av melkesyre har gitt bra resultat for forskjellige, og melkesyre er en fellesnevner i volumtrening, HST, Heavy duty og DC.

Hypotesen er som følger:
1) DC trening er trening med betydelig vektbelastning, særlig på sammensatte øvelser.

2) Progresjon i belastning gjennom hele blast-perioden

3) Trening til failure+rest-pause på produktive øvelser med betydelig belastning sikrer at man rekrutterer stor andel muskelfibre, og at melkesyre-verdiene blir skyhøye! Jeg tror ikke noe treningssystem jeg har prøvd gir så ekstremt utslag som DC her. Og noen forsøk indikerer at høye verdier av melkesyre har som bieffekt at verdiene av veksthormon og test. i blodet også blir høye. Legg merke til at DCs trening dermed både svarer til teorien om hypertrofi som resultat av mikrotraume i muskelfibre, og faktisk også "substrata akkumulasjonsteorien" som sier at metabolske biprodukter av effektiv trening gir et anabolt miljø, og at de forskjellene vi observerer på disse verdiene sier mye om hvor effektiv treninga er...(det siste er veldig "in" nå, men man kommer sikkert til å finne nye resultat som er vanskelige å tolke).

4) rotasjonen av øvelser og det veldig lave totale volumet gjør at man ikke får den neurologiske "trettheten" som ofte er et problem ved høyintensiv trening over tid. En forutsetning for at dette skal fungere er selvsagt at utøveren faktisk behersker øvelsene godt og har et visst grunnlag.

5) Variasjon i øvelser og lette treningsperioder gir restitusjon, minsker skaderisk og gjør treninga interessant.

6) bruken av loggboka og at man skal forbedre seg hele tida fører til fokus, høy innsats, monitorering og bevissthet rundt treninga og er veldig motiverende

7) stretching ser ut til å være gunstig for muskelvekst når den gjennomføres nøyaktig slik DC anbefaler.

Dette var bare noen strøtanker.
Sikkert mange som har synspunkt på dette. Men dette er etter min ringe mening ikke et dårlig treningsopplegg, for de på mitt beskjedne nivå, i alle fall. Akkurat nå må jeg innrømme at jeg er veldig spent på hvor langt jeg kan komme med dette. Morsom trening, synes jeg.
Forstår det slik at du også har det gøy på trening nå, UAC?

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #170 : 08. november 2004, 11:16 »
Hmm, nå greide jeg selvsagt ikke å dy meg-et nylig utført forsøk har nemlig skapt betydelig oppsikt:

Tired muscles? Don't blame lactateAnna Salleh
ABC Science Online
 Friday, 20 August 2004
 

 
Can lactic acid boost performance?
 
Lactic acid, produced in the muscles from intense exercise, enhances performance rather than reduces it as commonly believed, according to a new study.

A team of Australian and Danish researchers publish their findings in today's issue of the journal Science.

Lactic acid has long been associated with muscle fatigue, the loss of force and power with repeated muscle contractions.

"Everybody thinks lactic acid is a bad thing and that it's deleterious to performance but what we're showing is that it's a help," said researcher Professor Graham Lamb of Melbourne's La Trobe University. "It actually reduces fatigue."

Lactic acid is produced when a muscle works so hard it is forced to convert glucose to energy without enough oxygen. Less energy is produced per molecule of glucose but it's a way of the body squeezing the last ounces of energy out of glucose despite there being enough oxygen.

Lamb said that sports commentators and trainers often said athletes needed to "warm down" after intense exercise to wash out lactic acid.

"The reason people thought lactic acid caused fatigue is that when muscles fatigue they see lactic acid increase," Lamb, a muscle physiologist, told ABC Science Online. "It turns out it's a correlation but not the cause."

Not only does lactic acid not cause fatigue, said Lamb, it improves the conditions for muscle contractions.

Contractions, contractions
Muscle contraction relies on a brief change in electrical potential across a muscle cell or fibre membrane. This occurs by the selective flow of positively and negatively charged ions.

Under strenuous exercise, potassium ions build up outside the cell causing the cell to lose its normal potential and thus the ability to contract. Muscles also have a natural "brake" on them, in the form of chloride ions, which prevent muscles contracting on their own.

Lamb's team has shown that lactic acid seems to remove this chloride ion brake on muscle contraction.

"You are taking away the inhibition of chloride and this lets the electrical impulses keep going when it would have failed."

Lamb and team looked at what happened under different levels of acidity in "skinned" rat muscle fibres bathed in a solution that simulated a hard-working muscle.

"When it's normal acidity it stops working. When it's more acid it keeps going."

Lamb was unsure whether the practice of warming down to wash out lactic acid should change as a result of the findings.

"I'm not saying it isn't useful but the reason that it's useful is not that they're getting rid of lactic acid," he said.

How about the brain?
Dr David Bishop, president of the Australian Association for Exercise and Sport Science, said the research was provocative and would stimulate a lot of debate.

"It is important to remember though, that all the cited studies are on a single muscle fibre," he told ABC Science Online. "There is something very important missing here, the brain."

Bishop, who is based at the University of Western Australia, said many researchers believed the brain interacted with lactic acid to cause fatigue.

He also cited other research that supported the role of lactic acid in fatigue, including his own, which has shown improvements in athletic performance following a drink of sodium bicarbonate to neutralise lactic acid.

Exercise physiologist and former triathlete, Dr Paul Laursen of Edith Cowan University in Perth, told ABC Science Online that physiologists were starting to appreciate that muscle fatigue was a complex phenomenon and the idea that it was all down to lactic acid was false.

But he described the new research as "very interesting".

"It was news to me. I think it's going to be news to most," said Laursen, who researches exercise fatigue.

He was also unsure whether it would change athletic practice."

Som jeg sa, dette kommer til å bli diskutert og kritisert, men temmelig spennende.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #171 : 08. november 2004, 11:19 »

Forstår det slik at du også har det gøy på trening nå, UAC?

Skal kommentere det andre ved en litt senere anledning.

Men jo da, jeg har det kjempeartig på trening. Smerte har vel sjelden vært så moro !!! Trente i går, og føler det er leeenge til onsdag. Og det sier vel sitt egentlig.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #172 : 08. november 2004, 14:16 »
Har noen spm i forhold til nedtrening: Hva er teoriene rundt dette i forhold til hvor "hardt" man må trene og hvor lenge må man gjøre dette før man har utbytte av en nedtrening? Hvor ofte kan man gjøre en nedtrening? Vil man få utbytte av nedtrening selv om man ikke trenger maksimalt? Jeg tenker på meg selv i forhold til skader. Det jeg klarer å gjøre nå uten å provosere skadene er  å kjøre relativt høyt volum (ala GVT, ca 10 sett pr muskelgruppe, dele kroppen i tre og kjøre hver del en gang/uke), med lette vekter og høy TUT (typisk 4-0-2 hver rep og 10 reps/sett). Selv om dette er veldig lette vekter, så blir det relativt "tungt" på de siste settene, men det er et godt stykke unna failure. Jeg kan ikke kjøre noe tyngre vekter, for da kjenner jeg håndledd/skulder med en gang. Derfor tror jeg at jeg må basere meg på lette vekter, relativt høyt volum og høy TUT.

For tiden så ønsker jeg å trene minst mulig. Dvs så sjelden så mulig og samtidig få resultater. Tiden det tar når jeg først er på trening spiller liten rolle. Når jeg først må dra på trening spiller det liten rolle om jeg trener i 30 min eller 90 min. Hvis nedtrening (gjerne relativt hyppig) kunne ha passet inn i opplegget mitt så hadde ikke noe vært bedre enn det.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #173 : 08. november 2004, 14:30 »
Har noen spm i forhold til nedtrening: Hva er teoriene rundt dette i forhold til hvor "hardt" man må trene og hvor lenge må man gjøre dette før man har utbytte av en nedtrening? Hvor ofte kan man gjøre en nedtrening? Vil man få utbytte av nedtrening selv om man ikke trenger maksimalt? Jeg tenker på meg selv i forhold til skader. Det jeg klarer å gjøre nå uten å provosere skadene er  å kjøre relativt høyt volum (ala GVT, ca 10 sett pr muskelgruppe, dele kroppen i tre og kjøre hver del en gang/uke), med lette vekter og høy TUT (typisk 4-0-2 hver rep og 10 reps/sett). Selv om dette er veldig lette vekter, så blir det relativt "tungt" på de siste settene, men det er et godt stykke unna failure. Jeg kan ikke kjøre noe tyngre vekter, for da kjenner jeg håndledd/skulder med en gang. Derfor tror jeg at jeg må basere meg på lette vekter, relativt høyt volum og høy TUT.

For tiden så ønsker jeg å trene minst mulig. Dvs så sjelden så mulig og samtidig få resultater. Tiden det tar når jeg først er på trening spiller liten rolle. Når jeg først må dra på trening spiller det liten rolle om jeg trener i 30 min eller 90 min. Hvis nedtrening (gjerne relativt hyppig) kunne ha passet inn i opplegget mitt så hadde ikke noe vært bedre enn det.

*svetten pipler fram på panna*, oj det var mange tøffe spørsmål på en gang. De som har argumentert for at man skal trene sjelden/infrekvent (ala HIT på 80-tallet), mente at det ikke var noen vits i "nedtrening" slik vi kjenner det i dag, dvs. periodisering. Mentzer sa feks. at periodisering var å veksle mellom effektiv og ineffektiv trening. Og med feks. konsolideringsrutinen hans, er det heller ikke noe slikt behov fordi man trener så ekstremt sjelden!
Med engang man trener hyppigere (og de aller fleste vil i dag si at man absolutt bør trene hyppigere enn det Mentzer til tider prediket), vil man ha utbytte av nedtreningsperioder uansett om man trener til failure eller ikke, men antakelig vil nedtrening være av størst verdi for de som trener hyppig og med størst volum selvf.
Hvis man gjør praktik talt all trening med lette vekter, mener jeg det ikke er noe fysiologisk rasjonale for nedtrening, mens det opplagt kan være av verdi for motivasjonen med en meget sjelden nedtrening (kanskje hver 15.-20. uke??). Men man kan selvsagt prøve seg fram med å la hver 4. uke være litt lettere/mindre volum-denne siste formen for nedtrening er typisk for endel utholdenhetsidretter med betydelig volum men begrenset intensitet.

Når det gjelder din situasjon, Jan, tror jeg personlig jeg ville satset på å gjøre det omtrent som du skisserer det, det vil si trene relativt hyppig og relativt lett. Etter min mening vil man ikke ha så stort utbytte av å trene mindre hyppig dersom man ikke trener tungt. Hvis du går lei er det ikke noe i veien for å variere med å la hver 4. eller 5. uke være lett/alternativ trening, men her finnes det ikke noe annet fasitsvar enn det som passer deg.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #174 : 08. november 2004, 14:58 »


*svetten pipler fram på panna*, oj det var mange tøffe spørsmål på en gang. De som har argumentert for at man skal trene sjelden/infrekvent (ala HIT på 80-tallet), mente at det ikke var noen vits i "nedtrening" slik vi kjenner det i dag, dvs. periodisering. Mentzer sa feks. at periodisering var å veksle mellom effektiv og ineffektiv trening. Og med feks. konsolideringsrutinen hans, er det heller ikke noe slikt behov fordi man trener så ekstremt sjelden!
Med engang man trener hyppigere (og de aller fleste vil i dag si at man absolutt bør trene hyppigere enn det Mentzer til tider prediket), vil man ha utbytte av nedtreningsperioder uansett om man trener til failure eller ikke, men antakelig vil nedtrening være av størst verdi for de som trener hyppig og med størst volum selvf.
Hvis man gjør praktik talt all trening med lette vekter, mener jeg det ikke er noe fysiologisk rasjonale for nedtrening, mens det opplagt kan være av verdi for motivasjonen med en meget sjelden nedtrening (kanskje hver 15.-20. uke??). Men man kan selvsagt prøve seg fram med å la hver 4. uke være litt lettere/mindre volum-denne siste formen for nedtrening er typisk for endel utholdenhetsidretter med betydelig volum men begrenset intensitet.

Når det gjelder din situasjon, Jan, tror jeg personlig jeg ville satset på å gjøre det omtrent som du skisserer det, det vil si trene relativt hyppig og relativt lett. Etter min mening vil man ikke ha så stort utbytte av å trene mindre hyppig dersom man ikke trener tungt. Hvis du går lei er det ikke noe i veien for å variere med å la hver 4. eller 5. uke være lett/alternativ trening, men her finnes det ikke noe annet fasitsvar enn det som passer deg.

Takk for svar. Det er vel omtrent samme tanker jeg har. Likevel hadde jeg håpet du skulle si at det optimale for meg var å trene i 1 uke, så ta 2 uker nedtrening, så 1 uke trening igjen etc, men men...

Men fra spøk til alvor så hadde det vært interessant å vite hvor ofte man kan ha 1-2 uker nedtrening og fremdeles ha fremgang. Det går det jo an å eksperimentere med. Jeg merker at jeg blir ganske raskt lei av det opplegget jeg kjører nå med forholdvis mange sett pr øvelse. Det går ikke så mange ukene (5 denne gangen) før jeg rett og slett ikke har lyst til å ta i noe særlig når jeg trener. Det var en av grunnene til at jeg nå valgte å ta 12 dagers nedtrening, selv om det sannsynligvis ikke er nødvendig rent fysiologisk slik jeg trener nå.


Gloria in Excelsis Deo


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #175 : 08. november 2004, 15:01 »
RyP er jo et opplegg som baserer seg på strategisk nedtrening hver 7. uke (6 uker trening - 9 dager fri). Det er jo ikke langer perioden. Jeg har selv kjørt opp mot 10 uker uten - funker det og, men da går man litt lei. Jeg vil si at du fint kan gå ned mot 4 uker, men da bør du nok kjøre en ganske tøff progresjon. Og det er vel det som er hele nøkkelen her. Hva slags progresjon du tåler, vet du vel best selv og må tilpasse deretter.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #176 : 08. november 2004, 17:23 »



Men fra spøk til alvor så hadde det vært interessant å vite hvor ofte man kan ha 1-2 uker nedtrening og fremdeles ha fremgang. Det går det jo an å eksperimentere med.

Ja, det er et litt interessant spørsmål. Prøv deg fram. Vil tippe at du kan ha framgang med 2-3 uker trening og en uke fri, for eksempel. Vet at styrketrenere i USA har eksperimentert mye med dette i forhold til idrettsutøvere som er avhengige av funksjonell styrke, altså fotball, fri-idrett. Jeg tror noen forsøk i tråd med det jeg skisserte med 2-3 uker trening og en uke fri eller lett trening viste veldig gode resultat for de som drev med eksplosive øvelser. En hel serie varianter er referert i den gode boka til Fleck et al, 2004. Designing Resistance training programs.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #177 : 09. november 2004, 08:15 »


Ja, det er et litt interessant spørsmål. Prøv deg fram. Vil tippe at du kan ha framgang med 2-3 uker trening og en uke fri, for eksempel. Vet at styrketrenere i USA har eksperimentert mye med dette i forhold til idrettsutøvere som er avhengige av funksjonell styrke, altså fotball, fri-idrett. Jeg tror noen forsøk i tråd med det jeg skisserte med 2-3 uker trening og en uke fri eller lett trening viste veldig gode resultat for de som drev med eksplosive øvelser. En hel serie varianter er referert i den gode boka til Fleck et al, 2004. Designing Resistance training programs.

Skal prøve noe sånt tenker jeg. Jeg holder jo uansett på med yogaen 3 ganger pr uke (og gjør også litt hver morgen nå før jeg går på jobb), så jeg er i aktivitet i nedtreningsperiodene.

Jeg husker at i Dan Duchains "Body Contract" var det tre uker trening, og så en uke fri:
http://groups.google.com/groups?q=duchaine+%22body+contract%22&hl=en&lr=&selm=3pqomr%24boe%40newsbf02.news.aol.com&rnum=1

Jeg har masse audio kassetter fra Muscle Media med bl.a. intervjuer med Dan Duchaine (bl.a fra fengslet når han satt inne). Der kommenterer han Body Contract en stund etter at han "releaset" det, og innrømmer at det ikke funket som forventet fordi det ble for mye med negativer, selv med en uke pause pr mnd...

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #178 : 09. november 2004, 08:55 »


Jeg husker at i Dan Duchains "Body Contract" var det tre uker trening, og så en uke fri:
http://groups.google.com/groups?q=duchaine+%22body+contract%22&hl=en&lr=&selm=3pqomr%24boe%40newsbf02.news.aol.com&rnum=1

Jeg har masse audio kassetter fra Muscle Media med bl.a. intervjuer med Dan Duchaine (bl.a fra fengslet når han satt inne). Der kommenterer han Body Contract en stund etter at han "releaset" det, og innrømmer at det ikke funket som forventet fordi det ble for mye med negativer, selv med en uke pause pr mnd...



Veldig interessant. Det er gjort endel forsøk med økter med masse eksentrisk trening med virkelig tunge vekter, og det ser ut til at restitusjonstiden øker voldsomt ved slik trening, men at det er individuelle forskjeller. Noen (ca 5% om jeg ikke husker feil) av de som deltok i et slikt forsøk fikk faktisk tilbakegang. Så alt med måte. Men med tre uker trening-en uke fri vil man selvf. kunne trene ganske mye/tungt, og man kan feks la den siste uka før nedtrening bli ekstra tung (Ryp-programmet til Fagerli har lagt den tunge eksentriske treninga rett før nedtrening, et smart valg).

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok-gjenopptrening med V.I.F.T/DC
« #179 : 09. november 2004, 10:11 »


Veldig interessant. Det er gjort endel forsøk med økter med masse eksentrisk trening med virkelig tunge vekter, og det ser ut til at restitusjonstiden øker voldsomt ved slik trening, men at det er individuelle forskjeller. Noen (ca 5% om jeg ikke husker feil) av de som deltok i et slikt forsøk fikk faktisk tilbakegang. Så alt med måte. Men med tre uker trening-en uke fri vil man selvf. kunne trene ganske mye/tungt, og man kan feks la den siste uka før nedtrening bli ekstra tung (Ryp-programmet til Fagerli har lagt den tunge eksentriske treninga rett før nedtrening, et smart valg).

Det er faktisk gjort noen norske studier på overtrening med norske styrkeløftere. Jeg husker ikke i farten om det også var eksentrisk trening:

http://wgate.bibsys.no/gate1/FIND?fo=raastad,+truls&lang=N

Over til et annet tema (nå roter jeg til loggen din fælt): "Cycling" av kalorier/proteiner/kosttilskudd. Hva mener du om dette? Tidligere ble det diskutert "protein cycling" teorier, hvor man gikk ned til veldig lavt inntak, og så opp igjen, men jeg tror ikke dette slo an noe særlig. Likevel så tror jeg at det må være noe å hente her. Jeg mener å huske at i boka "Secrets of Soviet strength training..." (et eller annet) av Dr Yessis, så nevnes det at vektløfterne bevisst hadde perioder med litt lavere kaloriinntak/proteininntak pga adaptasjon. I tillegg så vet jeg at de som er "inne" i kinesisk medisin mener at når det gjelder tilskudd for å dekke mangler, så skal man ikke ta dette hver dag, fordi kroppen venner seg til det, og dette kan føre til (andre) ubalanser. Man kan f.eks ta en eller to dager uten tilskudd pr uke. Dette har jeg gjort de siste månedene når det gjelder vitaminer/mineraler, ZMA og glucosamin/chondroitin.

Nå som jeg har 12 dager nedtrening så har jeg helt bevisst kuttet ut alt av tilskudd, bortsett fra oljer. Dvs ikke noe proteinpulver, ikke multivitaminer/mineraler, ikke kreatin, ikke ZMA, ikke gluco/chondr. Jeg føler at jeg har godt av å gjøre dette. Proteininntaket blir riktignok ganske lavt, men det bryr jeg meg ikke om i denne perioden.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!