Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 112088 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #225 : 10. desember 2004, 10:47 »
fredag 10/12.

Ny dag med 90 min. rolig kardio. Vanvittig framgang kondisjonsmessig-er nå i bedre form enn før jeg ble syk. woot

I tillegg andre lette styrketreningsøkt etter sykdommen. Kjører lett, "grunnlag I" i "VIFT"-programmet, ganske likt HST, men jeg trener bein langt mindre pga all kardioaktiviteten. Dette programmet er skånsomt for hjerte-karsystemet. Må legge meg på en litt annen treningsstil enn jeg er vant til. Fantastisk å trene igjen, ligger på under 100kg i benk og 80 kg i nedtrekk osv., men det kjennes lett. Har mistet endel styrke, men dette håper jeg kommer raskt tilbake. Stresser ikke med å prestere mest mulig framover.

Har gått ned 2.5 kg, og nesten halvert totalkolesterol-nivået ila 12 dager, blodtrykk helt fint, ingen tegn til rytmeforstyrrelser-simpelthen utrolige medisiner vi har i dag. Har hørt masse negativt om betablokkere feks., men dette nye produktet jeg bruker virker fantastisk. Ikke tegn til tretthet, er i godt humør, men skal følge blodsukker- og triglycerid-nivåene svært nøye framover. I tillegg skal jeg ytterligere ned i vekt, er bare å fortsette å Gå Gå Gå Gå Gå Gå

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #226 : 10. desember 2004, 12:11 »
fredag 10/12.

Ny dag med 90 min. rolig kardio. Vanvittig framgang kondisjonsmessig-er nå i bedre form enn før jeg ble syk. woot

I tillegg andre lette styrketreningsøkt etter sykdommen. Kjører lett, "grunnlag I" i "VIFT"-programmet, ganske likt HST, men jeg trener bein langt mindre pga all kardioaktiviteten. Dette programmet er skånsomt for hjerte-karsystemet. Må legge meg på en litt annen treningsstil enn jeg er vant til. Fantastisk å trene igjen, ligger på under 100kg i benk og 80 kg i nedtrekk osv., men det kjennes lett. Har mistet endel styrke, men dette håper jeg kommer raskt tilbake. Stresser ikke med å prestere mest mulig framover.

Har gått ned 2.5 kg, og nesten halvert totalkolesterol-nivået ila 12 dager, blodtrykk helt fint, ingen tegn til rytmeforstyrrelser-simpelthen utrolige medisiner vi har i dag. Har hørt masse negativt om betablokkere feks., men dette nye produktet jeg bruker virker fantastisk. Ikke tegn til tretthet, er i godt humør, men skal følge blodsukker- og triglycerid-nivåene svært nøye framover. I tillegg skal jeg ytterligere ned i vekt, er bare å fortsette å Gå Gå Gå Gå Gå Gå


Dette høres bra ut!
Hvor mye vekt har du tenkt å ta av?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #227 : 10. desember 2004, 12:45 »
Tja, har neppe vondt av å ta av 5 kg til. Satser på det i første omgang. Litt ubeleilig tidspunkt akkurat i julebordsesongen, og det at jeg nå har lagt selv porsjonssnusen på hylla for godt, hjelper vel heller ikke, men skal ikke la det være noen unnskyldning. Egentlig er det mest et spørsmål om å sette av tid til å bevege seg. Nå må jeg bare venne meg til en livsstil hvor jeg sitter mindre på kontoret, mindre foran TV, går mer i stedet for å kjøre til jobb, gå lange turer med bikkja hver kveld etc., så vil det forhåpentligvis gi resultat på sikt. Spiser jo sunt og fiberrikt også.

Men du har sikkert noen tips, Jan?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #228 : 10. desember 2004, 12:56 »
Tja, har neppe vondt av å ta av 5 kg til. Satser på det i første omgang. Litt ubeleilig tidspunkt akkurat i julebordsesongen, og det at jeg nå har lagt selv porsjonssnusen på hylla for godt, hjelper vel heller ikke, men skal ikke la det være noen unnskyldning. Egentlig er det mest et spørsmål om å sette av tid til å bevege seg. Nå må jeg bare venne meg til en livsstil hvor jeg sitter mindre på kontoret, mindre foran TV, går mer i stedet for å kjøre til jobb, gå lange turer med bikkja hver kveld etc., så vil det forhåpentligvis gi resultat på sikt. Spiser jo sunt og fiberrikt også.

Men du har sikkert noen tips, Jan?

www.ashtangayoga.no
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #229 : 10. desember 2004, 12:58 »
Men du har sikkert noen tips, Jan?

Du nevnte å sitte mindre på kontoret, men jeg har også hørt at det hjelper å sitte på mindre kontor. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror det har noe med nadiene å gjøre.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #230 : 10. desember 2004, 13:06 »


Du nevnte å sitte mindre på kontoret, men jeg har også hørt at det hjelper å sitte på mindre kontor. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror det har noe med nadiene å gjøre.

Usedvanlig spennende!! Har du noen studier på dette? Evt om det er spesielle teknikker man kan bruke når man sitter på (eller egentlig i) kontoret? Du har jo tidligere revolusjonert do-teknikkene til det norske folk, så dette er sikkert et tema du har forsket på. Kanskje noe for en egen tråd?

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #231 : 13. desember 2004, 11:16 »
mandag 13/12.

startet dagen kl 0600 med 30 min rolig kardio

deretter kardio og styrke kl 1000.

Har nå gått over til å trene 2-splitt igjen, trener de fleste muskelgruppene 2 ganger for uka, noe jeg tror er greit i og med at statin-medisinen ser ut til å øke DOMS litt.

Morsomt å se at styrken kommer utrolig raskt tilbake. Det er jo ikke så uvanlig etter et 3 ukers treningsopphold, men var veldig spent denne gangen.

I dag innså jeg at HITman hadde helt rett i det han sa til å begynne med hva gjelder at man kan trene skikkelig selv etter å ha hatt kardiovaskulære problemer. Tror ikke det er urealistisk å kunne løfte "tungt" igjen i løpet av 2 måneders tid. Men noe "widowmakersett" blir det ikke snakk om, skal holde meg unna failure. Vanskelig å venne seg til å trene "fornuftig", men alt kan læres.

Blir en lengre gåtur i bra tempo etter jobb i kveld.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #232 : 13. desember 2004, 12:55 »
Fantastisk bra jobbet! Til lærdom for oss alle.

Kan du si noe om hvorfor man ikke skal trene så intenst når en har opplevd et infarkt.
Har selv en familie-historie med hjerteinfarkter, men jeg kjører superintens trening. Kan det være farlig tro?

Mvh
Definition

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #233 : 13. desember 2004, 22:20 »
Fantastisk bra jobbet! Til lærdom for oss alle.

Kan du si noe om hvorfor man ikke skal trene så intenst når en har opplevd et infarkt.
Har selv en familie-historie med hjerteinfarkter, men jeg kjører superintens trening. Kan det være farlig tro?

Mvh
Definition

Takk skal du ha.
Jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg skråsikkert om dette, ikke er jeg lege og ikke ser det ut til at det hersker noen allmenn enighet om dette spørsmålet. Det vil sikkert være store forskjeller utfra hvor alvorlig syk man har vært, jeg har nok vært veldig heldig. Har dessverre ikke lagret eller arkivert det jeg har lest om dette ila. den siste måneden, siden jeg skal være forsiktig med å gi råd-her må man absolutt snakke med lege og fysioterapeuter i hvert enkelt tilfelle.

Men jeg kan til ditt spørsmål oppsummere noen punkter som fullt og helt er min egen egen oppfatning rundt dette-

-om du har familiehistorie med tidlig hjertesykdom, sjekk blodtrykk og kolesterolverdiene ofte. Det ser ut til at selv kortvarig reduksjon i HDL-kolesterol og samtidig økning av blodtrykk raskt kan føre til problemer, statiner ser ut til å ha blitt veldig effektive for å forhindre arterisklerose ved at de virker kolesterolsenkende, men også ved at de virker anti-inflammatorisk. Det kan derfor være fornuftig å bruke en slik medisin for alle som har familiær overhyppighet av hjertesykdom og som har forhøyet kolesterol, vurder dette nøye sammen med lege. Utfra det jeg har lest vil man knapt finne en hjertespesialist som kun vil anbefale kostholds- eller livsstilsendringer for de med familiær hyperkolesterolemi. Riktignok hjelper det litt å spise svært sunt og gjøre masse kardio, men er man i en høyrisikogruppe pga arvelige faktorer, må det nok medisiner til i tillegg.

-det finnes enkelte hjertefeil man kan leve med uten å merke spesielle symptomer, dette er relativt sjeldent, men sjekk med andre i familien-har det vært plutselige, nærmest uforklarlige store hjerteinfarkt, problemer med hjerteklaffer, rytmefeil osv.- om så, forsøk å få tatt en grundig undersøkelse-dette kan være særlig viktig for de som trener hardt...

-Under tung vekt-trening kan blodtrykket stige veldig, veldig mye. Jo lengre sett og jo nærmere absolutt konsentrisk failure, jo høyere blodtrykk. Dette gjelder særlig de store muskelgruppene. Ved Valselva eller statisk arbeid stiger blodtrykket DRAMATISK. Her kan en viss forsiktighet når det gjelder hvor ofte og lenge man skal trene slik være fornuftig etterhvert som man blir eldre. Det er også all grunn til å peke på at kombinasjonen veldig tøff trening og bulk kan føre til en betydelig blodtrykksøkning.

-legg merke til at de største blodtrykksøkningene kommer ved belastning på 70-90 prosent av 1RM, ved failure, lange sett, og at blodtrykket øker ved hvert sett.

-en kan derfor si at de som har hatt kardiovaskulær sykdom i hvertfall bør ta hensyn til dette ved trening, men igjen er dette veldig individuelt utfra hvilken sykdom det er snakk om.

-i ditt tilfelle er det ikke sikkert det er skadelig, men jeg ville nøye fulgt opp kolesterol-profilen og blodtrykket.
Jeg vil i hvertfall ikke utelukke at dersom man har fått en viss avleiring i årene og blodtrykket presses dramatisk opp ved feks et knalltøft sett knebøy, så kan deler av en slik avleiring løsne, bli ført med blodstrømmen og ende på et forkjært sted. I løpet av kort tid kan så en opphopning finne sted der avleiringen er blitt liggende, med angina, infarkt, blodproppp eller slag som resultat.
Denne faren øker nok med alder, men vi har også sett eksempler på kroppsbyggere som har fått massive infarkt under hard trening i en alder av 27 år, uten at jeg kan kommentere akkurat dette tilfellet nærmere. HITman kan kanskje kommentere akkurat dette med faren ved høyt blodtrykk for de som har hatt en ugustig lipidprofil over tid. Mener ikke at det er mange som er i faresonen for å oppleve noe slikt, for all del, men mottoet er rett og slett å følge med på noen viktige parametre allerede ganske tidlig i treningskarrieren.


La meg til slutt si at jeg har fått veldig, veldig stor respekt for hele dette temaet, fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg tror man skal være skeptisk til en del lettvinte populærvitenskaplige påstander som man i dag blir møtt med når det gjelder hjerte-karsykdommer. Det over er derfor bare mitt inntrykk. Kan vel likevel si at både leger og fysioterapeuter i all hovedsak var enige i det over.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #234 : 13. desember 2004, 23:10 »
Takk for bra svar. Skal sjekke blodverdier med jevne mellomrom. Ellers så er jeg ikke for bulking i det hele tatt, selv om jeg har prøvd et par ganger å spise ganske mye. Er nok best å ligge på en lavkalori, proteinrik kost.  Måler blodtrykket ganske ofte hjemme, og jeg ser at når jeg er deffa så er blodtrykket utrolig lavt. Er nok ikke bra med for mye bulk.
God jul.  Smiley

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #235 : 14. desember 2004, 10:07 »
Måler blodtrykket ganske ofte hjemme, og jeg ser at når jeg er deffa så er blodtrykket utrolig lavt. Er nok ikke bra med for mye bulk.
God jul. Smiley

Interessant observasjon, det ser ut til å være en ganske nær sammenheng mellom endringer i kroppsmasse og endringer i blodtrykk, så bulk er et tveegget sverd. Lurer egentlig litt på hvor utbredt det er blant de virkelig store byggerne å bruke blodtrykksenkende medisin og andre medikamenter for å beskytte hjerte- karsystem.
Har inntrykk av at endel ellers meget veltrente byggere med mye muskelmasse puster og peser noe ganske påtakelig bare av å gå opp noen trapper, eller andre små anstrengelser.
God jul, ja.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #236 : 02. januar 2005, 17:15 »
Har vært borte en stund fra forumet, veldig lei for å høre dette 25åt. Håper du ikke forsvinner fra forumet.

Re: høyt blodtrykk, så er det nok liten tvil om at de største byggerne bruker (med rette) medikamenter mot hypertensjon. Betablokkere er nok ikke den mest populære varianten (redusert forbrenning, økt proteinkatabolisme),  ACE-hemmere er sikkert mer i bruk.

Husker jeg selv fikk målt et latterlig høyt blodtrykk for et halvt år siden, 157 over 96, eller noe deromkring. Målte igjen for noen uker siden, og lå da 108 over 80, mao ideelt. Forskjellen tillegger jeg nervøsitet under første måling, samt et vekttap på godt over fem kg.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: 25 ÅTs V.I.F.T. for eldre
« #237 : 02. januar 2005, 19:41 »
Trist å høre om disse problemene, håper det går bra med deg!  Undecided

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs V.I.F.T
« #238 : 05. januar 2005, 18:05 »
Takk for hyggelige hilsen. Har ingen planer om å droppe ut fra forumet, har bare en veldig intens periode nå, og har lite tid. Så jeg satser på å være tilbake med nye sprell fra ca 20. januar.
Ellers trener jeg nesten for fullt, tar noen forholdsregler, men er egentlig veldig overrasket over at det går så bra så tidlig. Planlegger ikke altfor mye, men satser på å komme i anstendig form til sommeren.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs restitusjonstrening
« #239 : 07. januar 2005, 12:08 »
fredag 7/1.

den endeløse rehab-treninga fortsetter med absurde mengder rolig kardio (-5 kg siden 25/11) og rolig styrketrening.  Tongue På pluss-siden; det kjennes da også veldig lett, og jeg får veldig lett "pump" i musklene, noe som skyldes statinene. Faktisk slik at jeg må avbryte settet pga. dette, og kjenner pumpen i timesvis etterpå-omtrent som ved rikelig dosering av V 12 eller andre NOX-tilskudd. Men ingen sett i nærheten av konsentrisk failure, tar det pent foreløpig.

oppv.
skråbenk smith: 10*55 kg,  8*75kg, 7*95kg
flies skrå: 10*20kg
dips maskin: 10*90kg
Franskpress: 8*40kg
sidehev: 10*9kg, 10*12kg, 9*12kg, 8*12kg, 8*8kg
tåhev maskin (løgent apparat): 12*95kg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!